Sned ryttare/häst osv.. Hjälp!

misscocos

Trådstartare
Hejsan
Finns säkert en miljon trådar, men jag har virrat fram och tillbaka hela kvällen och nu har jag snurrat till det helt i hjärnan.

Jag behöver hjälp att tänka rätt ;)

När jag rider hamnar sadeln alltid lite till höger, både dressyrsadeln och allroundsadeln. Har märkt detta de senaste veckorna. Min häst har haft problem med låsningar i nacken, framförallt på höger sida, och är därför svagare i den sidan. Om hästen skulle skjuta över mig pga obehag i den svagare sidan, borde inte då sadeln hamna åt vänster?
Har även provridit min kompis häst, som rids med bomlös. Även då hamnar sadeln till höger för mig, medan hon inte har några problem.

Sammanfattning: Är det mest rimligt att det är mig det är "fel på", alltså att jag är sned? Som jag tänker på min häst borde han ju om han känner obehag skjuta över mig på vänster sida? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
Jag känner mig helt vilsen just nu, hjälp mig tänka! :crazy:

MVH misscocos

Sv: Sned ryttare/häst osv.. Hjälp!

Jag börjar äntligen få rätt på min kropp efter ett tips av en hästkompis om en superbra sjukgymnast. Han är guld värd :bow: Jag började gå hos en kiro för något år sedan som rätat upp mig rätt bra, nu fixar sjukgymnasten musklerna som tyvärr inte hängt med vad kiron fixat.

Gå och kolla upp dig, men ta referenser. Jag var hos läkare och sjukgymnast på vårdcentralen först men de hjälpte mig inte ett jota och såg inte grundproblemen över huvud taget. Tyvärr finns min sjukgymnast i Skåne.

Men precis som du säger så ska inte sadeln åka på sned över huvud taget, då är antingen du eller hästen rätt mycket sneda...

Tack för svar! :)

Men precis som du säger så ska inte sadeln åka på sned över huvud taget, då är antingen du eller hästen rätt mycket sneda...

Men tänker jag rätt när jag skrev att om min häst skjuter mig av obehag borde det vara åt vänster? Han skulle väl inte skjuta över mig på sin svaga sida?
Usch, vad krångligt allt blev nu! :crazy:

Jag har också försökt lista ut sådant men insett att bara hästen är alldeles för komplex för att tolka för en lekman som jag. Lägg där till en ryttare som är svagare i ena sidan, och kanske är båda lite sneda och du kan nog tänka mnga vändor ;)

Hade tex en häst som konstant hoppade åt vänster, trots att man alltid säger att hästen hoppar åt sin svagare sida/sitt svagare bakben, hon var skadad i höger bakben visade det sig senare så det föll ju totalt.

Men nej, är hästen stark i ena sidan så kan den rygghalvan upplevas som "högre" och du puttas över på den svaga sidan.

Men nej, är hästen stark i ena sidan så kan den rygghalvan upplevas som "högre" och du puttas över på den svaga sidan.

Smart tänkt, så kan det ju vara naturligtvis. Som sagt, jag har funderat så mycket på det här ikväll att jag snart inte kan höger och vänster ens ;)
Men jag ska ringa ET imorrn iallafall, så får hon kolla upp hästen så får jag kolla upp mig ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 372
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 118
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka