Snart ska lagårn inredas om

Gnist

Trådstartare
Från fårhållning på "lösdrift" inomhus till fjäderfäbostäder. Även dessa på lösdrift inomhus givetvis, men då jag vill hålla mina raser rena (blir 3 för tillfället över vintern) och dessutom kommer att få köpa in genbanksanslutna hedemorahöns längre fram i höst och planerar för att gå med i genbanken själv för just hedemora, så är det ju "lite" som ska byggas om och modifieras för att passa mina små befjädrade vänner :laugh:

Enkel skiss på hur jag tänkt mig det hela (INTE skalenlig)

hnshus-1.jpg


Rummet till höger är på ca 80 kvm (förmodligen större och det andra på ca 50 kvm.

Till höger ska då mina icke genbanksanslutna fjäderfän få bo, då dessa grupper kommer att vara numerärt mindre än den slutliga hedemoragruppen.

Görbart: Absolut!
Blir det bra: ?

Finns alltså separata dörrar till de två utrymmena, relativt gott om fönster, separat belysning, utmockningsmöjligheter direkt från varje rum, färdig ventilation redan etc.

Det mörkgröna är värpreden, det gula foderplats, det blå drickesplats, det mörkgrå helgjutna betongväggar, det ljusgrå helgjutet betonggolv och de lila strecken sittpinnar och det blaskgrönaktiga nederst i bild är en del av porten som man kommer in i när man går in genom ytterportarna, innan man kommer till själva lagårn.

Kan detta funka :confused:
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Javisst!
Jag hade gärna sett fler sittpinnar dock :D
Går det inte göra sittpinnar i en fyrkant i mitten av rummen med?
Och där skulle man kunna hänga godsaker i tråd som de kan smaska på. :D

Vill jätte gärna se bilder på spektaklet när det är färdigt!:laugh:
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Det kommer att eka om utrymme på sittpinnarna dock :p Är som sagt INTE skalenligt alls denna bild :o :D :rofl:

Självklart kommer bilder. Ska skrubba, avfetta och måla en del och "piffa på" också. Det blir ju ganska skabbigt på väggarna av fårens ullfett :angel:

Bra ide med hängande godissaker, men att rita in sådant pet på bilden? Nej tack, så kul ska ni inte få det *haha*
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Haha bra att jag är bra till någonting iaf. :D

Ja jag kan tänka mig att det blir jobb med att städa efter fåren..
Men det blir nog bra till slut så driftig som du är!

Jag ska med skaffa höns någon gång när jag är vuxen. :D
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Jag ska följa din tråd för det lutar åt lite samma projekt här hemma. Ett äldre, litet,stall som inte används på ca 100 kvadrat ska ev. göras om till hönshus.

Jag funderar på att näta in en box och fylla den med sand, för sandbad vintertid, vad tros?:D(näta in för de inte ska sova över därinne eller på kanterna så de smutsar ner)

Jag försöker få fram fler prickiga-ägg-värpar hönor, ska ringa jordbruksverket och höra lite vad som gäller.
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Vet inte vad som hände med mitt svar, så jag frågar igen.

Får inte hönsen gå ut?
Varför har man mer än en ras?

LIA
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Hönsen jag haft tidigare brukade inte vilja gå ut i 1½ meter snö och minus 30 grader, så jag tvivlar på att dessa vill det i någon större utsträckning..

Varför inte ha flera raser?

Precis som mina hundar av olika raser fyller olika funktioner, så fyller även de olika hönsraserna sina funktioner

Jag har en köttras, för egen uppfödning av slaktkycklingar som ska hamna i frysboxen, en lantras för att jag vill bevara och yngsta dottern har sina spättade dvärgvithättor för att hon tycker om sina höns och för att de är väldigt lugna, hanterbara, lätta att få tama och i en behändig storlek (vuxenvikt runt 1 kg).

Givetvis har vi också hönsen för att få egna ekologiska och färska ägg.

Under vår och höst är de inne nattetid och ute dagtid. Sommartid är de inte inne i lagårn öht, utan då flyttar de utomhus. Två av raserna går då i rejält tilltagna och helt in-nätade (väggar och tak) hönsgårdar och den tredje rasen mer frigående och givetvis har de alla också skydd mot väder och vind.
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Tack för svaret.
Kylan lär inte bekomma Hedemorahönsen, medan snön kan bli en annan sak. I o f s går det att skotta undan och göra gångar. Frågade, eftersom våra går ute året runt, utom just då vid djup snö, oavsett temperatur och jag såg inget om hönsluckor på din ritning.

Funderar på detta med att ha en separat köttras. Hedemoran väger runt 2 kg (finns tyngre lantraser) och det är ju inte så tokigt. Om man nu ändå har en lantras, vore det inte enklare att föda upp fler av denna ras för att kompensera för den lägre vikten? Där blir ju antagligen ändå ett överskott, fr a av tuppar, vilket ska tas om hand. Samtidigt får man ju ett större antal av fr a hönor för ev avelsförsäljning. Funderar, som sagt.

Även risken för fel när det gäller genbanksreglerna minskar om man tänker på sammanblandning mellan raserna.

LIA
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Må vara, men enligt den lokala genbanksansvariga så är det inga problem för min del eftersom jag har godkända utrymmen för att ha både genbankshöns och andra raser.

Dessa utrymmen ska nu anpassas om från får till fjäderfän och eftersom jag vill att de ska ha det bra, så efterlyste jag input.

Jag tänker således inte göra mig av med vare sig mina faverolle eller dotterns vithättor.
 
Sv: Snart ska lagårn inredas om

Jag skulle nog ha skippat att näta in, men ha en rätt hög kant runt om, så att inte sanden sprätter ut för mycket i spånet/halmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp