Snösulor NU?

Morran

Trådstartare
Skall till hovis nästa vecka, sedan dröjer det 6-7 veckor tills nästa gång. Känns egentligen för tidigt att slänga på snösulor, men om 6 veckor är det ju (nästan) full vinter och kommer det snö innan dess så blir det granterat blöt äckelsnö!
Har haft samma problem tre år i rad nu, och oavsett hur jag gör så ångrar jag mig alltid! Hur har ni andra resonerat som brukar snösula era hästar?

Sv: Snösulor NU?

Jag brukar inte sko med snösulor förrän snön har kommit för jag har dåliga erfarenheter med att sätta på dem tidigare, tycker bara att de slits och går sönder. I värsta fall väntar jag inte 6-7 veckor innan jag skor nästa gång utan skor efter kanske 3,5 - 4 veckor om snön kom oväntat.. Det har fungerat bra hittills.

Jag har redan snösulor sen en vecka tillbaka. Bor i Dalarna och här ligger det snö på backen.
Har hellre på sulorna lite för tidigt än för sent då jag inte vill ha några avbrott i träningen pga att hästen får styltor.

Peach skrev:
Jag brukar inte sko med snösulor förrän snön har kommit för jag har dåliga erfarenheter med att sätta på dem tidigare, tycker bara att de slits och går sönder. I värsta fall väntar jag inte 6-7 veckor innan jag skor nästa gång utan skor efter kanske 3,5 - 4 veckor om snön kom oväntat.. Det har fungerat bra hittills.

Problemet löses lätt med x st. sulor gjorda av glass lock.

Kör alltid med det på min pålle och det funkar hur bra som helst! Lite meck med att klippa till sulorna (som kilas fast mellan hoven och skon, klipper ut rummet för strålen). sitter JÄTTEBRA under både ritt och hagvistelse om man har lite känsla för passformen. tappade EN sula i vintras och använde dem flitigt både under ritt och i hagen vid stylt väder.

Slängde på snösulor och broddskor förra veckan.
nu går dom flesta hästarna i hagarna med stora snöklampar i hovarna utom min :D
Vi har redan fått snö, så för mig känns det kalas, som kan rida obehindrat och han kan bralla i hagen utan att riskera livet :)

Jag har precis fått skott med både snösulor och 4 brodd igår. Det gör väl inget om man har sulor fast snön inte kommit ännu, den dyker ju garanterat upp före december när man ska sko nästa gång...

Till dig som tyckte de går sönder etc: De sulor vi nu satte på hade vi hela förra vintern - undrar vad för sulor du använder?

Senast ändrad:

Jo, har läst lite om "glasslocken" här på buke och seriöst övervägt det! Vad menar du med "klippa ut rummet för strålen" lite mer exakt? Kommer det inte in snö där då som trycker ut glasslockssulorna igen?

Att sko en extra gång är inget alt. för mig då det efter 6-7 veckor inte finns särskilt mycket på hoven att ta av. Har också sulor som hållt två vintrar i rad, men jag är skeptiskt till att sätta på dem för tidigt av andra skäl (fullblod med hovkvalitet därefter). FAST å andra sidan är det surt att inte kunna rida pga styltor.
Hur man än vänder sig så har man ändan bak! ;)

Någon som har erfarenhet av snowpads då? Kan ju alltid be hovis borra två extra hål i tån på skorna!

Jag har använde snowpads förra året eftersom jag inte hittade vanliga snösulor i rätt storlek. Funkade ok men lite pilligt att skära till och passa in. Föredrar dock vanliga snösulor och nu har jag hittat rätt storlek, så när min häst skos nästa vecka blir det med snösulor och fyra broddar/sko. Här har det ju nästan nyss blivit höst men jag är hellre ute för tidigt än för sent.

Glasslock :idea:
Kan man få en lektion i hur man gör sådana sulor. Det verkar ju jättesmart. Då behöver man inte tänka på ifall det ska bli snö eller ej innan hovslagaren kommer nästa gång.

Om du har möjlighet kan du väl ta en bild så man ser hur dom ser ut. :bow:

Igår skodde jag med både snösulor och brodd. Och här är det ganska mycket snö nu och jätte halt!

Förra vintern satte jag på snösulor med luftkanal (om ni förstår vad jag menar) lite för tidigt (snön och tjälen dröjde), och det var inte bra. Luftkanalen blev efterhand fylld med lera. Kanalen hårdnade och tryckte på hästens sula med djupa fåror som följd, och till slut sprack själva snösulorna sönder. Så i år kommer jag ha "is i magen" och vänta lite längre.

Morran skrev:
Jo, har läst lite om "glasslocken" här på buke och seriöst övervägt det! Vad menar du med "klippa ut rummet för strålen" lite mer exakt? Kommer det inte in snö där då som trycker ut glasslockssulorna igen?

Att sko en extra gång är inget alt. för mig då det efter 6-7 veckor inte finns särskilt mycket på hoven att ta av. Har också sulor som hållt två vintrar i rad, men jag är skeptiskt till att sätta på dem för tidigt av andra skäl (fullblod med hovkvalitet därefter). FAST å andra sidan är det surt att inte kunna rida pga styltor.
Hur man än vänder sig så har man ändan bak! ;)

ja glasslocken är ett suveränt alternativ temporärt eller om man har fullblods hovar och inte vill ha permanenta snösulorna....

har ingen bild, men svar nej: snö kommer inte in som trycker ut glasslocks sulorna, du klipper ut ett "V" i dem så strålen får plats, och kilar in kanterna mellan strålen och skon. sitter kanon om man lägger ner lite tid på passformen.

Jag har skoning närsta vecka å jag tänkte sko med vinterskor å snösular å så ska jag sätta antingen gummiploppar vad nu det heter det finns iaf elelr så ska jag sätta i blindbrod. Så är jag förbered när det kommer, annars så kan man ha otur å får vänta på hovslagaren i två veckor för att han har så många hästar han ska sko "om". Det har jag varit med om en gång å det var inte så skojsigt...

Men hade du de genomskinliga i silicon då eller de tjocka i svart plast?? De i silicon är mycket mer hållbara och går inte sönder, inte mer än att efter en hel vinters användning finns det lite tryckmärken efter skon på dem.

mackan skrev:
ja glasslocken är ett suveränt alternativ temporärt eller om man har fullblods hovar och inte vill ha permanenta snösulorna....

har ingen bild, men svar nej: snö kommer inte in som trycker ut glasslocks sulorna, du klipper ut ett "V" i dem så strålen får plats, och kilar in kanterna mellan strålen och skon. sitter kanon om man lägger ner lite tid på passformen.
Min kompis hade såna där för några år sen och dom var inte så jättebilliga och ramlade av ibland, så jag fick rida bakom henne och hålla superkoll på hennes hovar ifall nån ramlade loss :D Gissa om jag hade koncentration på min egen ridning :rofl: .
Ska genast leta reda på nåt lock.

Mitrolle skrev:
Men hade du de genomskinliga i silicon då eller de tjocka i svart plast?? De i silicon är mycket mer hållbara och går inte sönder, inte mer än att efter en hel vinters användning finns det lite tryckmärken efter skon på dem.

Instämmer angående de mjuka silikonsulornas hållbarhet - medryttarpållens är inne på sin tredje vinter nu, de ser inte direkt nya ut längre, men är fortfarande hela och fungerar fint, trots att vi har snöfritt en stor del av vintern. Och inte samlas det nån lera i dem heller - den ramlar loss precis som snön när sulorna rör på sig. Skulle det bli lite lerigt i luftkanalen är det bara att böja ut sulan från hoven och dra bort det med hovkratsen.

De svarta i plast är däremot fullkomligt värdelösa - halvfoderhästen hade sådana, och eftersom de var stenhårda och inte gick att rensa under samlades det en massa skräp mellan dem och hoven. Och inte sjutton fick han mindre styltor av dem heller. :smirk:

Mina har ALDRIG ramlat av, har varit ute i djupsnö på 2 timmars ritter med massor med fart, och de har suttit lika bra när man kommit hem. Har tappat EN sula, och det var i hagen, han hade dom på sig där när det var som värst ett par dar.

så det beror nog lite på a) hur man passar till dom och b) på själva hästens hovform. en del är nog lättare att få att sitta pga hovens utformning...

Skodde min förra veckan UTAN snösulor och med skor utan broddhål.. :smirk: :D
Hoppas det inte kommer snö förrän om 5-6 veckor *ber till gud om han finns där uppe*
Får väl testa glasslocken då i värsta fall.

mackan skrev:
Mina har ALDRIG ramlat av, har varit ute i djupsnö på 2 timmars ritter med massor med fart, och de har suttit lika bra när man kommit hem. Har tappat EN sula, och det var i hagen, han hade dom på sig där när det var som värst ett par dar.

så det beror nog lite på a) hur man passar till dom och b) på själva hästens hovform. en del är nog lättare att få att sitta pga hovens utformning...
Hon var ganska plattfotad sas....

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 565
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka