Söka nytt jobb.

landet

Trådstartare
Funderar på att byta jobb. Mitt jobb jag jobbar på dina fick jag via kontakter så har aldrig sökt jobb på riktigt tidigare.

De jag pratat med säger att man ska ringa och få dem att komma ihåg mig, så de läser ens cv och personliga brev lite extra.

Så till det jag undrar. Ska jag ringa till den som håller i rekryteringen eller den på företaget?

Vad frågar man? Vill ju inte verka dum när man ringer.

Något mer jag ska tänka på?

Funderar på att byta jobb. Mitt jobb jag jobbar på dina fick jag via kontakter så har aldrig sökt jobb på riktigt tidigare.

De jag pratat med säger att man ska ringa och få dem att komma ihåg mig, så de läser ens cv och personliga brev lite extra.

Så till det jag undrar. Ska jag ringa till den som håller i rekryteringen eller den på företaget?

Vad frågar man? Vill ju inte verka dum när man ringer.

Något mer jag ska tänka på?

Om du ringer så se till att ha någon relevant fråga om tjänsten. Att bara ringa för att bli ihågkommen behöver inte ge ett plus i kanten.

Står det att de föredrar mail så tänk en extra gång innan du ringer. När jag haft hand om ansökningar i mitt jobb sångare jag haft häcken full av ordinarie jobb och inte haft tid för samtal och därför i annonsen skrivit enbart mailkontakt. De som ändå ringt har då fått minuspoäng och inte de pluspoäng de tänkt sig.

Det beror förmodligen på typ av jobb och situation, men jag tror innehållet i CVt och det personliga brevet är viktigare än att man ringer.

Jag har sökt rätt många jobb och ser ingen direkt koppling mellan att jag ringt och om jag blivit kallad på intervju. Jag har också suttit på andra sidan (personalrepresentant vid rekrytering) och om sökande ringt eller ej var inget som vägde speciellt tungt.

Jag tror det är bättre att lägga energi på att skriva CV och personligt brev på ett bra sätt.

Tack för era råd.
Det är ett specifikt jobb jag är riktigt intresserad av, i annonsen framkommer det inte när de önskar att man ska börja. Är det en relevant fråga att ringa om?

Tror det beror helt på vad det är för jobb. Sitter och rekryterar just nu. Har hittills fått in drygt 50 ansökningar. Skulle alla börja ringa bara för att blir det ont om tid till annat jobb.:)

Att fråga om jobbstart skulle jag nog inte anse som relevant om det inte är några särskilda omständigheter kring det. I mitt fall ser jag inte att de som ringer får någon fördel. Men visst jag kommer ihåg dem och läser nog ders cv lite noggrannare. Dock blir ju inte ders cv bättre bara för att jag läser det noggrannare;)

Jag har ringt en gång under ansökningsperiod. Och jag har sökt massor med jobb!
Då hade jag en specifik fråga om jobbet, något som var viktigt för om jag skulle tacka ja överhuvudtaget om jag fick det. Minns inte idag vad det var, men då var det avgörande viktigt.

Annars nej, inte ringa bara för att ringa. Vi får flera såna samtal till kundtjänsten varje dag och varenda gång är svaret det samma: vänta, när urvalsprocessen är klar bli du kontaktad.

Jag avskyr när folk ringer bara för att ringa, eller för att fråga en nonsensfråga. Men har de relevanta frågor som visar att de tänkt till kan det absolut visa att de är väldigt intresserade och har koll på vad de snackar om.

När vi skulle rekrytera på mitt gamla jobb fick jag in 130 ansökningar.

Dom som ringde och frågade om blaha blaha blev lagda åt sidan. Jag skrev endast mail kontakt i annonsen pga att jag hade kunder att prata med.

Kunder=pengar=fler anställda.

Att då sitta och ödsla tid på att besvara frågor var bara slöseri med min arbetstid och gjorde mig mer irriterad på sökanden som ringde.

Tack för era råd.
Det är ett specifikt jobb jag är riktigt intresserad av, i annonsen framkommer det inte när de önskar att man ska börja. Är det en relevant fråga att ringa om?

Nej det skulle jag inte tyckt, såvida det inte finns några väldigt speciella saker som gör att det är viktigt för dig, t.ex. att du inte kommer tillbaka arbetet efter en föräldraledighet förrän efter ett visst datum eller har en extra lång uppsägningstid av någon anledning. Då kan det ju vara relevant att ringa och fråga det för att veta om man överhuvudtaget kan tänkas vara aktuell för tjänsten och annars inte lägga tid på ansökan och personligt brev.

Ibland om det varit väldigt många olika typer av arbetsuppgifter i en tjänst som varit utannonserad och jag inte haft alla kompetenser och jag ändå har varit jätteintresserad av jobbet så har jag ringt och resonerat lite om vad de tycker är viktigt att man kan redan och vad de anser att en kandidat kan lära sig med tiden. Givet att detta inte framgått i annonsen då.

Så jag brukar räkna sånt som är värt att ringa fråga om är om jag kan få svar på frågor som avgör om jag överhuvudtaget ska söka eller inte. Annars behöver de ju inte ha en ansökan till i högen och eventuellt lägga tid på en intervju och sen visar det sig finnas ett hinder som inte går att lösa så jag inte är intresserad eller de inte kan anställla mig.

Tack för era svar.
Jag har skickat in ansökan, och får helt enkelt ha is i magen och vänta och se.

Detta med att söka jobb är så svårt, så många saker att tänka på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 281
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka