Söka Jobb-dilemma

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så "allt" här på ön är nedstängt pga viruset. Ranxhen jag jobbat på senaste året har klappat igen för gott och kommer inte öppna igen. Alla hästar har åkt för längesen och det är igen-bommat.

Alla hostel och hotell som inte har möjlighet att följa de restriktioner som finns har fått bomma igen.

Restauranger får enbart ha take away.

Polis patrullerar på fastlandet och kollar leg och orsak att resa på alla som kliver på båten hit.
Non essential travels kan du få $1300 böter för ( ~7500sek ).

Hur som. Att söka jobb här på ön är omöjligt förstås.
Min sambo jobbar fortfarande månd-fred på fastlandet och är hemma på helgerna.

Jag sitter i huset här och funderar på närmaste framtiden och längre framtidsplaner.

Tanken var att vi skulle jobba massor nu och spara en större buffert och sedan resa i slutet av Juni, lämna ön, då vårt huskontrakt slutar då. Men den där bufferten ser rätt svag ut nu med bara en timanställning att röra sig med.

Jobb på fastlandet finns det litegrann. Flera tusen har ju förlorat jobbet där med så gissar att ansökningar till många jobb är i mängder. Mitt problem är att jag bor på ön och tidigaste båten till fastlandet går kl 06.30 och senaste hem kl 21.00. Detta gör att jag inte är flexibel för att jobba tidiga mornar som många jobb är nu på tex varuhus, där dom börjar 04.30 på morgonen samt nästa skift är typ 21-23.

Jag kan ev hitta ett jobb på stuteri där boende ingår. Har inte hittat nåt än här i norr men det finns några intressanta annonser söderut (5-15h att köra från vår hemstad).
Men då blir det som att skiljas från sambon och vi kommer inte ses alls på månader?
Det känns inte som något alternativ.

Säger vi upp huset tidigare för att flytta till jobb är vi hemlösa.
Vi har fått reducerad hyra av våra hyresvärdar så det är vi mycket tacksamma över men känns ändå onödigt att betala samtidigt som ingen bor här men det är ju enda tryggheten vi har just nu, vårt hus.

Jag tittar även på om det finns några jobb jag kan söka där man jobbar mestadels hemifrån. Vi har mycket bra internet här. Men det verkar sådär med jobb.

:cool:
Så. Nu har jag skrivit av mig.
 

Nej, den australiska regeringen, precis som andra västvärldsländer har inte pengar i madrassen, Sverige med vår 'finanstaliban' till minister, som idogt sparat till de sju magra åren trots högljudd kritik från vänster och höger, möjligtvis undantagen.

https://www.theguardian.com/busines...e-gst-to-pay-coronavirus-debt-tax-expert-says

För att betala för krisprogrammen kommer Australien att tvingas öka statsskulden, vilket kostar med en ökning av räntebetalningar, och att höja skatterna för att ytterligare finansiera fler krisprogram för att rädda jobben. De kommer med all sannolikhet också behöva ytterligare program för att pumpa in mer pengar i ekonomin för att undvika massarbetslöshet.

“We’ll be borrowing about an extra 10% of national income,” it said. “If we choose not to pay back a single cent of that, the growth in our economy over time will halve [it] to about 5% of national income in 18 years, and then halve again to 2.5% in a further 18 years.”
.

https://www.theguardian.com/busines...e-gst-to-pay-coronavirus-debt-tax-expert-says

https://www.abc.net.au/news/2020-03...lar-coronavirus-stimulus-be-paid-for/12105774

Precis som för andra länder kommer Australias ekonomi få det riktigt tufft efter covid.
 
Så "allt" här på ön är nedstängt pga viruset. Ranxhen jag jobbat på senaste året har klappat igen för gott och kommer inte öppna igen. Alla hästar har åkt för längesen och det är igen-bommat.

Alla hostel och hotell som inte har möjlighet att följa de restriktioner som finns har fått bomma igen.

Restauranger får enbart ha take away.

Polis patrullerar på fastlandet och kollar leg och orsak att resa på alla som kliver på båten hit.
Non essential travels kan du få $1300 böter för ( ~7500sek ).

Hur som. Att söka jobb här på ön är omöjligt förstås.
Min sambo jobbar fortfarande månd-fred på fastlandet och är hemma på helgerna.

Jag sitter i huset här och funderar på närmaste framtiden och längre framtidsplaner.

Tanken var att vi skulle jobba massor nu och spara en större buffert och sedan resa i slutet av Juni, lämna ön, då vårt huskontrakt slutar då. Men den där bufferten ser rätt svag ut nu med bara en timanställning att röra sig med.

Jobb på fastlandet finns det litegrann. Flera tusen har ju förlorat jobbet där med så gissar att ansökningar till många jobb är i mängder. Mitt problem är att jag bor på ön och tidigaste båten till fastlandet går kl 06.30 och senaste hem kl 21.00. Detta gör att jag inte är flexibel för att jobba tidiga mornar som många jobb är nu på tex varuhus, där dom börjar 04.30 på morgonen samt nästa skift är typ 21-23.

Jag kan ev hitta ett jobb på stuteri där boende ingår. Har inte hittat nåt än här i norr men det finns några intressanta annonser söderut (5-15h att köra från vår hemstad).
Men då blir det som att skiljas från sambon och vi kommer inte ses alls på månader?
Det känns inte som något alternativ.

Säger vi upp huset tidigare för att flytta till jobb är vi hemlösa.
Vi har fått reducerad hyra av våra hyresvärdar så det är vi mycket tacksamma över men känns ändå onödigt att betala samtidigt som ingen bor här men det är ju enda tryggheten vi har just nu, vårt hus.

Jag tittar även på om det finns några jobb jag kan söka där man jobbar mestadels hemifrån. Vi har mycket bra internet här. Men det verkar sådär med jobb.

:cool:
Så. Nu har jag skrivit av mig.

Hoppas du kan hitta ngt! Så sorgligt med alla som måste lägga ner sina företag etc. Så tråkigt med ranchen och alla hästarna.
Vi fick veta från Hygain att det var mkt striktare än här. Att alla som inte har viktiga samhällsnyttiga tjänster sas nte får jobba och kan åka på böter. Som tur är räknas deras jobb som ngt som måste fortgå. Så de får iaf som det ser ut nu köra verksamheten och levererar som normalt.
Dock var det 2 veckor karantän i hamnen för alla leveranser pga Corona.

Håller tummarna för er! Har noll tips tyvärr..
 
Runt en miljon dollar i böter har delats ut i Australien senaste veckan inkl påskhelgen.

Folk försöker ha hemliga partyn.

Sjukt ändå att off duty vårdpersonal, poliser och folk från försvaret har varit på partyn med och fått böter.
Följder för deras jobb har inte sagts nåt om (än).
 
Nä tyvärr inga andra språk.
Jag är riktigt bra på stavning men har vissa problem med att sätta ihop meningar/texter på engelska. Använder generellt för många ord eller sätter ord i fel ordning. Så översättning är nog inget jobb för mig när jag tänker efter. Men tankarna går ju åt alla håll just nu


Om du är snabb på tangentbordet så kan du kolla på transkriberingsjobb och skriva på svenska. Då skriver man efter ljudfiler. Kan ju även finnas på engelska. Googla på det och se om du hittar några bra företag att söka till.
 
har hos oss soker alla oppna butiker personal ... posten, och allt annat som ar oppet. :p
Här på ön har vi 3 matbutiker, 1 postkontor, 1 liten bank, 1 pharmacy och 1 newsagency som fortfarande är öppna.
Alla med lokal ordinarie personal.
2 bottleshops öppna med där ordinarie personal nu har mindre skift än tidigare...

Jag tittar på jobb på fastlandet med såklart men vår färja har gått ner i service också så tiderna måste vara lite flexibla, i alla fall på morgonen inte för tidigt (inte tidigare än 07.30-08.00 beroende på var jobbet är. Och om helgjobb kan det inte vara tidigare än 08.30-09.00 )

Har även e-postat utbildningscenter på fastlandet om att ev ta truckkort ( forklift) för framtiden. Många många jobb har det som merit och jag tror det kan vara bra att investera i det. Men vet inte om de fortfarande har utbildning pga viruset
 
Uppdatering. Så det visar sig att jag är behörig att få hjälp från staten. För att jag fick mitt PR godkänt sista Mars, tack och lov.

Ansökte, fick godkänt och nu trillar lite dollar in på kontot... fast forward 3 veckor så fick jag ett sms från min fd chef att hon ska nog göra den där ansökningen om ersättning för sin business som också inkluderar anställda. Och frågar om jag vill va med på det.
Går det igenom så innebär det att jag behåller min forna lön i 6 månader O_o

Jag sa såklart ja.

Gissar att jag kommer bli återbetalningsskyldig för den ersättning jag hittills fått men det är ok. Pratade med sambon med och han tyckte det var en bra idé med. Vi har använt ungefär hälften av det utbetalda so far, betalat hyran, el och internet.....
 
Har blev det klart tidigare i manaden att vi faktiskt far lon langre an vi egentligen skulle ha haft da det bestamts att lonen for all "skol personal" betalas ut genom hela juni ocksa. (skolan slutar normalt forsta veckan i Juni). Vi har ju fatt lon sedan Oregon "stangde" sa det gar verkligen ingen nod pa oss.
Har i Oregon betalas det ocksa ut unemployment till alla som ar anstallda, aven om man inte skulle varit "eligible" under vanliga omstandigheter.
 
Har blev det klart tidigare i manaden att vi faktiskt far lon langre an vi egentligen skulle ha haft da det bestamts att lonen for all "skol personal" betalas ut genom hela juni ocksa. (skolan slutar normalt forsta veckan i Juni). Vi har ju fatt lon sedan Oregon "stangde" sa det gar verkligen ingen nod pa oss.
Har i Oregon betalas det ocksa ut unemployment till alla som ar anstallda, aven om man inte skulle varit "eligible" under vanliga omstandigheter.

Det låter bra! Här i Aus är det massor med folk som inte kvalificerar för att få ersättning, främst de på temporary visas, som jag varit på i 5 år innan jag just fick mitt PR nu.

JobSeeker får alla citizens och pr residents nu, ca $300 i veckan skattefritt medan JobKeeper hjälper arbetsgivare att fortsätta betala arbetare deras lön, minst $750 i veckan före skatt (Även om din lön var mindre än så innan har jag fattat det som), MEN enbart för de som jobbat över 12 månader för företaget, dvs många som är casual och jobbar här och där eller säsongsarbete, inte kan få detta.

Backpackers får ingen hjälp alls och dom säger typ att kan du inte försörja dig själv så åk hem.
Jag TROR det ev finns någon hjälp nu för de på studentvisum men är inte säker.
 
Det låter bra! Här i Aus är det massor med folk som inte kvalificerar för att få ersättning, främst de på temporary visas, som jag varit på i 5 år innan jag just fick mitt PR nu.

JobSeeker får alla citizens och pr residents nu, ca $300 i veckan skattefritt medan JobKeeper hjälper arbetsgivare att fortsätta betala arbetare deras lön, minst $750 i veckan före skatt (Även om din lön var mindre än så innan har jag fattat det som), MEN enbart för de som jobbat över 12 månader för företaget, dvs många som är casual och jobbar här och där eller säsongsarbete, inte kan få detta.

Backpackers får ingen hjälp alls och dom säger typ att kan du inte försörja dig själv så åk hem.
Jag TROR det ev finns någon hjälp nu för de på studentvisum men är inte säker.

Har i USA ar det ju upp till de olika staterna hur de gor. Vi i Oregon (hela vastkusten faktiskt) har det mycket bra da vara stater inte bara betalar ut loner till alla statligt/federalt/kommunalt/etc anstallda, utan ocksa betalar unemployment aven till de som inte riktigt kvalificerar sig, utan ocksa har forhandlat fram en hel del formanliga avtal sa har i Corona tider for privat anstallda, eller de som inte ar anstallda alls.
Banker ger uppskov med rante betalningar, huslan, och liknane ... hyresvardar kan inte kasta ut nagon just nu, ... och i storsta allmanhet forsoker man gora situationen sa enkel som mojligt for de som annars inte skulle klara sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp