Sv: Sojamjöl ??
Love_Maya skrev:
Är ni säkra på att det är mycket protein i Sojamjöl eftersom vet. gav oss det rådet men sa att hon inte skulle ha mycket protein?
Japp det är jag 200% säker på - soja är det typ det mest proteinrika fodermedel du kan hitta på marknaden! DEt innehåller ca 12Mj och 400g smältbart råprotein per kg. Jämför det med t ex havre som innehåller ca 9-10MJ och bara 80g smältbart råprotein. Hö brukar innehålla ca 7-8Mj och allt mellan 20-100g smbrp.
Jag har boken "Hästens närinsgbehov och utfodring" skriven av proffs från SLU och där kan man få det bekräftat att sojamjöl innehållar dessa mängder.
Jag tror inte din vet. vet vad h*n talar om allvarligt talat... Särskilt om det är en distriktvet.

. Men du kan ju ringa o fråga vad h*n menade!
Veterinärer är INTE automatiskt kunniga om
foder - ofta vet dom faktiskt mycket mindre än oss själva. JAG kan nog mer än de flesta veterinärer, det vågar jag nog säga. (har märkt det av erfarenhet)
Iaf om hästen går på BETE som du skriver (dygnet runt eller?) och det inte verkar hålla henne i hull så ska du stödfodra med nåt som har en normalkvot - typ havre, korn, Krafft Grund.
MEN du skulle kunna göra såhär också nu när du köpt sojasäcken - ge ett par hundragram soja och ett par dl olja på det. Det blir ungefär som att ge 1kg havre.
OBS! Att du måset vänja in både soja och olja med liiite lite i taget!! Ge bara en halv dl soja/dag första 4-5 dagarna, sen 1dl i några dagar, sen 2dl några dagar för att slutligen komma upp i 2.5dl som motsvarar 200g soja.
Oljan kan du börja att bara ge 2matskedar första dagarna och öka successivt sen till 2dl (det är ungefär 200g).
200gram soja och 200g olja ger tillsammans = ca 9.5MJ och 80g smältbart råprotein. (som 1kg havre)
Om hästen kräver MER än så skulle jag ge nåt annat fodermedel - havre, korn, Krafft Grund eller motsvarande.