Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Kaba

Trådstartare
Har nyligen köpt en HDR Fletcher hoppsadel privat av en tjej som använt den 10 ggr.

Idag när jag får hem sadeln och ska prova den så upplever jag att den trycker mer på höger sida överlag jämfört med vänster sida.
När jag lyfter ner sadeln och håller den med bommen nedåt så ser jag att hela kanalen är skev. Den är tightare på höger sida.
Och det syns på hela sadeln att sömmar och symmetrin är sned.

Hur är detta möjligt på en så pass ny sadel?? Är HDR ett skitmärke?

Efter lite efterforskningar så visar det sig att en tjej på stallet köpt en ny HDR sadel som också visat sig vara sned. Hon fick pengarna tillbaka på garnatin.

Finns det någon som varit med om något liknande? Ska jag skicka tillbaka sadeln till tjejen jag köpt den av (som troligtvis inte ens reflekterat över att hennes nyköpta sadel var sned) eller kan jag genom garantin få en ny sadel?

Grymt besviken då det verkar vara en kanonfin sadel.

Och en liten fråga till... ;)

Det står M under kåpan, det måste ju innebära att det är en medium/normal bom? I annonsen så skrev hon att det var en vid bom. Skäl nog att få häva köpet?

Tack på förhand!
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Ingen....?

Någon som vet något om storleksmärkningen då?
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Sneda sadlar förekommer från alla märken. Dock oftare hos vissa.... Jätteviktigt att kolla upp sådant innan man köper sadeln. Ibland måste man dock öppna sadeln för att se om bommen verkligen är sned eller om ögat luras. Skitsvårt är det! Jag brukar ta hjälp av sadelmakare :)
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Be en sadelmakare kika på sadeln, kanske det bara är en omstoppning som behövs. Annars borde garantin täcka, du fick väl med garantibevis?

M borde vara medium. Men är inte HdRs sadlar märka med siffror för vidden? Alltså tex, 3= normal, 4=vid?
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Dom mäter sina bommar med nr, men har 31, 32, 33, 34.. kommer inte ihåg vilken som motsvarar de olika vidderna men tror 34 är
x-tra vid..
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Har nyligen köpt en HDR Fletcher hoppsadel privat av en tjej som använt den 10 ggr.

Idag när jag får hem sadeln och ska prova den så upplever jag att den trycker mer på höger sida överlag jämfört med vänster sida.
När jag lyfter ner sadeln och håller den med bommen nedåt så ser jag att hela kanalen är skev. Den är tightare på höger sida.
Och det syns på hela sadeln att sömmar och symmetrin är sned.

Hur är detta möjligt på en så pass ny sadel?? Är HDR ett skitmärke?

Efter lite efterforskningar så visar det sig att en tjej på stallet köpt en ny HDR sadel som också visat sig vara sned. Hon fick pengarna tillbaka på garnatin.

Finns det någon som varit med om något liknande? Ska jag skicka tillbaka sadeln till tjejen jag köpt den av (som troligtvis inte ens reflekterat över att hennes nyköpta sadel var sned) eller kan jag genom garantin få en ny sadel?

Grymt besviken då det verkar vara en kanonfin sadel.

Och en liten fråga till... ;)

Det står M under kåpan, det måste ju innebära att det är en medium/normal bom? I annonsen så skrev hon att det var en vid bom. Skäl nog att få häva köpet?

Tack på förhand!
Jag köpte en ny HdR i våras till en häst, använde den inte förrän fredagen den 13:e !! och upptäckte att den hade precis samma problem som din sadel, fick en ny sadel som skulle vara riktig.....bara det att den var lite mindre sne.....fick byta igen, och nu, den tredje sadeln är helt korrekt. Det blir nog ingen mer HdR sadel för mig i framtiden!
 
Sv: Sned Henri de Rivel Fletcher hoppsadel (NY sadel)...?!

Försök häva köpet, garantin gäller bara för den som har köpt den ny.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 889
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 651
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men...
2
Svar
22
· Visningar
2 475
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 195
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp