Snubblig häst?

S

sophieh

Min häst snubblar väldigt ofta vid ridning.

Det känns som att han inte lyfter på benen men ibland kan han snubbla på asfalt t o m.
Det har han inte gjort förut, så jag undrar vad det kan vara för fel ?

Tacksam för svar!
 
Sv: Snubblig häst?

Bytt hovslagare eller gjort något nytt med hovarna - nya sorts skor?? Hur är han i skog o mark? Lika snubblig där? - annars kan det vara att han har mer framåtdriv i skogen o gillar det o därmed lyfter ordentligt... medan han blir uttråkad på plant underlag...?
 
Sv: Snubblig häst?

Gammal eller ung? Min gamling snubblade väldigt mycket när han hade fångkänningar. Som Annikan skriver kan det ju också bero på hovskötseln.
 
Sv: Snubblig häst?

En travare jag känner är så okonsentrerad på vart han sätter fötterna att han kan snubbla på släta underlag...
Vår fjording gjorde det också men där berodde det på kotledsinflamation.
Min forderhäst gjorde det ett tag också, där berodde det på att hovis låtit tån bli alldeles för lång.

Så det finns ett flertal alt..
 
Sv: Snubblig häst?

Jo, jag har bytt hovslagare men det var ett tag sen och det var även då, ett litet tag efter som han började snubbla.

Han snubblar mer i skogen än på plant underlag.

Han är 17 år, en nordsvensk men har alltid varit väldigt på och framåt vart vi än ridit och aldrig snubblat så som han gör nu.
:S
 
Sv: Snubblig häst?

En travare jag känner är så okonsentrerad på vart han sätter fötterna att han kan snubbla på släta underlag...

En sån hade jag ett tag, var man inte med kunde han gå och titta på utsikten, knata rakt ut i diket och rasa ner på knä. Typ :p

Hade även en som snubblade pga onda framknän.

Låter som alla mina hästar snubblar men det är faktiskt en slump då de snubblat av helt olika orsaker.

Jag skulle nog kollat så hästen inte har ont, om den nu aldrig har snubblat förut.
 
Sv: Snubblig häst?

Min var jättesnubblig tills jag bytte sadel. Han snubblade på sin egen skugga....
 
Sv: Snubblig häst?

Han visar inga tecken på att ha ont någonstans, inte knä, rygg, ingenting så jag vet inte alls vad det kan vara..
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 019
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp