Sne Kieffer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sheena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 776
Föreslår att du visar sadeln för en duktig sadelmakare som dels kan lämna besked om det går att åtgärda och vad det i så fall kan kosta.

det beror på vad som är snett. Är bommen sned så är det nog inte så mkt att göra åt, tyvärr, det skulle kosta mer att byta ut bommen än att köpa en ny.
är det stoppningen som har blivit ojämn eller bossan som är påsydd fel så blir det förståss mkt billigare.

Tack alla för svaren! Jag har haft min sadel utlånad och nu säger den som lånat att den är sné. (Morr!)

Vet faktiskt inte alls om det är bommen eller stoppningen, hur ser man det? Jag är helt rudis på det här med sadlar!

Har du själv märkt att den är sned när du har ridit i den?

Det kan inte vara så att hästen som den ligger på nu är musklad snett eller ryttaren?

Det bäst du kan göra är att ta sadeln till en sadelmakare som kollar på den. Det kostar säkert inget om de inte ska fixa till något.

Det är vanligt med sneda Kieffersadlar :(
Iaf dem som det sitter två små skruvar mitt på bak som fäster bossorna. Dessa bossor är fästa på krok inuti och inte fastsydda längs hela vägen. Helt galet, blir mkt lättare sneda då :smirk:

Anlita en duktig sadelmakare och kolla även upp hästen, gärna av equiterapeut, för en sned sadel gör skada som du/fodervärden inte behöver se direkt med ögat :(
Har du tur går sadeln att rätta, men annars är den bara att slänga. Har en kompis med sned Kieffer dressyrsadel hemma som hon köpte för en hel del penningar. Bara att slänga, hon fick köpa sig en ny sadel...

PS: Låt henne INTE rida i sadeln förrän du kollat upp den!!

Är bommen ändrad någon gång? Enligt min sadelmkare så händer det ofta att bommen blir sned när man värmer om den. Tyvärr är det nästan omöjligt att fixa till.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning hej! är veredus pro jump ll bakskydd tillåtna i hoppning för storhäst på 8 år, och isf i vilka klasser? behöver hjälp att tolka tr😊🙈
Svar
2
· Visningar
398
Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
339
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka