Snart med hund, problemhund..

Sv: Snart med hund, problemhund..

Tja mina hundar har mått prima av att utfodras en gång om dagen, de flesta jag känner som BARFar sina hundar utfodrar dem en gång om dagen, med en fastedag var 7 -10 dag dessutom.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

De flesta hundägare och uppfödare jag känner ger sina hundar 2 mål per dag. Någon enstaka ger endast 1 mål och samma med 3 mål. Valpar får 3-4 mål beroende på ålder och vikt. Både mina nuvarande hundar och tidigare hundar har fått 2 mål per dag och mått bra av det. Alla har varit normalviktiga, utom den allra förste som var väldigt petig med maten och han var väldigt smal, men han åt aldrig upp allt i matskålen och man kan ju inte tvinga dem äta. Vi testade med både 1 mål och 3 mål per dygn, men han åt exakt lika mycket oavsett antalet mål.

Jag kan säga att båda mina nuvarande hundar hade rullat fram om de haft fri tillgång till torrfoder eller vilken annan mat som helst. Väldigt glupska, normalviktiga hundar som äter allt som hamnar i matskålen inom mindre än 1 minut.

Till sky_fly: Någon kanske kan kommendera sin hund till att sitta eller ligga oavsett vad din hund hittar på några meter bort. Testa att berömma henne när hon är tyst, om det så bara är 1 sekund när hon drar andan för att fortsätta skälla. Testa att klicka in henne hemma helt utan störning så att hon vet vad det betyder. Testa sedan ute med hund på väldigt långt avstånd osv. Ryck inte i kopplet och "skäll" inte på henne när hon skäller, hon kan ta det som att du hetsar eller hjälper till att skälla på det hon skäller på och då kan hennes skällande öka istället för att minska. M a o försök koncentrera dig på att försöka få henne att göra rätt. Visa att du inte är osäker, det kommer att göra henne tryggare. Obs att det kan ta lite tid innan hon fattar vad du vill.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Tja mina hundar har mått prima av att utfodras en gång om dagen, de flesta jag känner som BARFar sina hundar utfodrar dem en gång om dagen, med en fastedag var 7 -10 dag dessutom.

Jag ger iofs färskfoder men mina hundar, om de utfodras bara en gång om dagen, får alldeles för trögt bajs då. Inte kul att behöva plocka ut bajs som sitter halvägs inne direkt :crazy:
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

KL

Jag matar ocksa tva ganger om dagen, men da Mandy fick 'stress mage' nar jag var borta sist (hon har det jatte bra ... men matte ar inte dar:crazy:) sa matar jag det utdraget. Hon far halften utspritt i graset eller pa mattan inne:grin: och halften en halvtimma senare. Det ser faktiskt ut att hjalpa ... eller sa blir hon battre i magen for att hon inte stressar nar jag ar hemma:p
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

KL

Jag matar ocksa tva ganger om dagen, men da Mandy fick 'stress mage' nar jag var borta sist (hon har det jatte bra ... men matte ar inte dar:crazy:) sa matar jag det utdraget. Hon far halften utspritt i graset eller pa mattan inne:grin: och halften en halvtimma senare. Det ser faktiskt ut att hjalpa ... eller sa blir hon battre i magen for att hon inte stressar nar jag ar hemma:p

Delvis KL

Hoppar in och ställer en fråga som kanske kan vara till nytta för TS också:

Skulle en stressad hundmage kunna må bättre av fri tillgång till mat? Detta gäller då en hund som äter bra i perioder och matvägrar i perioder (tik).
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Jag läste att det var bra att tvätta hundarna nästan minst en gång i veckan för att hålla deras skinn i bra skick - är det något som verkligen är ett måste? Som det är nu så har hon aldrig blivit duschad mer än när hon varit på gränsen till att lukta och har mycket fint skinn ändå.

Rekommendationen är bad var 7-10:e dag men jag badar absolut inte så ofta om det inte finns anledning. Nu har ju iofs jag en Puff men han är nerklippt då hans päls filtar sig nått enormt.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Du har fått massor med bra tips och jag vill bara lägga till en liten sak, tagga ned! Det låter som du är sugen på att sätta igång och det är inget fel men jag tror du ska tänka som med en valp även i det avseendet. Inte ha bråttom att introducera för andra hundar och inte ha bråttom med nånting egentligen.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Precis!

När jag fick hem Emil, då dryga 2 år och med en hemsk historia i bagaget, lät jag honom bara bli trygg till att börja med.

Inte förrän nu det sista (har haft honom lite drygt ½-året nu) så börjar han testa mig lite.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Skulle en stressad hundmage kunna må bättre av fri tillgång till mat? Detta gäller då en hund som äter bra i perioder och matvägrar i perioder (tik).

Mjaee, rovdjur har ett system där vissa av dem, tex varg, inte kan äta om det inte har fått jaga innan. Det här med att smyga, fälla, släpa hem, ja allt vad nu jakt innebär har ju våra hundar i sig. Däremot är det få som får utlopp för behovet att jaga. Att svettas lite för maten helt enkelt är ett behov, inget jobbigt i sig.

Att du tänka tvärtom, att inte ens behöva vänta på käket ser jag inte som en fördel. Göm maten istället och gör världen process av det hela för att hunden ska få mat. Det tror jag mer på.

Så jag ser fri tillgång på mat som en stressor för hunden, en björntjänst helt enkelt.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Det är en enorm skillnad på blötfoder och färskfoder, det är inte samma sak :)

I övrigt tycker jag du fått bra råd. Hade jag varit som du hade jag tagit hjälp av en duktig problemhundsutredare. Jag tycker alltid att det känns bättre att ha stöd från någon som har erfarenhet och kunskap.

Min hund får mat 2 ggr per dag, skulle jag fylla på när det tog slut skulle hon rulla fram. Hon äter upp sin mat när hon får den och lämnar inget kvar.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Du har fått massor med bra tips och jag vill bara lägga till en liten sak, tagga ned! Det låter som du är sugen på att sätta igång och det är inget fel men jag tror du ska tänka som med en valp även i det avseendet. Inte ha bråttom att introducera för andra hundar och inte ha bråttom med nånting egentligen.

Jag är inte direkt 'taggad' alls i detta utan är nog mest ivrig på att få lära mig hur man gör - så jag kan när det väl händer. :)

Jag har som plan att inte direkt göra någonting är hon väl är hos mig utan hon ska få ställa in sig först och det får ta precis så lång tid som hon vill att det ska ta. Sedan får jag ta det därifrån helt enkelt och se hur vi tar oss fram.
Är hon inte trygg så kommer vi bara backa ännu längre och det känns ju en smula meningslöst. Så jag kommer få öva på mitt tålamod i detta också. Haha! :D

Tack alla för era svar, har lärt mig massor! :love:
Hur det blir med maten får jag se vad vi kommer trivas bäst med helt enkelt.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Dags att väcka denna tråd nu! :bump:

Planen ändrades lite då jag fick jobb och himla mycket annat att göra. Hon fick då flytta in hos min bror som dessutom har hennes gamle pojkvän. Hon trivs superbra med att återförenas med honom och alltid ha husse hemma hos sig (han gör ingenting om dagarna utan bara sitter hemma).
MEN, nu är min bror i häktet och lär få sitta där ett bra tag så jag har henne hemma hos mig trots allt (jag sitter i valet och kvalet att behålla henne i slutänden). Hon är superhärlig och har verkligen lugnat ner sig.

Jag har läst på en hel del men även också 'utvärderat' situationen och anpassat mig till det som passar oss båda bäst. Hundhatet har lagt sig nästan helt - hon är helt tyst vid ett hundmöte men hon vill till vilket pris som helst fram och hälsa vilket jag nekar henne till. Vi står stilla och hon ska fokusera på mig och vänta tills jag säger det är okej att fortsätta gå. Vi gör framsteg! :laugh:

Jag funderar dock på maten fortfarande. Hon är så jäkla kräsen och har blivit bortskämd hela sitt liv vilket innebär att hon inte äter torrfoder what so ever. Blötmat går också bort och hon går knappt fram och luktar.
Jag inbillar mig att det är bra att hon äter torrfoder då det innehåller mycket som hundar behöver, näringsmässigt. Har börjat blöta upp lite torrfoder och blandar ner det med antingen rester ifrån vår mat eller pasta - är det helt förkastligt?

Hon har dessutom förbaskat mycket finnar/pormaskar - hur motverkar man det? Finns det som för människor, någon form av acnekräm eller speciellt shampoo? Tänkte besöka en välorganiserad djurbutik nu i veckan och höra mig för.

Hon kissar inte inne längre, inte ens när hon blir lämnad ensam. :banana:
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Jag skulle 100 gånger hellre ge färskfoder än torrfoder då det i regel är mycket bättre för hunden.

Vad är det för mat du gett när du gett blötmat?
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Jag själv har inte gett henne blötmat utan det är vad jag hört min bror säga.
Men i nuläget så får hon ca 1 dl torrfoder efter morgonprommisen, 1 dl efter att vi ätit (utan att blöta eller blanda i våra rester) och 1 dl efter sista promenaden. Hon slukar allt förutom morgonmaten vilken jag ger henne till middag då istället.
Hon har alltså gått över till att enbart äta torrfoder istället för att rata och enbart få människomat. :)
Nästa steg blir att övergå till något mål med färskfoder.

Jag har dock ett problem, ett stort problem. Hon har enorm seperationsångest!
Så långt jag har kunnat så har jag inte lämnat henne ensam i lägenheten just för att hon vrålar konstant. Så fort jag drar på mig byxor eller jacka så rantar hon efter mig eller står vid dörren och piper.
Jobbar jag dag så är det kring fem timmar innan antingen jag eller pappa kommer hem och hon står under alla dessa timmar och tjuter som en stucken gris - jag har hört henne när jag kliver ur bilen på parkeringen ett par meter ifrån lägenheten (hon ser mig inte).
Fick en lapp i brevlådan idag ifrån de personliga assistenterna i lägenheten under. Det var inget klagomål direkt utan mer en upplysning om att hon står och skriker. Kan förstå att det inte är roligt att höra på en hel dag!
På fredag slutar jag på mitt schema och kommer vara hemma oftare.
Jag skulle vilja veta hur man går tillväga att ensamhetsträna henne?!
Som det är nu är det ohållbart och varken bra för hund eller grannar.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart med hund, problemhund..

Fem timmar är ju väldigt lång tid att vara hemma själv, särskilt om hon har seperationsångest. Jag skulle börja om från början med ensamhetsträningen, hur reagerar hon om du t.e.x spärrar av ett rum med kompostgaller så hon kan se dig men inte vara i samma rum som dig?
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

I och med att hon kom hem till mig så plötsligt så har jag inte kunnat löst det på annat sätt än att lämna henne de timmar jag jobbar. Tyvärr!

Hon har aldrig blivit ensamhetstränad så vi börjar från ruta ett och jag ska sätta mig in i hur det hela fungerar!
Idag åkte vi i en stallkamrats bil och då fick hon sitta bak i buren och det var mestadels pip men ingen direkt panik. Efter ett tag lugnade hon ner sig och var tyst resten av resan.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Har hon aldrig blivit tränad så tycker inte jag att det är så konstigt att hon reagerar som hon gör. Hoppas att det fungerar att börja om från ruta ett! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 255
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp