Sömstucken

Sar

Trådstartare
Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en ny). Hästen har sedan dess varit helt haltfri och har ridits varje dag, ingen feber, ingen försämring i allmäntillstånd och verkar helt smärtfri. Däremot var hoven dagen efter snäppet varmare än den andra (bättre efter ridning), på söndagen lite svullen över kotan upp mot skenbenet, måndagen något mindre, tisdagen mindre ändå men det känns fortfarande en liten skillnad mot för de andra benen. Vi har snöunderlag och hästen har bullensulor under skorna. Tyckte att jag kände lite puls dagen efter men sedan ingenting.
Jag har hittills väntat med att ta ut vetrinär eftersom hästen inte på något sätt verkar smärtpåverkad (vilket jag tycker att hon borde vara om det bildats en böld). Jag har däremot ingen som helst erfarenhet av hovbölder, har aldrig haft någon sådan under hela mitt långa hästliv. De hovslagare jag pratat med har rekommenderat att vänta och se. Vad har ni för erfarenheter? Kan man klara sig från hovböld trots sömstick?
 
Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en ny). Hästen har sedan dess varit helt haltfri och har ridits varje dag, ingen feber, ingen försämring i allmäntillstånd och verkar helt smärtfri. Däremot var hoven dagen efter snäppet varmare än den andra (bättre efter ridning), på söndagen lite svullen över kotan upp mot skenbenet, måndagen något mindre, tisdagen mindre ändå men det känns fortfarande en liten skillnad mot för de andra benen. Vi har snöunderlag och hästen har bullensulor under skorna. Tyckte att jag kände lite puls dagen efter men sedan ingenting.
Jag har hittills väntat med att ta ut vetrinär eftersom hästen inte på något sätt verkar smärtpåverkad (vilket jag tycker att hon borde vara om det bildats en böld). Jag har däremot ingen som helst erfarenhet av hovbölder, har aldrig haft någon sådan under hela mitt långa hästliv. De hovslagare jag pratat med har rekommenderat att vänta och se. Vad har ni för erfarenheter? Kan man klara sig från hovböld trots sömstick?
Ja, du kan klart slippa hovböld även om du fått sömstick. Avvakta tycker jag också. Så länge hästen inte verkar påverkad och att det går åt rätt håll skulle jag inte göra något. Håll rent och håll lite extra koll bara så ska du se att det går bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en ny). Hästen har sedan dess varit helt haltfri och har ridits varje dag, ingen feber, ingen försämring i allmäntillstånd och verkar helt smärtfri. Däremot var hoven dagen efter snäppet varmare än den andra (bättre efter ridning), på söndagen lite svullen över kotan upp mot skenbenet, måndagen något mindre, tisdagen mindre ändå men det känns fortfarande en liten skillnad mot för de andra benen. Vi har snöunderlag och hästen har bullensulor under skorna. Tyckte att jag kände lite puls dagen efter men sedan ingenting.
Jag har hittills väntat med att ta ut vetrinär eftersom hästen inte på något sätt verkar smärtpåverkad (vilket jag tycker att hon borde vara om det bildats en böld). Jag har däremot ingen som helst erfarenhet av hovbölder, har aldrig haft någon sådan under hela mitt långa hästliv. De hovslagare jag pratat med har rekommenderat att vänta och se. Vad har ni för erfarenheter? Kan man klara sig från hovböld trots sömstick?
Ja, man kan klara sig från hovböld.
Blev den stucken så att det började blöda ur sömhålet eller var det bara en smärtreaktion? Om det senare är chansen större att slippa bölden.
Ett sömstick är ju en sårskada i hoven och det brukar kunna ge förstärkt puls och kanske lite värme, det är en normal process medan såret läker..
Fortsätt hålla koll. Blir det en böld kommer hästen bli halt. Försvinner värmen och minskar pulsen så är sömsticken förmodligen läkt.
 
Ja, man kan klara sig från hovböld.
Blev den stucken så att det började blöda ur sömhålet eller var det bara en smärtreaktion? Om det senare är chansen större att slippa bölden.
Ett sömstick är ju en sårskada i hoven och det brukar kunna ge förstärkt puls och kanske lite värme, det är en normal process medan såret läker..
Fortsätt hålla koll. Blir det en böld kommer hästen bli halt. Försvinner värmen och minskar pulsen så är sömsticken förmodligen läkt.
 
Nej, det kom inget blod. Tycker att jag knappt kände någon skillnad alls idag så håller tummarna för att vi klarade oss undan en böld. Tack för era svar @a1agnlju och @ameo !
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Meglio
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 113
Senast: Bufera
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 546
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp