Söka jobb-tråden

Jag tror att kontakter är det främsta sättet att få jobb idag. Många jobb går inte ut på plattformar. Och även om det gör det så upplever jag att en kontakt väger ganska tungt. En kontakt betyder dock inte att det behöver vara en nära vän utan det kan vara mkt flyktigare än så. Någon som kanske uppmärksammat en i föreningslivet eller i stallet. Jag fick mitt första "riktiga" jobb via stallet där personen uppfattat att jag inte hade några problem att "ta i" och var noggrann med mina uppgifter.
Jag har ju verkligen ett väldigt litet kontaktnät och har redan frågat alla jag känner. Jag har t.o.m. frågat hon som har en häst som behöver medryttare och som jag bara träffat en gång. Inga napp.
 
Jag har ju verkligen ett väldigt litet kontaktnät och har redan frågat alla jag känner. Jag har t.o.m. frågat hon som har en häst som behöver medryttare och som jag bara träffat en gång. Inga napp.

Det kan ju hända att du söker ett jobb och ngn bara "ja men Wille hade häst i mitt stall tidigare, hon verkar bra"..
Dvs personer du inte kommer att tänka på spontant men som du typ korsat väg med tidigare :)
 
Du kanske inte är speciellt sugen på att jobba för bemanningsföretag. Men det kan vara ett bra sätt att komma ut och se lite olika arbetsplater och kanske hitta någon som passar dig. Inte som slutgiltlig lösning utan för att tillslut bli anställd någonstans.
Jag vet några som har ett fast jobb den vägen.
 
Beroende på bransch kanske om det här är relevant men ett tips är att söka på företag i din närhet på LinkedIn och titta på deras sidor efter lediga jobb.
Samt kolla på vilka personer som har en profil kopplad till företaget. Kanske känner du ngn som känner ngn?
 
Jag funderar på att skicka iväg en spontanansökan till en bilfirma i närheten, men vet inte alls hur jag skulle kunna formulera mig. Jag vet inte hur mina kunskaper skulle kunna vara till nytta för firman. Tänkte söka på byggmaterialsfirmorna också, men jag vet ju inte ens skillnaden mellan en bräda och en planka.
 
Jag funderar på att skicka iväg en spontanansökan till en bilfirma i närheten, men vet inte alls hur jag skulle kunna formulera mig. Jag vet inte hur mina kunskaper skulle kunna vara till nytta för firman. Tänkte söka på byggmaterialsfirmorna också, men jag vet ju inte ens skillnaden mellan en bräda och en planka.
Jag tar emot spontanansökningar via en öppen annons, och det jag inte kan trycka nog på är; tydlighet. Ibland söker personer jobb hos mig där jag inte förstår alls hur deras tidigare erfarenheter skulle vara till nytta för mig. Säger inte att deras erfarenhet inte skulle hjälpa mig, men många är väldigt dåliga på att ens försöka skriva en mening eller två om vad de har att erbjuda. Tänker att det är än viktigare om du söker ett jobb utan att ens svara på en öppen annons.
 
Jag tar emot spontanansökningar via en öppen annons, och det jag inte kan trycka nog på är; tydlighet. Ibland söker personer jobb hos mig där jag inte förstår alls hur deras tidigare erfarenheter skulle vara till nytta för mig. Säger inte att deras erfarenhet inte skulle hjälpa mig, men många är väldigt dåliga på att ens försöka skriva en mening eller två om vad de har att erbjuda. Tänker att det är än viktigare om du söker ett jobb utan att ens svara på en öppen annons.
Jag förstår din poäng och just därför är det så svårt att formulera spontanansökningar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 907
Skola & Jobb Ni som letar bland annonserna där... Hur gör ni egentligen? Jag blir aldrig klok på sökfunktionen och matchningar där. Tycker alltid...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Jag velar mycket fram och tillbaka, om jag borde söka jobbet eller inte. Det låter egentligen som ett riktigt lyxproblem (vilket det...
Svar
3
· Visningar
563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp