Söka connemara med DNA

DNA-test för människor i släktforskningssyfte görs väl på många tusen olika markörer i DNA:t?
För häst är det runt 20 markörer som man analyserar. Att då köra in en hästs DNA-markörer i en databas skulle ge allt för många potentiella föräldrar.
Man måste därför ha troliga kandidater till föräldrar att matcha mot, och det man gör är att utesluta att någon annan individ skulle vara förälder.
I härstamningsutredningar där det t.ex. finns flera uppgivna tänkbara fäder, brukar det stå på resultatet något liknande att om inga ytterligare hingstar finns så anses det styrkt att XX är far till YY.
 
Jag tänker att det beror på hur registret är uppbyggt, och om den som har registret tycker att det är värt att betala för en funktion som de själva kanske inte har användning för.
Fast i slutändan är det ju vi i rasföreningarna som betalar ändå?
Just Connemara har ju mycket att önska vad gäller härstamning. Det var ju måååånga riktigt fina sportponnyer som inte klarade inspektionerna som var förr och därför inte fick vara med i föreningen. Politiken i moderföreningen på Irland gjorde också att flera av de stora uppfödarna på Irland gick ur föreningen och istället avlade utan härstamning, vilket är helt absurt.

Och vissa hade sina egna inspektioner, tex Willie Leahy, där det inte fanns någon insyn, men han födde upp så många så han behövde aldrig åka till en officiell inspektion.

Nu är ju reglerna annorlunda, men det finns ju massor med connemaror där ute utan stam, som vi vill ha in i stamboken pga deras meriter.
 
Ikväll deltog jag på ett webinarie med en brittisk forskare (Andy Dell) och ställde frågan vi berör i tråden. Jag fick ett något svävande svar men ungefär som att "i en mycket liten population så KANSKE det skulle kunna gå".

Det vore väldigt intressant att få läsa det irländska förbundets direkta svar!
 
Ikväll deltog jag på ett webinarie med en brittisk forskare (Andy Dell) och ställde frågan vi berör i tråden. Jag fick ett något svävande svar men ungefär som att "i en mycket liten population så KANSKE det skulle kunna gå".

Det vore väldigt intressant att få läsa det irländska förbundets direkta svar!
Jag förstod att den frågan i webinariet rörde det som avhandlats i den här tråden... :p
(webinariet kommer för övrigt att gå att se i efterhand på Youtube, från i morgon)
 
Jag förstod att den frågan i webinariet rörde det som avhandlats i den här tråden... :p
(webinariet kommer för övrigt att gå att se i efterhand på Youtube, från i morgon)
Jag är ju iofs inte så anonym vare sig här eller i Zoom-chatten :D.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 874
Senast: sorbifolia
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp