Snopp vård?

Sv: Snopp vård?

Har en new forest valack i stallet som haft problem med flytningar från skapet,alldeles kletig längs bakbenen.Lukta abelkadabel:crazy:
Vet.var ute och tog bakterieprov som visa inget..Fick rådet att dutta med filmjölk/yoghurt....samt att tvätta rent med ljummet vatten med jämna mellanrum.Problemet har inte visat sig på länge nu,skönt...
Men jag tycker att om flytningarna återkommer ,fast du provat med att tvätta rent ngr gånger samt om det luktar illa så ta ut veterinären försäkerhetsskull.
Har en väninna som tyvärr fick ta bort sin häst pga infektion som gjorde att han inte kunde kissa till slut.Började som flytningar från skapet.....Så det skadar inte att vara uppmärksam:idea:
 
Sv: Snopp vård?

Hmmmm...
Men det kanske har betydelse?
Hur går egentligen kastration till eller snarare hur gick det till för typ 9 år sedan?
Jag kan tycka att min pålles skap är pluffsigare, hängigare, veckigare och annorlunda mot på min kompis pålle...jag kan alltså se en logik i varför min blir geggig inuti och inte den andra av samma ras och storlek. Var det en klant som kastrerade min pålle helt enkelt? Eller gick något fel så att han hade problem efter kastreringen det kanske har betydelse?
Jag vet inte..jag bara funderar...

// M


Men hästars könsorgan är ju precis som hos människor; inget är det andra likt. Så där har du förklaringen på att din inte ser likadan ut som din kompis häst.
Jag tror inte heller att kastreringen ser mycket mer annorlunda ut nu som det gjorde för många år sedan. Min pappa lät sina föl kastreras stående för 20 år sedan precis som min som togs i våras.
Dessutom är det kulorna de tar bort och de hänger ju bakom skapet...
Däremot har jag hört att hingstar "rengör" sig på ett annat sätt än vad valacker kan göra, men det låter jag någon annan mer kunnig person inom det området svara på!

Malin
 
Sv: Snopp vård?

Hur kan kastration spela roll? Varför skulle hingstar hålla sig renare? Rengör kulorna?

Om det stämmer är det intressant varför.

Norrland

Vet du, jag vet inte. Kanske att de hänger ut snoppen oftare..? Nä, jag hörde det för så länge sen, och vet inte ens sanningshalten i det. Och när jag har funderat på det så kan jag inte heller förstå hur det kan spela roll... Men som sagt, jag vet verkligen inte :confused:
 
Sv: Snopp vård?

Kl

Har haft en shettis som jag fick rengöra skapet på, han fick in massor med lera mm när han gick. Ofta påverkade vädret. På sommaren blev det då och då, mest på hösten o nån gång på vintern.

Har en valack nu som inte slänger ut snoppen när han ska kissa. Så då blir det gegga däri snoppfickan. När han väl har ut den så ligger han ner och drar in den full med spån.... Kollade med veterinärn först, det är bara att tvätta av varannan vecka el vid behov. Tar varmt vatten med lactacyd och en tunn disktrasa och så en bunke med sköljvatten och har ut allt. Nu när det är lerigt och dant får han in en del lera i också. Min andra valack o de jag haft förut har inte haft det här problemet.

Så länge det inte gör ont eller blir "stenar" som fastnar på själva snoppen - svårt kissa, skall det inte vara någon fara. Men är man osäker är det bäst höra med veterinärn först.
 
Sv: Snopp vård?

Har haft samma problem på min valack. Han vägrade släppa ut snoppen för rengöring, men lät mig tvätta ordentligt med svamp i själva skapet. Jag tvättade varannan dag i ca 10 dagar, först med lite lactacydtvål och sedan en omgång till med bara varmvatten. Det fungerade bra och det gav sig. Enligt vet kan vissa valacker behöva ges lugnande och tvättas ordentligt. Prata med din vet!
 
Sv: Snopp vård?

Det finns en valack i vårt stall som brukar ha illanluktande snusk på benen. Och det beror på att även om han är kastrerad så kan det "gå" för honom, alltså utlösning utan spermier.. Han kanske står å dunkar snopp tills det går för honom.. (har sett att valacken i vårt stall *onanerar* på det sättet)

Ursäkta att jag är lite snuskig, men det va mitt förslag på vad problemet kan vara..
 
Sv: Snopp vård?

Ja :idea: precis så är det på min också.
Luktar det från din? Min luktar inte så gott som sagt, men det är inte alltid det luktar illa heller..

Luktar Uuuuurrrrrk :crazy:
De ve3rkar ha exakt samma trubbel....
Men nu när jag tänker efter så har jag inte sett nåt "snusk" på ett tag ...kanske är borta nu?

// M
 
Sv: Snopp vård?

enligt min veterinär hänger hingstarna oftare ut snoppen av naturlig anledning och på så sätt luftas den mera jämfört med valackers. hon rekommenderade mig att torka ur fickan med ljummet vatten och intimtvål då och då.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Zacci
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 266
Senast: cf234k
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Albatross
·
Hästvård Jag har en valack på 4 år som har som något svart kladd vid och i skapet. Det luktar apa och det blir som att det rinner ner på hela...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp