Snällt bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare monchestre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 858
M

monchestre

JAg har alltid ridit min häst med tredelat vanligt bett, men har nu fått rådet av tränare att om möjligt byta till ett snällare bett, kanske gummi. HAr ni några tips på snälla bett? Tänkte rida med det i hoppningen, men tror knappast jag vågar rida ut med svagare...:crazy:

Sv: Snällt bett!

Jag skulle vilja påstå att ett i gummi sällan blir snällare.

Det enda jag kan komma på som skulle upplevas mildare i munnen än ett tredelat är Novabetten. Finns dock bara som rakt, så kanske tar det ut materialet, så att säga.

Varför vill hon att du ska rida på ett mildare bett?

http://www.werinova.se/bett.htm

Bild-1092.jpg

Hästen har extremt känslig mun och går för tillfället inte fram ur svängarna riktigt, hackamore är ej aktuellt då jag vill ha näsan fram på hästen i hoppningen, vilket jag inte tror kommer att funka på hack...

Sidepull?

Bara för att man rider på hack åker inte nosen in. Det beror mycket på om man rider på eftergifter eller förhållningar.

monchestre skrev:
JAg har alltid ridit min häst med tredelat vanligt bett, men har nu fått rådet av tränare att om möjligt byta till ett snällare bett, kanske gummi. HAr ni några tips på snälla bett? Tänkte rida med det i hoppningen, men tror knappast jag vågar rida ut med svagare...:crazy:

Jag bytte till ett rakt gummibett...funkade jättebra på min lilla dam, värt att pröva....:)

bettet av gummi el. dyl. ger en "mjukare" känsla än stål. Men
att det som till sist avgör hur skarpt ett bett blir, är den hand som håller i tygeln:smirk:

För min häst är det snällaste bettet ett rakt bett, han funkar på både gummi och vanligt. Har det när jag hoppar, rider ut och som omväxling i dressyren.
Kanske vore värt att prova?

Precis som med alla bett så handlar det givetvis om hur ryttaren bär sig åt också. Om min tränare (A-tränare) tyckte att jag skulle rida på mindre förhållningar så hade han sagt åt mig att skärpa mig istället för att byta bett tror jag.
-har funderat på sidepull innan, men som sagt så hoppas jag hitta ett snällt tränsbett istället.

Inte riktat mot dig, men varför tror alla att jag är hård i handen?
Tittade på ett rakt gummibett idag, jag har alltid trott att de skulle vara lite "flexiga", men det var ju helt massivt och stelt. Är inte ett rakt bett skarpare? såg även ett tvådelat klätt i gummi, men det var så himla tjockt, funderade på om hästen inte får obehag när bettet är så tjockt?

ett bridgon bett..

min häst får sår i munnen av tredelat men inte av ett vanligt bridgon.:D

asså ett sånt litet som man brukar ha två bett me det lilla fungerar super bra o då e jag inte rädd för att ta förhårt i henne..

Nej, silicon, det är genomskinligt utan nånting annat i. Jag tror det är ett sånt som tigertofflan visar.

:eek: är inte det skitsmalt?
Skäll på mig om jag har fel för jag är verkligen ingen bettexpert...

OK, kan ju se om jag hittar. Såg i affären ett happy mouth som var tredelat, men inuti satt en typ plast/gummivajer som happy mouth bitarna var trädda på. Ngn som sett, eller vad tror ni?

monchestre skrev:
Inte riktat mot dig, men varför tror alla att jag är hård i handen?
Tittade på ett rakt gummibett idag, jag har alltid trott att de skulle vara lite "flexiga", men det var ju helt massivt och stelt. Är inte ett rakt bett skarpare? såg även ett tvådelat klätt i gummi, men det var så himla tjockt, funderade på om hästen inte får obehag när bettet är så tjockt?
Jag hade heller ingen erfarenhet innan jag köpte min nya pålle, har ridit på ett tredelat bett i många år, men så var damen jag köpte både väldigt het och fruktansvärt känslig, var en tjej på börjes so rekomenderade mig detta bettet....och jag är hel nöjd.....
Jag menade inget illa om det jag skrev med hård hand.....:)

Värt att pröva, det kostar inte så mkt i fall det inte skulle passa.... ;)

Min häst är också jättekänslig i munnen, jag har vanligtvis vanligt tränsbett eller tredelat på henne... men när det måste vara jättemjuk kontakt, som när vi tex. hoppar, då har jag fått lånat ett så kallat flippanbett...men jag har ingen hävstångseffekt eller nått... det är mjukare för min Kenny iaf.:)

Jag hade provat ett rakt tränsbett med fasta ringar och ev byte av nosgrimma till en lös engelsk (alt ingen alls) om du använder någon annan.

:confused: det är ganska smalt men det passar min häst utmärkt.. vi hade 2 träns det gamla hon hade när vi köpte na o det nya vi köpte till na det nya hade vanligt 2 delat.. det gick inte alls bra hon fick sår i munnen osv.. vi visste inte vad vi skulle göra för vi trodde att det bettet vi fick med oss var ett vanligt 2 delat o det gick bra när vi provred.. så vi frågade våran tränare.. hon tyckte vi skulle ha gummibett.. vi köpte ett sånt men det gick sämre hon tuggade hela tiden o det gick knapt att få kontakt med henne.:S så vi böt till det hon hade med sig det var skit slitet o gammalt.. det gick super bra att rida med.. så vi åkte till en hästaffär med bettet o gämförde med vanligt 2 delat men det vanliga var för tjokt o för långt det var det minsta dom hade utom mini storlekarna.. så vi jemförde med ett bridgon o det var ungefär lika o nu har jag det det går super bra:D värkligen något jag tycker du ska prova:D:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
201
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka