Snett hovben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 888
E

Ewe89

Hej, jag har haft min häst i drygt 8 månader. För typ 2 månader sen fick hon ont i ryggen och har vilat under vintern. Efter det började jag märka att hennes hov var vinklad lite konstigt. Och nästa gång det var dags för skoning så gick hennes ben vinklat mot hovbenet ungefär såhär < (lite överdriver kanske men:P)
varför uppkom detta bara? kan nämna att hon innan var barfota och inte blev verkad på ca 2 månader för att hovslagar sagt att det inte behövts. hon skoddes frami samband med att detta upptäcktes (p.g.a att hon fick ont fram av att gå barfota.)

Några veckor innan detta "upptäcktes" fick hon sig en spark på höger framknä (kan nämna att felvinklingen är i vänster fram). hon var då halt i traven i ungefär 2 veckor. sen försvann det, men ibland när hon går i vänster varv kan det första steget i trav märkas en halthet, men sen märks ingenting. detta märks främst när man longerar men också när man rider på volt i vänster varv.

det jag undrar är, beror haltheten på sparken på knät eller att hoven är felvinklad. kan de få problem av en felvinklad hov? hovslagaren verkar den på något speciellt vis så att den ska belasta annorlunda så att hon vilkar tillbaka den lite.

och har ni andra synpunkter eller något ni kommer på när ni läser det så skriv!!!!

Sv: Snett hovben

Klart de kan få problem av felvinklade hovar, det är ju därför vikten av god hovvård är såpass stor.
Jag kan dock inte svara på de andra frågorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 735
Senast: Ceta
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 113
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka