'Sno' medryttare? *moraliskt dilemma*

Kosmostanten

Trådstartare
Ok, ett litet moraliskt dilemma...:crazy:
Min häst står som enda inackordering i ett litet stall på landet, tillsammans med stallägarnas två D-ponnyer - en gammelhäst på 20+ och en sjuåring. Ägaren rider rätt sällan, nu på vintern blir det max en gång i månaden, då brukar hon rida en tur i skogen med den yngre hästen.
Jag håller igång min häst så gott jag kan, rider 4-6 dagar i veckan, blandat dressyrträning i paddocken och skogsturer.
Sedan i somras kommer två tjejer i 16-17årsåldern ibland och rider stallägarens hästar...inte direkt regelbundet och de har inget medryttaravtal, men de får komma och rida i stort sett när de vill mot att de hjälper till att mocka och fixa när de är i stallet. Senaste tiden har de kommit 1-2 gånger i veckan, oftast rider de ut men ibland försöker de köra ett dressyrpass. Den duktigaste av tjejerna brukar rida sjuåringen, men har sagt till mig att hon tycker hästen är lite för svår för henne, vilket jag kan förstå. Eftersom den inte rids regelbundet blir det mest dragkamp den enda gång i veckan den rids, och tjejen har tröttnat lite eftersom hon inte känner att det ger henne något...hon är inte tillräckligt erfaren för att kunna jobba med hästen så som skulle behövas, och har heller inte tid att rida oftare.
För ett tag sedan bad jag denna tjej att provrida min häst, eftersom jag ville se hästen under en annan ryttare (bara jag som ridit henne hittills sen hon reds in för knappt ett år sedan) och det såg väldigt trevligt ut, och de gillade varandra. Sedan har hon ridit henne några gånger till när vi varit där samtidigt, och så frågade jag om hon ville rida henne mer regelbundet, när jag inte kan, vilket hon iaf ville testa. Jag tyckte det var utmärkt eftersom jag jobbar sent ett par dagar i veckan och då omöjligt hinner rida själv, dessutom tror jag det är nyttigt för pållen att få någon annan på ryggen ibland. Och det är inte lätt att hitta medryttare här ute på landet, speciellt inte till en ridtravare.
Nu meddelade jag stallägaren att tjejen kommer i veckan och rider min häst när jag inte är där, och jag märkte att hon blev sur...'nu är det ju våra hästar de ska rida i första hand om de kommer hit' sade hon. Blev faktiskt alldeles paff eftersom jag inte alls tänkt så, men nu när jag funderar på det så kanske det var fräckt av mig...det är ju ändå stallägaren som sas hittade tjejerna först?
Borde jag backa och hitta en annan medryttare? Tycker det är viktigt med en fortsatt bra relation till stallägarna, men samtidigt vill jag inte vara totalt mesig.

Hur skulle ni andra gjort? Vore tacksam för lite klok input! :bow:

Sv: 'Sno' medryttare? *moraliskt dilemma*

Det är aldrig lätt att hålla sig väl med andra och i det här fallet var ju tjejen själv lite tveksam till fortsättning på stallägarens häst om jag förstod dig rätt??? Tösen bör ju få ha ett ord med i laget och vill hon rida din häst har ju inte stallägaren med det att göra så länge rutiner och ordning inte störs i övrigt. Men, det är vissa människor som surar ihop för allt möjligt så ta dig ett snack med stallägaren om det hela. Du ska ju ändå ha hästen i det stallet...

Lycka till!;)

Jag tycker nog också att tjejerna ska ha ett ord med i laget.(Om det inte är så att de får betalt)Men det kanske kan vara så att de fortfarande vill rida på stallägarens hästar också?Att rida flera hästar är ju utvecklade i sig.Hoppas ni kan komma till en lösning som blir bra för alla.

haha, känner igen mig så väl. Skötte ett halvblod (betalade 500kr i månaden) fick alltid ta de dagar de andra ej kunde, fick oftast rida lugnt eftersom jag tog hänsyn till hur de andra ridit.
Sen fråga en tjej i samma stall om jag visste någon som ville ta hand om hennes häst, för noll kronor och hur ofta man ville. Jag nappade!

Men fyfan vilket tjaffs det blev! Ägaren till halvblodet ringde tjejen som kommit fram till mig och skäller ut henne för hon tagit mig ifrån henne! :D
Detta blev värsta grejen och tjejen med halvblodet ville typ ej hälsa på mig efteråt. Så gör det snyggt säger jag bara :)
Fast ibland hjälper inte äns det... folk blir ledsna (arga) o ja, känsligt ämne vettu ;)

Men det är faktiskt tjejen som får bestämma! Du får väl berätta hur det kom sig, att hon prova din häst och tycker om den?
Sen kan ju även tjejen säga att det är ju lättare att komma o rida en häst som annars är igång än en häst som bara står. Roligare om inte annat.

Lycka till ;) //Mimmi

Håller med de övriga som sagt att det borde ju gå lösa smidigt om man pratar om saken och tjejen kan förklara att hon känner sig osäker på ägarens yngre häst och att du blir så glad att det fungerar med din madame och att du behöver hjälpen...
Pratar man snällt och trevligt så ska det väl inte behöva bli sura miner...
Men man vet ju aldrig med vi hästfolk :p
Lycka till!
// Marie

Det är aldrig lätt att hålla sig väl med andra och i det här fallet var ju tjejen själv lite tveksam till fortsättning på stallägarens häst om jag förstod dig rätt???
Jo, hon var ju det...fast jag tror inte hon vågat säga det till stallägaren, bara till mig :angel:

Jag tycker nog också att tjejerna ska ha ett ord med i laget.(Om det inte är så att de får betalt)Men det kanske kan vara så att de fortfarande vill rida på stallägarens hästar också?Att rida flera hästar är ju utvecklade i sig.Hoppas ni kan komma till en lösning som blir bra för alla.
Nej betalt får de inte, tvärtom får de jobba en del när de kommer. Problemet är väl att hon ändå funderat på att sluta rida stallägarens häst, men nu ser det ut som om det är jag som övertalat henne att rida min istället.

känsligt ämne vettu ;)
Men det är faktiskt tjejen som får bestämma! Du får väl berätta hur det kom sig, att hon prova din häst och tycker om den?
Sen kan ju även tjejen säga att det är ju lättare att komma o rida en häst som annars är igång än en häst som bara står. Roligare om inte annat.
Jo, märkte ju att det var känsligt :crazy:
Tyvärr hjälper nog inte förklaringar om stallägaren blir sur, hon kan heller inte inse skillnaden mellan en häst som är igång och tränas och en som inte är det...jag vet att hon tycker att de här tjejerna bör vara mkt tacksamma att de får komma o rida hennes hästar.

Tack för era synpunkter!
Ska nog försöka tala lite diplomatiskt med de inblandade och se om man inte kan få alla nöjda...:p

Pratar man snällt och trevligt så ska det väl inte behöva bli sura miner...
Men man vet ju aldrig med vi hästfolk :p

Haha, nej hästfolk kan ju som bekant vara knepiga...:angel: och så är nog tyvärr fallet här. Stallägaren förstår helt enkelt inte att hennes häst inte är särskilt kul att rida som den är nu...eller att min börjar bli det (hon ser nog fortf min häst som 'den där stirriga oinridna travaren' som flyttade in för drygt ett år sen)
Alltså tror hon att jag övertalat tösen att byta häst, vilket gör henne sur...är du med?

Jag hade en medryttare en gång...jätteduktig tjej. Dock red hon min då ganska outbildade häst lite väl hårt, men jag tänkte att lite får man ändå ta.
Så helt plötsligt en dag så ligger en lapp på lådan i stallet om att hon slutat. Jag ringde förstås och frågade vad som hänt. Hennes ridlärare tyckte inte hon skulle rida en travare då det kunde förstöra hennes sätt att rida :confused: och att hon skulle rida en annan häst i stället.

Den andra hästen visade sig vara en fd stallkamrats häst och jag fick veta att hon tjatat på henne sen hon sett henne rida min häst (vilket hon gjorde bra). Jag blev självklart besviken på sättet det hela gått till, de kunde ju pratat med mig och framförallt förvarna mig lite än att komma en dag och stå helt utan medryttare.
Sen snackade de skit om MIG i nya stallet för att jag skulle ha utnyttjat en duktig tjej till att utbilda min avdankade travare....:( :eek: (5-åring som inte startat sen hon var 3 år och nyinriden = avdankad :confused: )
Jag hade annonserat efter någon som ville motionsrida henne, inte utbilda (det ville jag göra själv, därför jag skaffade en outbildad häst). Och jag var emot att hon bara tragglade henne på banan...hon red inte ut en enda gång fast jag sa att jag ville att vi båda skulle rida varierat. Men inte f*n snackade jag skit om henne för det, det var ju mellan oss i så fall och inte en massa andra.

Jag tror dom snackade illa om mig för att mörka sitt eget beteende helt enkelt och idag är jag nästan tacksam eftersom jag har det bättre i dagsläget än då med medryttare.

För att ge nåt råd så tycker jag som du skriver att du ska prata med stallägaren och tjejerna och komma fram till nåt som alla är nöjda med. Om tjejen hellre vill rida din häst men samtidigt stallägarens så är det ju inget problem. Det är ju i första hand ryttaren man ska lyssna på, men nånstans måste man vara lojal mot den som skaffade hjälpen först.
Jag skulle inte föreslå någon av de andra medryttarna i stallet att rida min häst om det inte vore för att de hade tid med mer ansvar eller om de ändå skulle sluta med nuvarande häst av olika anledningar. Men hästfolk är hästfolk och då blir det lätt bråk om man "snor" någon annans medryttare.
Jag skulle hellre avstå och annonsera själv efter en "egen och ny".

Skitsnack är verkligen trist :( dessutom låter det som om det gick till på ett riktigt dåligt sätt (lämna lapp ist för att prata, inte förvarna etc)

hästfolk är hästfolk och då blir det lätt bråk om man "snor" någon annans medryttare.
Jag skulle hellre avstå och annonsera själv efter en "egen och ny".
Ja...hade hon varit medryttare med avtalade tider och plikter, och varit nöjd med hästen hon red, hade jag inte ens tänkt tanken att be henne rida min häst...det hade inte kännts ok.
Som det är nu kommer de när de vill o kan, och som jag uppfattade det hade hon ändå tänkt sluta rida den andra hästen.
Jag har försökt annonsera tidigare, men det verkar hopplöst att hitta någon duktig o ansvarsfull som vill åka långt ut på landet och rida en tämligen outbildad travare...kan inte fatta det, hon är ju världens finaste ;)

Jag har ju med en ridtravare...en period när jag bodde på landet hittade jag ingen medryttare, så jag vet att det kan vara svårt.

Och visst om tjejen ändå vill sluta med den andra, men eftersom hon fick rida din innan hon avslutat med stallägaren så blir det nog ändå känsligt. Även om det egentligen är dumt att det ska behöva bli så.

För att du ska kunna ha kvar tjejen så är nog det enda att ni alla sitter ner och pratar och att du förklarar allt för henne. Och att tjejen kan stå för att hon hellre vill rida din i stället och inte vill fortsätta med stallägarens...ibland kan ju folk ha en tendens att få det att låta som man tycker om hästen fast de egentligen inte vill rida den...ärlighet varar längst!

Hoppas det löser sig!

KL

oavsett vad man kan tycka rent principiellt, att folk har egen rätt att bestämma osv, så har du om vi ska prata om att undvika tjafs, tyvärr gått fel väg.
hade du gått till stallägaren FÖRST och sagt att du vill fråga tjejen osv, så hade du följt "protokoll". Nu har du gått till tjejen först, och däremed blir stallägaren sur.
rättvist - nej - kanske inte - men det är så det f unkar.

Om jag rannsakar mig själv och delade stall med folk, och hade en medryttare, och sen fick veta att denna skulle börja rida ngn annan istallets häst, och att den hästägaren inte sagt ngt till mig om att hon frågat min medryttare, så skulle jag också bli sur.

KL
hade du gått till stallägaren FÖRST och sagt att du vill fråga tjejen osv, så hade du följt "protokoll". Nu har du gått till tjejen först, och däremed blir stallägaren sur.
Jo. Det var detta som slog mig, tyvärr först när stallägaren blev sur - innan hade jag inte ägnat det en tanke, vilket kanske avslöjar mig som naiv :o
Tror inte jag sett på de här tjejerna som medryttare eftersom de inte kom särskilt regelbundet...trodde nog inte heller att stallägaren värderade deras insatser särskilt högt.

att tjejen kan stå för att hon hellre vill rida din i stället och inte vill fortsätta med stallägarens...ibland kan ju folk ha en tendens att få det att låta som man tycker om hästen fast de egentligen inte vill rida den...
HÄR tror jag vi har problemets kärna...naturligtvis borde jag bett tjejen själv ta upp med stallägaren att hon inte ville rida den hästen längre INNAN jag 'officiellt' bad henne rida min.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 351
Senast: Nota
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur