snurr snurr snurr.....

Sv: snurr snurr snurr.....

Oj... Jag ramlade som tur var inte av... Fick dra upp mig i hästens träns och manen... :D

Om sadeln inte gjorde så i vanliga fall kan det ha berott på att ryttaren avr lite klumpig och erkligen la en stor del av tyngden i stigbygeln och sadeln hamnade lite i obalans, och så åkte den runt...
Men det är skillnad om det är i rörelse eller om sadeln snurrar när man bara ska hoppa upp.

men kan det inte ha lite med om hästen har manke oxå??
har inte läst alla inlägg riktigt noga så det kanske är någon som har skrivit nått om det..
Men har hästen ingen synlig manke och att hästen är bred över ryggen kan väl sadlen snurra runt fast den passar??
eller??

Nope. Min häst hade ingen manke förr i tiden... Men sadeln låg still ändå.

Det spelar ingen roll om hästen är helt platt och inte har en synlig manke. Sadeln ska inte snurra runt ändå....
Jag lovar... Tyvärr tror många att det ska vara så bara för att hästen är platt.

Det behöver inte vara en dåligtanpassad sadel, min foderhästs sadel gjorde så för att hon inte hade så mycket manke :smirk: , be någon hålla i sadeln medans du sitter upp eller sitt upp från pall :D

//Michelle

_Mimmii_ skrev:
...ALDRIG hänt att sadlarna snurrat runt, och nej, jag tror VERKLIGEN inte att lektionshästarna har såå noggrant utprovade sadlar.. :smirk:

Ett litet tillägg.

Att sadeln ligger stilla betyder automatiskt inte att sadeln ligger bra på hästen.
Snurrandet är bara ETT av säkert hundra symptom som indikerar att sadeln inte passar.

Jag har en häst med bred rygg och väldigt lite manke (Nordsvensk brukshäst). Jag har två sadlar, den ena utprovad av diplomerad sadelmakare och den andra kontrollerad av samma diplomerade sadelmakare och enligt henne ligger bägge sadlarna jättebra på hästen men den ena snurrar runt när man skall sitta upp från marken! Den som snurrar är en Wintec allround med vitt koppjärn (x-vid) och jag tror att det beror på en kombination av material (konstmaterialet upplever jag betydligt "halare" än riktigt läder) vilket gör att den inte bara glider på ryggen utan även på schabraket och att ortspetsarna inte är lika långa på denna sadel som på den andra sadeln, det blir helt enkelt mindre yta som "håller emot".
Den andra är en Albion K2, x-vid bom. Den ligger betydligt fastare på ryggen och jag kan sitta upp från marken utan att den snurrar, vilket jag nästan aldrig gör men jag KAN om jag skulle behöva det!

Jag kan ju tillägga att allroundsadeln följer hästens rygg väldigt bra, den är alltså varken för rak eller för böjd i bommen och när man spänner sadelgjorden, sitter i sadeln och känner hur sadeln belastar rygg/sidor så blir det ett väldigt jämnt och fint fördelat tryck (Cair-system). Pälsen blir inte "ruggig" eller sliten ojämnt heller. Trots allt detta och en duktig sadelmakares ord om att sadeln absolut passar hästen så snurrar eländet :crazy:

Mvh
Madeleine

_Mimmii_ skrev:
Öh, sadeln kan visst passa OCH snurra. På ridskolan där jag bor där jag ridit har det ALDRIG hänt att sadlarna snurrat runt, och nej, jag tror VERKLIGEN inte att lektionshästarna har såå noggrant utprovade sadlar.. :smirk:

Jag måste nog ge DK rätt, det är nämligen fullt möjligt med uppsittning utan sadelgjord om sadeln passar hästen. Då ligger den stadigt, detta har jag fått visa flera gånger för mina kamrater och dess omgivning att det faktistk funkar.

Ja, men av alla dessa 50 häsar på ridskolan så borde ju NÅN snurra då.:smirk:

Nähä du... Varför skulle det vara så?
Som någon annan redan har förklarat: Att sadeln snurrar är ETT av problem man kan ha med sadlar.

Japp, jag är helt säker. Sadelmakaren som hjälpte mig att prova ut Albionsadeln ritade av ryggen på hästen och gjorde en mankprofil som skickades till england och sadeln tillverkades efter denna mall.
Då hon var i stallet/ridhuset för att prova ut sadel så passade jag även på att be henne titta hur wintecsadeln låg eftersom jag då själv trodde att den kanske var aningen för vid men nej då, den låg enligt henne väldigt bra. Den har ju dessutom luftstoppning så till viss del formar den sig efter ryggen på hästen.
Jag har tyvärr inga bra foton på hur wintecsadeln ser ut på ryggen på honom och bilderna med albionsadeln visar inte heller så värst bra hur sadeln ligger men hade jag trott att någon utav sadlarna inte passade så skulle jag genast bytt.

Mvh
Madeleine

Jag bara måste skriva engång till vad andra redan skrivit för att understryka vikten av det...............

Använd något att stå på när ni hoppar upp på era hästar, såvidare ni inte är som en liten jocky på 40 kg som inte behöver använda stigbygeln utan stutsar upp spännstigt och fint.............:p

ps. inte riktat till skaparen av inlägget utan för att det verkar vara så många som inte tänker på det.

Senast ändrad av en moderator:

kan det ha att göra med att tunneln eventuellt är för smal för hästen, och därmed inte passar den så bra .

den kan inte vila på var sida on tornutskotten å därmed ligga sadigt på ryggen, bara en tanke som slog mig

även att den inte följer hästens rygg utan är lite för bananformad för just den hästen...

ja det vara några tankar jag fick fram

lyckatill med prövandet efter en ny sadel eller en sadelmakare som kan åtgärda dina problem

Jag har för mig att jag har läst i någon av dina andra inlägg att hästen har en rak rygg, och då passar ju Albion. Men Wintec i ett vitt koppjärn blir ju väldigt böjd.
Glappar den itne när du rider?

Jag svarar alla som säger att sadeln inte passar. Jag har använt utprovade sadlar, men dom snurrar ändå. Det beror LITE på hur hästen ser ut också. Ser dom ut som min i bog och mankpartiet så snurrar ALLT. T.o.m. longergjorden snurrar. Jag använder alltid svanskappa numera som hjälp.
minibog.jpg

Hästen ser ut att avra ganska dåligt musklad, har han gått med en för smal sadel?
För det kan avra orsaken tilla tt sadlarna snurrar, för min häst är betydligt rundare än så. En fjording som jag red häromdagen är helt platt överallt och sadeln låg helt still när man hoppade upp.

Här ser man HENNE mera bakifrån. Eftersom att jag hade problem att hitta en passande sadel som var tillräckligt bred så den sadel jag i nödvall använde var för liten så Då fick hon inga muskler. Men med den bomlösa så hade hon satt muskler på 14 dagar, min tränare (som sett henne innan) trodde inte sina ögon när jag visade musklerna. Än i dag så snurrar bamsadeln (jag har en bomsadel för hoppträningen)
P1010010.jpg

Nu har jag inte ridit på över ett år pga ryggskada men nej, sadeln glappade inte då jag red och den glappar inte heller då tjejen som rider min häst på helger/lov rider i den sadeln. Jo, min häst har ganska så rak rygg och ryggmusklerna syns hyfsat tydligt även om han nu inte är är optimalt musklad pga min ryggskada och hans *host* lilla viktökning efter sommarbetet.
Den wintecsadeln jag har, 18´allround, är inte alls "bananformad". Kan det ha att göra med det stora sätet kanske? Mindre tumstorlek - mer bananform?

/Madeleine

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka