Snett hovben

E

Ewe89

Hej, jag har haft min häst i drygt 8 månader. För typ 2 månader sen fick hon ont i ryggen och har vilat under vintern. Efter det började jag märka att hennes hov var vinklad lite konstigt. Och nästa gång det var dags för skoning så gick hennes ben vinklat mot hovbenet ungefär såhär < (lite överdriver kanske men:P)
varför uppkom detta bara? kan nämna att hon innan var barfota och inte blev verkad på ca 2 månader för att hovslagar sagt att det inte behövts. hon skoddes frami samband med att detta upptäcktes (p.g.a att hon fick ont fram av att gå barfota.)

Några veckor innan detta "upptäcktes" fick hon sig en spark på höger framknä (kan nämna att felvinklingen är i vänster fram). hon var då halt i traven i ungefär 2 veckor. sen försvann det, men ibland när hon går i vänster varv kan det första steget i trav märkas en halthet, men sen märks ingenting. detta märks främst när man longerar men också när man rider på volt i vänster varv.

det jag undrar är, beror haltheten på sparken på knät eller att hoven är felvinklad. kan de få problem av en felvinklad hov? hovslagaren verkar den på något speciellt vis så att den ska belasta annorlunda så att hon vilkar tillbaka den lite.

och har ni andra synpunkter eller något ni kommer på när ni läser det så skriv!!!!
 
Sv: Snett hovben

Klart de kan få problem av felvinklade hovar, det är ju därför vikten av god hovvård är såpass stor.
Jag kan dock inte svara på de andra frågorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 354
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 098
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp