Bukefalos 28 år!

lasthjälp

Sv: lasthjälp

säg vad gör du då om hästen kastar sig ut? du har ingen chans att hålla kvar. ja vad gör du?

jag tror hon menar att om man tar tag i rep, så att del "glider" lite. då blir det hett. :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lasthjälp

Min häst är skit jobbibg när jag ska lasta....inte när jag tränar för då är jag offtast lugn...sjunger om jag blir lite arg.... :smirk:. men i alla fall så en gång när jag skulle byta stall så gick allt åt skogen hon reste sig som vanlig ett tiotal gånger.... :devil: och ja skada mitt finger och fick riinga till hon som ja skulle flytta till för ja kunde inte fortsätta (brutet) :confused: och hon tog på ett träns och satte longerlinan i bettet och la linana runt frambommen och försökte resa sig en gång men klara det inte :banana: sen gick hon rakt på. Denna häst HATAR tryck i linan men när hon kände att hon inte hade någon större chans så var det över då stod hon inne ;).
 
Sv: lasthjälp

Nu har Last experten vart här 4 ggr!

Första gången så hade hon valigt grimskafft med grimma över tränset. Hästen som är halft tokig (blivit behnadlad illa/ej korekt av förra ägarna) Sprang på transporten, sedan när han kommit inn och inte sätter på bommen å fäller upp luckan, stegrade å kastade han sig bakåt, slog huvudet i transporten och sedan rammlade han bakåt på lämmen. "Transport kvinnan" (som jag kallar henne då ja ej vill skriva namn) Satte på kedjegrimskaft i munnen och över nosryggen, hon hade 2 grimskaft alltså. Hon berättade att hon inte ville ha en kedja med "2 kedjor" för att hon vill kunna dra mer i den över nosryggen om de behövdes, elelr tvärtom. Hon prövade igen. Han sprang på, och kastade sig bakåt, men denna gången var hon berädd å va följsam och drog tag i kedjan över nosryggen så han ej kunde stegra, men han kravlade sig loss på när han kom ut så stegrade han sig hon höll kvar, sedan på nätt sätt där i farten kom han en rätt bra bit fr¨n transporten, stegrade sig en gång till och landade rakt på en bil! som tur var hände det inget med varken hästen, eller bilen (endast ett fåtal repop och små bucklor). Hon tesstade igen, han förökte springa på, men hon stannade honom å backade ut, tvingade honom att GÅ, mer eller mindre lugnt, på transporten, och bara förökte få honm att stanna där inne. Antagligen ha någon slagit till honom på rumpan så att han ska gå in, så alla (jag och 2 till) ställde sig en bit bort framför transporten. Hästen stog stilla ett bra tag innan han gjorde ett förök att kasta sig ut, hon drog tag i grimskafften och höll i bommen fram, så att han inte kom någon vart, då gick han fram igen och hon klappade å berömde och gav honom en godisbit. Sedan stod han där! (hon sträckte armen på cuppen) När han sått där utan att ha gjort en antydan till att kastat sig så skulle han backa ut, han kasstade sig ut, men så fort han kom ut ¨så stannade han, alltså ett ganska stort framsteg! Hon bestämde sig för att gå in en gång till och om det gick bra så skulle hon sluta. Så han gick på, ganska lugnt, Stod där inne en stund, utan att försöka kasta sig. visserligen fick han sådanna "tramp atacker" då han tramapar pås tället en stund, men sedan lugnade han ner sig snabbt! Hon skulle backa ur och han kasstar sig ut, men stegrar inte. så hon beästemde sig för att ge sig för den dagen.

Nässta gång hon kom gick det jätte bra att gå på, han stod där inne, och stegrade sig ut, hon försökte igen å denna gången kasstade han sig bara ut. Sedan förökte hon igen ett antal gånger och till slut gick han GANSKA* lugnt ur. Då ställde hon på honom och så fick en tjej bara gå bakom honom några gånger, han blev redigt nervös när det började röra sig bakom honom, men han kasstade sig inte. Sedan efter några minuter gick hon upp på rampen, lugnt lugnt. Sedan klappade hon honom på rumpan massor, rörde lite på bak bommarna. Han brydde tittade å lyssnade men han rörde sig inte ur fläcken. Vi la på den inte så föriktigt, utan så att de lät lite. Han brydde sig inte så mycket. Han gick ett steg bakåt och han när han kände bommen blev han lite förvirrad, kasstade sig frammåt, sedan var det lugnt igen. Vi tog av bommen och backade ur honom. han kommer i hög fart, men han stegrade sig inte längre. vi bestämde oss för att sluta.

Dag 3 Ställde vi inn honom en stund, han fick äta lite hö, bed transporten öppen, utan bak bommen. Sedan så gick dom bakom honom igen, han brydde sig knappt denna gång! vi klingade å lät med bak bommen, han lyssnade lite men inget mer. Dom la på bommen helt och sedan lyffte vi rampen lite. inte helt utan bara en liten bit. Han belv lite nervös men det hände inget, han stod där alldeles stilla, så vi fällde upp luckan helt och han stod helt lugnt där inne. Vi öppnade och lät honom gå ur. Han stegrade sig ur och transport kvinnan sa att det va för hon tyckte han kändes lugn och släppte lite på grimmskafften, så nässte gång skulle hon hålla emot lite även fasst att han kändes som en filbunke! hon lasstade in hono0m igen och lasstade ur och den gången gick det mkt bättre.

Sissta dagen upprepade vi alltsammans igen, han var helt lugn! sedan var det ägaren till hästen som skulle lasta honom, det gick bra inn, hans toid lugnt inne, dom gick bakom honom satte på bommen bak, tog av bommen bak, och allt dom gjort tidigare. När hon skulle lassta ut så stegrade han sig å slog uvudet i taket. Hon lasstade på igen och han stod där inne stilla. Ut i gen, han stegrade sig. Då sa transport kvinnan "Den hä gången om han föröker resa sig ryck tag lite lätt i kedjan över nosryggen, hästarna är MYCKET tåligare en vad man tror, så det är ingen fara" (bekräftat?) Så ägaren gjorde så och han gick ut ordentligt! eller kastar sig ut har hadde han alltid gjort, även denna gång. Hon gick in med hon la på bommen sedan åkte dom en sväng på ca 10-15min sedan kom dom till baka lasstade av. Denna gång kasstade han sig inte! utan gick bara fort bakåt.

Sedan sa hon att dom skulle fortsätta att göra lika dant så ofta som möjligt (helst varenda dag) tills han går av lugnt och allting. opch förklarade lite hur dom skulle göra och så för att han inte skulle göra vissa saker, som jag inte hörde så mkt av, då jag hade lite bråttom hem.

Ja detta var då om last experten! vad tycker ni? fel, rätt?
 
Sv: lasthjälp

Du ska ha ett lastrep som är c:a 5-6 meter långt, vilket innebär att det är bara att släppa efter om hästen kastar sej. DEt är dumt att försöka hållea emot ! Du har inte samma matchvikt som en häst, så bara vid tanken att hålla emot har du förlorat! Ett par handskar på händerna är inte helt fel! Glömde säga det tidigare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lasthjälp

Päron skrev:
Nu har Last experten vart här 4 ggr!

Första gången så hade hon valigt grimskafft med grimma över tränset. Hästen som är halft tokig (blivit behnadlad illa/ej korekt av förra ägarna) Sprang på transporten, sedan när han kommit inn och inte sätter på bommen å fäller upp luckan, stegrade å kastade han sig bakåt, slog huvudet i transporten och sedan rammlade han bakåt på lämmen. "Transport kvinnan" (som jag kallar henne då ja ej vill skriva namn) Satte på kedjegrimskaft i munnen och över nosryggen, hon hade 2 grimskaft alltså. Hon berättade att hon inte ville ha en kedja med "2 kedjor" för att hon vill kunna dra mer i den över nosryggen om de behövdes, elelr tvärtom. Hon prövade igen. Han sprang på, och kastade sig bakåt, men denna gången var hon berädd å va följsam och drog tag i kedjan över nosryggen så han ej kunde stegra, men han kravlade sig loss på när han kom ut så stegrade han sig hon höll kvar, sedan på nätt sätt där i farten kom han en rätt bra bit fr¨n transporten, stegrade sig en gång till och landade rakt på en bil! som tur var hände det inget med varken hästen, eller bilen (endast ett fåtal repop och små bucklor). Hon tesstade igen, han förökte springa på, men hon stannade honom å backade ut, tvingade honom att GÅ, mer eller mindre lugnt, på transporten, och bara förökte få honm att stanna där inne. Antagligen ha någon slagit till honom på rumpan så att han ska gå in, så alla (jag och 2 till) ställde sig en bit bort framför transporten. Hästen stog stilla ett bra tag innan han gjorde ett förök att kasta sig ut, hon drog tag i grimskafften och höll i bommen fram, så att han inte kom någon vart, då gick han fram igen och hon klappade å berömde och gav honom en godisbit. Sedan stod han där! (hon sträckte armen på cuppen) När han sått där utan att ha gjort en antydan till att kastat sig så skulle han backa ut, han kasstade sig ut, men så fort han kom ut ¨så stannade han, alltså ett ganska stort framsteg! Hon bestämde sig för att gå in en gång till och om det gick bra så skulle hon sluta. Så han gick på, ganska lugnt, Stod där inne en stund, utan att försöka kasta sig. visserligen fick han sådanna "tramp atacker" då han tramapar pås tället en stund, men sedan lugnade han ner sig snabbt! Hon skulle backa ur och han kasstar sig ut, men stegrar inte. så hon beästemde sig för att ge sig för den dagen.

Nässta gång hon kom gick det jätte bra att gå på, han stod där inne, och stegrade sig ut, hon försökte igen å denna gången kasstade han sig bara ut. Sedan förökte hon igen ett antal gånger och till slut gick han GANSKA* lugnt ur. Då ställde hon på honom och så fick en tjej bara gå bakom honom några gånger, han blev redigt nervös när det började röra sig bakom honom, men han kasstade sig inte. Sedan efter några minuter gick hon upp på rampen, lugnt lugnt. Sedan klappade hon honom på rumpan massor, rörde lite på bak bommarna. Han brydde tittade å lyssnade men han rörde sig inte ur fläcken. Vi la på den inte så föriktigt, utan så att de lät lite. Han brydde sig inte så mycket. Han gick ett steg bakåt och han när han kände bommen blev han lite förvirrad, kasstade sig frammåt, sedan var det lugnt igen. Vi tog av bommen och backade ur honom. han kommer i hög fart, men han stegrade sig inte längre. vi bestämde oss för att sluta.

Dag 3 Ställde vi inn honom en stund, han fick äta lite hö, bed transporten öppen, utan bak bommen. Sedan så gick dom bakom honom igen, han brydde sig knappt denna gång! vi klingade å lät med bak bommen, han lyssnade lite men inget mer. Dom la på bommen helt och sedan lyffte vi rampen lite. inte helt utan bara en liten bit. Han belv lite nervös men det hände inget, han stod där alldeles stilla, så vi fällde upp luckan helt och han stod helt lugnt där inne. Vi öppnade och lät honom gå ur. Han stegrade sig ur och transport kvinnan sa att det va för hon tyckte han kändes lugn och släppte lite på grimmskafften, så nässte gång skulle hon hålla emot lite även fasst att han kändes som en filbunke! hon lasstade in hono0m igen och lasstade ur och den gången gick det mkt bättre.

Sissta dagen upprepade vi alltsammans igen, han var helt lugn! sedan var det ägaren till hästen som skulle lasta honom, det gick bra inn, hans toid lugnt inne, dom gick bakom honom satte på bommen bak, tog av bommen bak, och allt dom gjort tidigare. När hon skulle lassta ut så stegrade han sig å slog uvudet i taket. Hon lasstade på igen och han stod där inne stilla. Ut i gen, han stegrade sig. Då sa transport kvinnan "Den hä gången om han föröker resa sig ryck tag lite lätt i kedjan över nosryggen, hästarna är MYCKET tåligare en vad man tror, så det är ingen fara" (bekräftat?) Så ägaren gjorde så och han gick ut ordentligt! eller kastar sig ut har hadde han alltid gjort, även denna gång. Hon gick in med hon la på bommen sedan åkte dom en sväng på ca 10-15min sedan kom dom till baka lasstade av. Denna gång kasstade han sig inte! utan gick bara fort bakåt.

Sedan sa hon att dom skulle fortsätta att göra lika dant så ofta som möjligt (helst varenda dag) tills han går av lugnt och allting. opch förklarade lite hur dom skulle göra och så för att han inte skulle göra vissa saker, som jag inte hörde så mkt av, då jag hade lite bråttom hem.

Ja detta var då om last experten! vad tycker ni? fel, rätt?

Är det "experten" själv som har döpt sej till "expert" ? Jag tycker att du skulle försöka hitta nån som kan hantera häst utan dubbla kättingar. Hästen kastar ju sej för att den får panik! Det finns mjuka metoder, som kanske tar lite längre tid, men som sen fungerar livslångt! Det där låter farligt!
 
Sv: lasthjälp

men snälla, har du inget annat för dig en att sitta och komentera folk? lägg ner... här försöker man häjlpa och du klagar?!
 
Sv: lasthjälp

Bill skrev:
Är det "experten" själv som har döpt sej till "expert" ? Jag tycker att du skulle försöka hitta nån som kan hantera häst utan dubbla kättingar. Hästen kastar ju sej för att den får panik! Det finns mjuka metoder, som kanske tar lite längre tid, men som sen fungerar livslångt! Det där låter farligt!

Sen finns det hästar som LÄRT sig att kasta sig ut är ett ganska bra sätt att slippa. Som kanske har varit rädda, men INTE är det då.

/Alexandra - som endera har gjort bautaframsteg med omöjliga valacken eller så är han döende, eftersom senaste fyra lastningarna varit helt odramatiska och lugna saker :eek: :bow:
 
Sv: lasthjälp

Knapplån..

Det här med att vinscha in hästar, men utan vinsch. Det GÅR faktiskt, det handlar egentligen bara om hur starka grejor du har, hur mycket hävstångseffekt du ser till att utnyttja och hur rädd/inte rädd om hästens kroppsdelar du är.

Under en ganska lång period har lina in valacken varit det enda sett som utan grav risk för personskador alternativ att inte komma iväg fungerat. Dubbla grimmor, linan runt sadelstaden, knuten mitt under magen, linan mellan frambenen, på insidan av käkremmarna på grimman, in över bommern i transporten, genom låg bindring i frontväggen och så ut genom lilla skötardörren och tillbaka till matte. Iofs väger herrn bara dryga 400 kg, men man kan applicera det på en elefant om man vill, handlar egentligen bara om vad grejerna tål egentligen.

Och nej det är inte ett trevligt sätt, nej det är inte ett sätt jag rekommenderar och nej det är inte ett sätt jag anser är 'godtagbart' egentligen, men det var ett sätt som fungerade, med minsta möjliga stress för både häst och matte, och faktiskt den minsta skaderisken (förutom att skita i att åka då). Och det var efter att exakt ALLA andra metoder misslyckats, och alla andra misslyckats.

Och nej, han blev faktiskt inte förstörd för livet av det, även om jag kallt räknad emed att så skulle ske. Och nej han är/var inte rädd, bara VRÅNG (av anledningen ingen lyckats räkna ut egentligen)
 
Sv: lasthjälp

Bill skrev:
Förkastligt! Det finns inte något som talar för att man ska ta en dragkamp med en häst, den kämpar bara emot - och man blir tvåa i den matchen! Dessutom är risken stor för skador på den som lastar! Avrådes bestämt!
Nu brukar jag ju inte lasta med att DRA in hästen, men har man en tid att passa och inte har tränat tillräckligt före så har man ju inga val just där och då. Det jag undrar är vad som får dig att säga att man aldrig vinner en dragkamp mot hästen. Klart man gör om man vet vad man håller på med. Jag knyter fast en longerlina i repgrimman, (eftersom det inte finns några sömmar på vare sig linan eller repgrimman så går inget av till skillnad från vanliga grimmor eller om man fäster linan i haken), sen låter jag linan löpa genom ringen fram (antingen har man en i bommen, eller ännu hellre så har man en ring fram i transporten!!) och ut genom skötardörren.. Här tar linan slut, så jag knyter ihop den med en longerlina till och då kan jag runda hästens bakdel... och sen är det bara att dra in henne.. blir då tryck på bakdelen och inte i huvudet och därmed minskar skaderisken.

/JES
 
Sv: lasthjälp

Bill skrev:
När han nu kliver på så står du bredvid (med lång lina OCH MELLANVÄGG!!) och när han ger tecken till att backa så bjuder du honom framåt o ser vad som händer, endera går han fram igen, och då berömmer du med smek på halsen , eller så backar han, ingrip då snabbt o backa ut honom, så att han tror att du bestämde!. Lugna ner situationen, prata lite gott med honom, åsså gör om. Ofta upptäcker man att från en minut till den andra har hästen "ändrat " sej och plötsligt börjar allt att fungera. När du avslutar en lastningsövning, gör det i tid och när det fungerar, avsluta aldrig när det krånglar. Konsten är att sluta i tid.
Eller så är konsten att inte skaffa sig en smart häst... :angel:

Eftersom jag försöker leva mitt liv efter min personliga NH-filosofi, så har jag naturligtvis även försökt att lasta min häst så lugnt och trevligt som möjligt och följt PP-style med att göra det man vill lätt och det man inte vill svårt för hästen... men... min häst lärde sig bara att på det här sättet kunde man hålla på hela dan.. gå några steg.. tänka back, så backar matte ut mig.. och så börjar vi om.

Började då backa henne runt halva gårdsplan. SKITBRA tyckte min smarta arab, då slipper jag ju ens gå i närheten av transporten och backa KAN jag ju... :smirk:

Så att säga att det bara finns ETT sätt för ALLA hästar, det är verkligen en sanning med stoort utrymme för modifikation.

/JES
som har en häst som aldrig skulle gå in FÖRE mig i en transport, och en som VÄGRAR gå in om jag går in först... *hepp!*
 
Sv: lasthjälp

Bill o Bull, sorry ride on... ni har rätt och ni har fel och Bill har en sådan självgodhet att jag bara ler stort... HAN VET HUR MAN LASTAR EN HÄST!!! ... impad....(inte)
 
Sv: lasthjälp

Virrpannan skrev:
Bill o Bull, sorry ride on... ni har rätt och ni har fel och Bill har en sådan självgodhet att jag bara ler stort... HAN VET HUR MAN LASTAR EN HÄST!!! ... impad....(inte)

Om inte min herre genomgått en transformation mot en mer lättlastad herre hade jag gladeligen betalat Bill för att komma hit. BARA för att få tillfredsställelsen att se honom misslyckas. (och ja, ibland är jag lika mogen som en fyråring, jag VET. Men just lastningsexperter med en patentmetod har jag utvecklat allergi emot under min tid med valacken, och det är med tudelade känslor jag sett dem bita i gräset. Ledsamt för hästen inte är lättlastat, glatt för att det bevisar att man ska AKTA sig för att säga att det finns EN metod som fungerar i alla lägen. Jag har iofs gjort det själv, med en dåres okunskap hävdat att 'backa innan hästen backar' fungerar som end röm. För det hade gjort det med andra hästar. valacken tog snabbt ner mig på jorden igen dock och han har lärt mig en hel MASSA ödmjukhet vad gäller lastningsmetoders suveränitet.. eller brist på sådan :devil: )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 243
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp