Snösulor - vilken sort är bäst?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Då min hovslagare inte har snösulor med sig, så får jag lov att köpa egna, så nu undrar jag vilken sort man ska köpa... Tittade lite på de två modeller de hade på hööks, den svarta var stenhård och de andra kändes sladdriga:crazy: och storlek full såg ut att passa shirehäst eller liknande, passformen såg inte ut att vara till normal hästhov iallfall:crazy:.

Tacksam för tips, har 2v på mig till nästa skoning...

Sv: Snösulor - vilken sort är bäst?

Hovis klipper till snösulorna så dom passar skon och hoven.

Jag tycker dom ljusa lite sladdriga är bäst, men jag har inte köpt mina på Hooks utan av min hovis.

De mjuka rör på sig mera = fastnar mindre snö. Och angående storleken så stämmer det att hovis klipper till dem. :laugh:

Har i flera år använt mig utav plastskivor som hovslagarn klipper ut efter skon, jag fixar plasten. Men förra året hade han gummisulor med en gummiring som "stöter" bort snön. Dessa kan man ha kvar efter användning och ha flera år, men i år hittade jag såklart bara till framhovarna så bak fick han plastskivor... Jag tycker efter ett år med gummiringen att den är bättre, men ska se i år vilket som är absolut bäst då jag har 50/50. Skodde i tisdags och det har inte kommit snö än.

Vi har de ljusa från Hööks. Som andra säger så anpassar hovis dem. De har hållt bra.

Har man fått fatt i dåliga snösulor märks det nästan direkt/vid lite kyla. Sulorna är inte alls "sega" och tåliga utan flisas sönder.

De med luftkanal är klart bäst.

Jag läste nånstans att de svarta är så hårda att de kan göra ont på känsliga sulor. Jag hade tagit de genomskinliga.

Dom genomskinliga är bäst, just med tanke på luftkanalen och att dom är lite "sladdrigare". Och som dom andra skrivit, dom går att anpassa till hästen sko genom att klippa till dom. Nemas problemas!

Tackar för alla svar. Detta är en ny värld för mig, då min gamla var plattfot och inte kunde ha snösulor alls.

Finns det andra (bättre) sulor än de som finns på hööks, som man kan få tag på som "icke-hovslagare"? Kanske ska tillägga att jag bor i Stockholm

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 129
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 424
Senast: oki
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 965
Senast: Salinero
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka