Sned sadel-vad gör man?

Långnos

Trådstartare
Om bommen vridit sig finns det något att göra åt sadeln? Kan man räta ut bommen, byta bom? Någon som vet eller har erfarenhet av detta. Har en Zaldi Star som jag gärna skulle vilja få i ok skick.

/I

Sv: Sned sadel-vad gör man?

Menar du att sadlen är sne? Antingen är bommen av eller så är den väldigt snesutten och behöver stoppas om

var på G att sälja sadel och gick då till en hästaffär för att få den värderad...Sadelmakaren upptäckte då att hela bommen är sned, hade vridit sig på nått konstigt sätt...Företaget som markandsför sadeln påstod att det kunde uppstå genom vanligt slitage!!Tyckte det lät märkligt då jag anser att man borde kunna använda stiglädrerna när man hoppar upp!!

Så tänkte att man kanske kunde räta ut/byta bom. Vill nämligen sälja sadeln då jag har ny sadel, men man vill ju inte kasta iväg den då den är i fint skick för övrigt...

En sadel blir många gånger sned av användning, särskilt de som likt Zaldi har plastbom, det blir det bl a pga att man sitter upp från marken, stigbyglar är inte egentligen till för att sitta upp med utan för att underlätta själva ridningen!!!

Är bommen lite sned kan man ev korrigera det vid omstoppning (om sadeln är omstoppningsbar). Annars är det att byta bom, men det är dyrt och sällan värt priset, bara en bom kostar 1000-2000 kr, om det alls går att få tag i en likadan som den som sitter i sadeln, sedan tillkommer ju arbetet!

/Agnetha

Sadlar kan bli sneda av vanligt slitage, bla att man hoppar upp från marken från samma sida hela tiden.

Jag har faktiskt börjat hoppa upp från en pall efter jag fick höra det, iaf så ofta jag kan.

Undra om inte detta är vanligt med Zaldi? Jag hade en Zaldi Royal Super som också blev sned av vanlig användning.

/Camilla

Det är tyvärr ganska vanligt när det gäller Zaldi-sadlar. Tråkigt att de ska behöva vara så. Märket får väldigt dåligt rykte och jag skulle aldrig våga köpa en sådan, men de som fått tag i ett bra exemplar av en Zaldisadel är oftast jättenöjda. Man ska iofs. alltid vara uppmärksam på sneda och skadade bommar oavsett märke, men enligt mina erfarenheter så är det extra vanligt bland Zaldisadlarna, ibland är det även fabrikatsfel och inte efter slitage. :mad:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31