Bukefalos 28 år!

Snart kan jag börja köra igen!

gadriel

Trådstartare
Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen?

Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade sig att hon var 18 år. Jag beslöt att sälja henne till någon som uppskattade en lugn (läs: lat) häst. Jag fick ju peppa och jobba som ett djur för att hon överhuvudtaget skulle orka hålla trav i mer än 20 meter. Jag sålde henne till en familj där de redan hade en 20-årig häst, de ville bara köra i lugnt tempo i skogen och rida lite på henne så det löste sig bra. Hon verkar trivas bra och dom trivs med henne :)

Sen förra vintern lånade jag ett russ på foder för ev senare köp för att äntligen få köra lite igen. Det visade sig att ponnyn var så genomstressad att det blev allt annat än roligt att köra den. Man hann inte sätta sig i vagnen förrän han ville springa iväg, höll man igen det minsta bröjade han bocka helt okontrollerat (in i en skåpbil bl a) :crazy:. Jag fick börja om från början, träna han att stå mellan skaklarna utan att hoppa ur skinnet (rädd om bakhovarna dessutom), tömköra osv. Det blev helt enkelt inte så mycket körning utan mest problem och jag beslöt efter ca 3-4 månader att det fick vara nog med att lägga arbete på andras hästar och sa till ägaren att jag villa lämna tillbaka honom.

Nu har jag tagit det tunga beslutet att sälja min nordsvensk för att istället köpa en trygg men framåt körhäst (som inte är kallblod). Jag har längtat så mycket efter körningen och trots att det blir tråkigt att sälja henne så känns det så himla roligt att veta att jag snart får ut på vägarna med min maratonvagn igen med fullpackad matsäck! :bump:


Så...förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan jag terroriserar er igen med körbilder, fast det kan nog dröja ett tag, verkar lättare sagt än gjort att hitta körhästar men skam den som ger sig :)


- ett förväntansfullt marsvin :banana:
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Åhh vad kul att du ska börja igen :bump:
Hoppas att du hittar någon trevlig häst snart, men det borde du göra. Det finns bra hästar till salu :) Allt från körda hemma i skogen till VM-nivå.
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Åh vad roligt! :)

Härligt att få komma igång på riktigt efter allt strul du haft. Bilder tas emot med öppna armar :D
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Reagerade bara på att du klassar nordsvenskar (kallblod) som icke frammåt. Vi kör mycket med nordsvenskar brukshästar och de är väldigt frammåt och arbetsvilliga. Vi tävlar både sportklasser, brukskörning och skogskörning och det funkar bra med placeringar i alla grenar. Vi uppskattar nordsvenskarna just för deras mångsidighet att man ena dagen kan använda dem för att dra ut virke från skogen i sakta mak och nästa dag starta en maratontävling som ställer helt andra krav på dem eller en dressyrtävling där de ska visa sin smidighet ;)
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Reagerade bara på att du klassar nordsvenskar (kallblod) som icke frammåt. Vi kör mycket med nordsvenskar brukshästar och de är väldigt frammåt och arbetsvilliga. Vi tävlar både sportklasser, brukskörning och skogskörning och det funkar bra med placeringar i alla grenar. Vi uppskattar nordsvenskarna just för deras mångsidighet att man ena dagen kan använda dem för att dra ut virke från skogen i sakta mak och nästa dag starta en maratontävling som ställer helt andra krav på dem eller en dressyrtävling där de ska visa sin smidighet ;)

Jag har inte sagt att kallblod inte är framåt ;) Jag har träffat många nordsvenskar och andra kallblod som är väldigt framåt.
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Jag sa att jag vill ha en framåt häst. Men att det inte ska vara ett kallblod eftersom jag inte vill ha ett kallblod, det hade inte med framåtandan att göra.
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Ja känns jättekul. Nu verkar det som om min pålla kommer säljas på avbetalning till en vän så det drar nog ut lite på tiden...menmen, det är viktigt att hon hamnar i bra hem så den smällen får jag ta. gott om tid att leta häst iaf :)

Nja...tycker alla inkörda hästar som inte är kallblod ligger på 80-100 000 kr :crazy: De få man hittar. Någon som vill skänka lit e pengar till mig? :angel:


Åhh vad kul att du ska börja igen :bump:
Hoppas att du hittar någon trevlig häst snart, men det borde du göra. Det finns bra hästar till salu :) Allt från körda hemma i skogen till VM-nivå.
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Åh vad roligt! :)

Härligt att få komma igång på riktigt efter allt strul du haft. Bilder tas emot med öppna armar :D

Ja struligt värre och vagnarna står på logen och dammar igen. Har iaf lånat grannen att få låna min maratonvagn till sin nordsvensk så jag kommer iaf få åka med och ha min häst på släp efter i väntan på egen körhäst, alltid något :)
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Löste sig med pengarna så på torsdag eller fredag ska jag åka och provköra en d-ponny, så kul :banana:
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Å va skoj G! Lycka till!


Tack :) Kul att det gick bra för dig i precisionen, nästa gång kanske jag kan vara med. Tänkte gå med i föreningen igen när jag har häst att köra :)

På torsdag bär det av, får se om han är lika bra som han verkar :)
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Tack :) Kul att det gick bra för dig i precisionen, nästa gång kanske jag kan vara med. Tänkte gå med i föreningen igen när jag har häst att köra :)

På torsdag bär det av, får se om han är lika bra som han verkar :)

Ja, det var roligare än jag trodde med precision :)
Hoppas du hittar nån bra körhäst/ponny snart!
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Du måste ju uppdatera!! :D

*skratt*

Jag skulle kollat på en häst men det kändes bara fel så jag avstod. Sen skulel jag kollat på en jättefin fjording men han såldes 2 dagar innan jag skulel dit och titta.
Sen har jag mailat lite på andra men ingen som känts bra.

Nu på söndag ska jag iaf kolla på en söt d-ponny som verkar vara lugnet själv, är väl mest rädd att han är för lugn. Vi får se.

Sen har jag ett par andra lite på gång, får se hur det blir med dom.

Så jag är fortfarande fultl upptagen att kolla annonser :D Jag säger till när det närmar sig köp :)
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Åh, det ska bli kul att se vad du hittar för häst! Jättetrist med den felaktiga åldern på din musblack och skönt att du hittade ett bra hem åt henne! Lycka till i hästletandet :) *hoppas det blir en fjording*
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

Åh, det ska bli kul att se vad du hittar för häst! Jättetrist med den felaktiga åldern på din musblack och skönt att du hittade ett bra hem åt henne! Lycka till i hästletandet :) *hoppas det blir en fjording*

Ja jag håller på att krevera av längtan att få köra igen! Det dyker upp intressanta hela tiden men dom har en tendens att stå lååångt bort.
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

*håller oxå tummarna att det blir en fjording*

Vad är du på jakt efter rent utbildningsmässigt? Sto, hingst, valack, ålder?
 
Sv: Snart kan jag börja köra igen!

*håller oxå tummarna att det blir en fjording*

Vad är du på jakt efter rent utbildningsmässigt? Sto, hingst, valack, ålder?

Egentligen behöver den inte vara välutbildad alls, men ska vara trygg att köra med, dvs trafiksäker och stabil, och gärna inriden. Samt gärna ganska mycket framåtanda, hellre att man får hålla igen lite än sitta och tjata, men ändå lyssna om man ber om halt t ex.

Hingst funkar inte eftersom jag har ett sto. Valack eller sto spelar ingen roll. Gärna så ung som möjligt så man har något att satsa på.

Helst inte för tuff i huvudet, vill inte ha en ny häst som ska testa om man kan gå över matte varje dag, är lite less på det efter 6 år med min nordsvensk. :p
 

Liknande trådar

A
Körning Nu kommer det en lång tråd som jag hoppats att åtminstone nån orkar plöja igenom och kanske också ge ett gott råd. Till saken är att...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Vimsan
·
N
Träning Har nyligen skaffat transport å tänkt att nu ska det tränas lastning så mkt som möjligt hemma för att sen få självförtroende att ge sig...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp