snart e vintern här

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blissare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 505
B

blissare

och då kommer ju tankarna på detta med BRODDAR..för och nackdelar,i hagen alltså! Hagkompisen vill ha så många broddar som möjligt på sin häst i hagen..vad tycker ni andra och hur gör ni?
Vi har lite "backiga" vägar till hagen plus att hagen är lite kuperad.

Sv: snart e vintern här

Jag har 2 hästar och grannen 3 och de går tillsammans alla 5. mina 2 har 4 brodd per sko runt om och hennes har inga skor alls.
skulle det vara någon som sparkar så skulle den ha fått gått själv.

För mig är det en självklarhet med broddar runt om.. Jag vill inte ha en häst som går och spänner sig p.g.a att den är rädd för att halka.

Jag tar hellre en broddspark än en fläkningsskada, och jag tror att den andra är vanligare bland obroddade hästar än den första med broddade hästar.

Alla hästar som jag ridit har alltid varit broddade runt om och gått i lag med andra hästar och jag har hitintills inte haft några broddskador. Skulle nån häst sparkas får den gå för sig själv.

Mina hästar går barfota vintertid - detta funkar allra bäst hos oss.
Jag skulle inte gå med på att någon släppte ihop 'broddhästar' med mina, undantag skulle vara hästar som gått i samma hage och vet var de har varandra samt att jag vet att hästen med broddar inte sparkar/slår omkring sig hela tiden

jag har 4 broddar / sko på mina hästar. Förra året lät jag min stora häst gå själv eftersom det var oroligt i hagen, de tidigare åren har ponnyn antingen gått själv eller tillsammans med en häst och de sparkades aldrig! I år vet jag inte hur jag ska göra. broddat ska jag ha hur som helst, och 4 i varje. i värsta fall får väl mina hästar gå själva i varsin hage alt tillsammans i en mindre hage.

Självklart broddar i hagen! Våra har 4 i varje.

Undantaget vore väl att ta av bakbroddarna(alt fram på hästar som kan slå) vid ihopsläpp av nya hästar en-två dagar, vilket vi gjorde förra året när nya hästen kom.

Jag brukar ha isbrodd fram och blindbrodd bak i hagen.

*KL*

Broddar runt om på alla, "hellre" sparkskada än halkskada, och jag upplever risken för sparkskada minimal eftersom våra hästar känner varandra så väl och inte sparkar runt sig annars, sen kan det givetvis hända ändå både med eller utan brodd, men som sagt jag upplever att i våra hagar är risken för halkskada större än sparkskada och förebygger därefter...

Brukar ha blindbrodd i, hjälper lite mer än inga alls.
Vill inte ha vanliga vinterbrodd, rädd för skador av broddar. Visst, fläkskador är ju inte så särskilt skoj, men inte sticksår heller. Välja pest eller kolera.

ja..tycker det är svårt,hagkompisen är en snäll häst så:smirk: men har en tendens att "vifta" lite med ena bakbenet,tror inte hon gör det medvetet...hm..hon skjuter inte med benet utan ..ja typ viftar ut det,jaa svårt ...vill ju inte att nått skall hända,varken spark eller halk...:crazy:

Aldrig i livet att jag släpper ut hästen vintertid i hagen utan broddar, helst ska han ha snösulor också. Hellre risk för broddtramp etc än fläkskador eller en spänd och olycklig häst som inte vågar röra sig i hagen av rädsla för att halka.

självklart broddar!!! på med boots och ev. benskydd i såfall! En häst i grannstallet fläkte båda bakbenen förra vintern då den gick med "bara" blindbrodd..... fanns inget att göra!fraktur högt på båda bak, akut avlivning på plats:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade helst velat ha min häst broddad runt om i hagen, men då jag vet
att hon slår och de andra hästägarna inte är överförtjusta att hon har
broddar bak har hon bara fram.

Har ju bara två här hemma... Mammas gamla går broddad med minsta vinterbroddarna runt om. Unghästen går barfota. Förr gick dock gammelhästen och mina tävlingponnyer alltid obroddade innan vi fick upp ögonen (eller våra hästaffärer ;) ) för låga brodd. Känns inte som att de kan göra så mkt skada så lite som hon busar nära den andra hästen.

Jag låter inte någon häst under mitt ansvar gå utanför stalldörren utan brodd!!!:eek:
Vi kan ha hemskt halt, och stallbacken är inte plan någonstans, det är backigt åt vilket håll man än ska

Fläk- och sträckskador är oftast mycket svårare att läka än sparkskador, och dessutom är det inte helt hälsosamt att gå och spänna sig hela dagarna heller.:crazy:
Och det är hemskt drygt att skruva i och ur 8-16 broddar varje dag...

Det är dock viktigt med väl fungerande flockar när de är broddade för att undvika sårskador så långt det går.

Vad som funkar bäst tycker jag är att ha hästarna barfota. Men det beror ju lite på vart i landet man bor. Om snön inte ligger utan det blir en massa is och skit, då är det svårt med barfota.

Min går broddad m. 4 brodd/sko(+snösula) under isiga årstiden.
Hon går själv i hagen så sparkskador är det ingen risk för! Vill man ha hästen broddad vintertid men vill inte riskera sparkskador från hagkompisar, så låt den stå själv under "broddperioden". Jag har tänkt ha boots el. kotringar på henne i vinter(boots om jag hittar några som hon inte får skav av!!) Men hon gick även utan skydd i vntras och det funkade också!

- helt naken har ju inte min häst gått,snösulor och blindbrodd runt om :crazy:

Jag har 4 broddar/ sko + snösulor, alt barfota beroende på häst.
Jag tar hellre en sparkskada än halkskada... Sen är det inget bra för hästen att gå omkring och spänna sig för att den är orolig för att halka... :(

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
500
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka