Snöstyltor

macan

Trådstartare
Nysnö och hovslagaren kommer och "vinterskor" (med snösulor och fyra broddhål) först om ett par veckor. Ridning är det alltså inte tal om så länge snön ligger kvar och det är isigt på vägarna. Någon som har tips på något som man kan smörja hovarna/skorna med så att min häst slipper snöstyltor och så att jag åtminstone kan ta promenader med henne?

Sv: Snöstyltor

Min hövslagare ville inte sätta på snösulor i onsdags. eftersom det inte har varit snö föränn efter jul de senaste åren så orkade jag inte stå på mig.
Gissa om jag är glad just nu!
Jag testade med hemmagjorda glass-snösulor fram och såpa bak i morse. Bak fungerade inte alls. Men mina första försök till tillfälliga snösulor satt i alla fall på nästan hela ridturen. Om det inte blir töväder som de har lovat i veckan så kommer jag nog att tvinga hit min hovslagare igen. Jag som verkligen gillar att rida i snö!

Glömde nästan - tipset är nog att skära ut sulor av plast som du klämmer fast mellan skon och hoven. Jag vet inte om man kan sätta dem i broddarna om man har fyra broddhål (jag har inte det) eller om det blir halt.

Kanske värt att testa. Om man gör plastsulorna något större än insidan av skorna så kommer de ju att bukta utåt lite när man klämt fast dem och snön borde inte fastna. Att fästa dem i broddhålen tror jag blir halt eftersom det då blir en helt plan yta mot snön.

Googlade runt lite och läste om att en hovslagare hade tipsat någon om silikonspray. Utdrag ur en produktbeskrivning på ett silikonspray: "Irriterande. Extremt brandfarlig. Irriterar huden. Kan ge lungskador vid förtäring. Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad. Skadligt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i miljön." Är detta verkligen något att rekommendera med tanke på dess hälso- och miljöskadliga efftekter??

Det beror ju lite på var man bor, men här i södra Sverige har de lovat många plusgrader redan på onsdag eftermiddag och så verkar det fortsätta resten av veckan och in i veckan därefter också:)

Hoppas det blir varmt här i stockholmstrakten också i veckan! Jag vill gärna ha vinter med snö (slippa lerhagen och få snögaloppa :)) men den får gärna vänta ett par veckor till.

Så bra, det hovfettet har jag i stallet! Då ska jag testa det och/eller "glasslocksulor" i morgon på vår promenad. Tack för tipsen ni som svarat!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 030
Senast: Mint
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025