Sofias häst hittades död – tros ha skrämts av raketer

Sofia Ljunggren, 31, fick ingen bra start på det nya året.
På nyårsdagen hittades hennes älskade häst Confetti livlös – troligtvis skrämd till döds av fyrverkerier.
– Det är inte klokt att det är tillåtet att skjuta raketer närheten av djur, människor och bebyggelse, säger Sofia Ljunggren.
 
Jag sov nyårsafton jag skulle upp och jobba tidigt nyårsdagen och behöver faktiskt min sömn
Alla är inte lediga bara för att det är nyår
Så nej jag tittade inte till mina djur vid tolvslaget
Då hoppas jag iaf att du tittade till dem både strax innan du la dig och sen igen tidigt på morgonen innan du åkte till jobbet, alt hade någon annan som gjorde det åt dig.
 
Fast det är ju en jävla skillnad om man bor där det aldrig skjuts raketer, då är ju nyår som vilken dag som helst.
Fast eftersom det fortfarande är tillåtet att skjuta precis var man vill så vet man aldrig om någon på besök eller nyinflyttad eller någon som inte vill störa din egna grannar tycker det är en jättebra idé att dra av en fyrverkeripjäs i närheten
 
Precis och då kollar man till sina djur så nära inpå 12-slaget man kan om man inte kan vara där precis vid 12.
Eller så förbjuder man allmänheten att fyra av en massa pyroteknik till höger och vänster så folk och fä kan få sova i lugn och ro
Det minsta man borde kunna begära är ett rejält säkerhetsavstånd till alla djurbesättningar
Vet man att det finns en hage i närheten borde man begripa att det är synnerligen olämpligt att fyra av en massa raketer där
Oavsett om djuren är inne eller ute
 
Eller så förbjuder man allmänheten att fyra av en massa pyroteknik till höger och vänster så folk och fä kan få sova i lugn och ro
Det minsta man borde kunna begära är ett rejält säkerhetsavstånd till alla djurbesättningar
Vet man att det finns en hage i närheten borde man begripa att det är synnerligen olämpligt att fyra av en massa raketer där
Oavsett om djuren är inne eller ute
Förbud önskar vi alla men det är troligen långt bort + att man ändå inte kan styra över vad andra människor gör, oavsett förbud eller inte. Det är förbjudet att köra bil när man är berusad men likförbannat så kör folk ihjäl sig själva och andra på fyllan ändå. Man ska aldrig lita på att andra kan följa lagen. Troligen kommer det dessutom bli svårt för polisen att faktiskt tillämpa lagen i praktiken eftersom det är svårt att bevisa att någon skjutit raketer i efterhand om man städar efter sig och tills dess att en patrull är på plats så har de hunnit sluta skjuta. Med tanke på hur mycket misshandel, fylleslag och annan skit som polisen har på sitt bord under nyår så vågar jag nog säga att det är en rätt tandlös lag när det kommer folk som köper raketer svart och skiter i lagen. Det finns inga resurser för polisen att åka på alla skjutningar och anmälningarna kommer läggas ned i brist på bevis.
 
Förbud önskar vi alla men det är troligen långt bort + att man ändå inte kan styra över vad andra människor gör, oavsett förbud eller inte. Det är förbjudet att köra bil när man är berusad men likförbannat så kör folk ihjäl sig själva och andra på fyllan ändå. Man ska aldrig lita på att andra kan följa lagen. Troligen kommer det dessutom bli svårt för polisen att faktiskt tillämpa lagen i praktiken eftersom det är svårt att bevisa att någon skjutit raketer i efterhand om man städar efter sig och tills dess att en patrull är på plats så har de hunnit sluta skjuta. Med tanke på hur mycket misshandel, fylleslag och annan skit som polisen har på sitt bord under nyår så vågar jag nog säga att det är en rätt tandlös lag när det kommer folk som köper raketer svart och skiter i lagen. Det finns inga resurser för polisen att åka på alla skjutningar och anmälningarna kommer läggas ned i brist på bevis.
Men måste hästägare då skuldbeläggas bara för att någon får för sig att i år ska vi dra av ett sjuhelvetes fyrverkeri
Informera grannarna näää de får väl skylla sig själva
Tror ni inte hästägaren ångrar nu att de inte gjorde annorlunda
Flera antyder nästan att hästägaren får skylla sig själv och jag tycker det är väl magstarkt om det tidigare nyår smällts betydligt mindre och hästarna inte reagerat
 
Men måste hästägare då skuldbeläggas bara för att någon får för sig att i år ska vi dra av ett sjuhelvetes fyrverkeri
Informera grannarna näää de får väl skylla sig själva
Tror ni inte hästägaren ångrar nu att de inte gjorde annorlunda
Flera antyder nästan att hästägaren får skylla sig själv och jag tycker det är väl magstarkt om det tidigare nyår smällts betydligt mindre och hästarna inte reagerat
Om vi nu utgår ifrån att denna gården ser ut om 99% av alla privata gårdar gör i Sverige, dvs att det finns ett boningshus på gården i anslutning till stallet där stallägaren bor så tycker jag det är fullt rimligt att stallägaren ser till att hästarna kollas till någon gång under kvällen och natten. Sista kollen var kl 17 enl artikeln, efter det är det inte en enda som varit ute och kollat till hästarna under hela kvällen eller natten förrän ena hästägarens pappa hittar hästarna följande morgon. Förklara hur man tänker när man agerar på detta sättet. Självklart är det ju pga raketerna som hästarna förolyckats, men att man tycker det är rimligt att öht inte kolla till hästarna alls på någonstans runt 12 timmar (beroende på när pappan hittade hästarna följande morgon) när det är nyår och man vet att det kommer skjutas, det tycker jag är förkastligt och jag ifrågasätter omdömet hos alla inblandade.
 
Men måste hästägare då skuldbeläggas bara för att någon får för sig att i år ska vi dra av ett sjuhelvetes fyrverkeri
Informera grannarna näää de får väl skylla sig själva
Tror ni inte hästägaren ångrar nu att de inte gjorde annorlunda
Flera antyder nästan att hästägaren får skylla sig själv och jag tycker det är väl magstarkt om det tidigare nyår smällts betydligt mindre och hästarna inte reagerat
Jag tycker inte att hästägaren får "skylla sig själv", men tycker ändå att det ÄR oansvarigt att inte ha ordnat med tillsyn av hästar som ska gå ute på lösdrift under nyårsnatten. Man behöver kanske inte vara där själv, men att ha avtalat med någon annan hästägare, gårdsägare eller liknande att titta till hästarna kring tolvslaget tycker jag faktiskt är minimum.
 
De gånger jag jobbar nyårshelger så är jag ändå i stallet vid 12-slaget även om jag sen ska upp 05. Jobbar jag natt har jag inga möjligheter att vara där men tar in dem som alltid i god tid, lämnar lampan på, stänger dörren och de har massor med mat inne + jag åker till dem direkt på morgonen efter jobbet. Om jag har någon som kan titta till dem så ber jag dem göra det om jag måste jobba.

Jag tycker förfärligt synd om alla djur vid nyår, inte bara hästarna, och jag tycker synd om alla djurägare som har djur som mår dåligt eller rent av dör pga fyrverkerierna men samtidigt tycker jag att lite eget ansvar måste man kunna kräva. :(
 
Eller så förbjuder man allmänheten att fyra av en massa pyroteknik till höger och vänster så folk och fä kan få sova i lugn och ro
Det minsta man borde kunna begära är ett rejält säkerhetsavstånd till alla djurbesättningar
Vet man att det finns en hage i närheten borde man begripa att det är synnerligen olämpligt att fyra av en massa raketer där
Oavsett om djuren är inne eller ute
Frågan är vilken nytta det skulle göra rent praktiskt. Tror polisen har aningen bättre saker för sig att göra vid tolvslaget på nyårsafton än att åka runt på landet och ge folk böter för att de skjuter fyrverkerier.

Jag har själv grannar som inte förstått det olämpliga i att smälla smällare precis utanför min lösdrift men vi hade en liten ”diskussion” och jag är rätt säker på att poängen gick fram. Sen erbjöd jag visserligen att de kunde skjuta längst bort i en av mina hagar för därifrån låter det inte värre än en vanlig jaktdag och det är inget hästarna lyfter på ögonbrynen åt.
 
Jag sov nyårsafton jag skulle upp och jobba tidigt nyårsdagen och behöver faktiskt min sömn
Alla är inte lediga bara för att det är nyår
Så nej jag tittade inte till mina djur vid tolvslaget
Fast jag har säkerhetstjänst och brukar sluta tio på nyårsafton och börjar sex på nyårsdagen. Sitter i stallet hos mina hästar tills det slutat smälla.
Jag har hellre sömnbrist än döda/skadade hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp