Bukefalos 28 år!

Söker bok om en kvinnlig lejontämjare

escodobe

Trådstartare
Någon gång i min ungdom hade jag en bok som jag verkligen vill läsa om. Det var en biografi om en kvinna, jag tror hon var svensk, eller om det var så att hon gifte sig med en svensk man, som började jobba på en cirkus. Efter att ha gått omkull med en häst började hon arbeta med lejon Istället. Bland annat hade hon en lejonhane som hon kunde rida på. Senare jobbade hon även med tigrar och hade en som gick på lina. Jag har för mig att en lejonhona kan ha hetat grenada? Någon av lejonhonorna födde två dödföddaungar omplanerat ombord på en färja

Boken var på svenska och är sannolikt skriven på 60-70 talet (tygbindning och svartvita fotografier) och då hade hon lagt av. Hon skrev om spanska inbördeskriget när hon var i början på sin karrär.

Jag hade för mig att den hette något i stil med "alla mina lejon" men alla försök att googla varianter på det får fram fel böcker, tex om lejonet joy, Christian och sådant. Bildgooglar olika varianter på kvinnliga lejontämjare får jag upp ett par bilder jag tror jag känner igen, men de leder inte till något namn eller annat sökbart.

Oavsett vad man tycker om vilda djur på cirkus och dåtidens djurhållning, så var boken helt fantastisk och det måste vara någon som läst boken och kan hjälpa mig med titeln?
 
Sökte på lejontämjare och hittade en Irina Bugrimova och en Ursula Böttcher, någon av de kan kanske vara rätt?
 
Det finns en bok som påminner väldigt mycket om vad du skriver, förutom att den handlar om en man som senare gifter sig med en svensk kvinna. Han vill först bli lejontämjare men hans bästa vän dödas av ett av cirkusens lejon, så han blir tigerdomptör istället. Där växer inga rosor i sågspånet heter den, en av världens bästa böcker för övrigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp