Soja- hur mycket??

simpan

Trådstartare
Ska börja ge fullblodet soja eftersom hon inte äter sitt lucern :crazy:

Köpte en säck på Granngården i fredags men till min förvåning står inget på säcken om hur mycket man ska ge. Vet att det inte är några stora mängder de ska ha och att det kan bli skadliga effekter av överutfodring på detta foder så jag vänder mig till er foderkunniga här på buke.

Hur mycket soja ska man ge? Vad är maxgivan?

Sv: Soja- hur mycket??

Hur mycket just du behöver ge din häst ser du ju om du tittar på höanalysen och övriga foderstaten.

Maxgivan däremot är 100 g/100 kg häst.

Börja gärna med liten mängd soja och öka lite efter hand. Tex 50 mL två gånger om dan. Alla hästar tål inte soja så bra och kan reagera om man ger för mycket på en gång.

Hur mycket fick du betala för en säck Soja? Är den på 25kg?
Finns det på Granngården?

Har oxå en som ratar Luzern men älskar sojan.
hon får 5 dl- vikt?

väger 825 kg.

Japp, det finns på Granngården. 30 kg i säcken, kostar 185:- om jag inte minns fel.

Man ska aldrig följa råden på säckarna, utan man ska utgå från sin egen foderstat! :p
(Mer än rek. max giva.)

Nä, jag var inte ute efter att följa dem till punkt och pricka utan kommer att smyga på med lite i taget och se vad som händer. Men med en rekommenderad giva får man en liten vink om ungefär hur mycket som är normalt och framförallt så får man veta maxgivan så att man inte ger för mycket.

Som många redan nämnt så beror det på vad ditt grovfoder innehåller. Hur mycket protein fattas det?
Har du ingen analys på grovfodret och hästen inte har uppenbar proteinbrist så skulle jag inte våga ge mer än nån dl. Men börja med bara en matsked om dagen de första dagarna, sen ökar du successivt till kanske 2-4dl/dag. Det motsvarar ca 120-240gram.

Får man fråga varför du ska börja ge soja?

Jag har analys på mitt hö och mina tre andra hästar klarar sig fint på bara fri tillgång på hö och lite energifyllt foder för turbons skull. :) Fullblodet däremot behöver mer protein för hon är lite tunn både över revbenen och överlinjen, hon är inte sådan att hon ser ut som ett staket eller har total proteinbrist men det syns att hon behöver lite mer.
Jag har provat med lucern men det ratar hon, både hack och pellets, så jag måste hitta en annan proteinkälla till henne. Därför ska jag testa med soja.

Var mest intresserad av att veta vad som är normal giva för att inte råka ge för mycket. Som jag sagt tidigare har jag ingen avsikt att "vräka på" med massor på en gång och absolut inte ge maxgiva utan kommer att börja lite smått och se hur hon reagerar.
Eftersom du rekommernderar endast en msk om dagen i början så förstår du säkert varför jag ville ha rekommendationer så att det inte blir för mkt. Ett vanligt foder som tex havre eller korn hade man lätt kunnat ösa på med 5 dl med en gång som invänjning... det var en sådan katastrof jag ville undvika eftersom jag visste att det rörde sig om små mängder som skulle till utav just soja.

Okej så erat hö har en normal kvot på minst 6 redan men hästen kräver en högre kvot?
100g soja ger ca 40g smbrp och 1.2MJ. Jag tror att det kan räcka med ca 250gram till din pålla - det motsvarar ju ungefär samma mängd protein som 1kg lusern. 1dl sojamjöl väger ca 60gram men väg gärna själv för säkerhets skull, det sägs att det varierar från säck till säck.

Liknande trådar

Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 927
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka