Söker vattentät ridstövel

Yeahnny

Trådstartare
Behöver lite tips och råd på ridstövlar som är vattentäta och som ändå är sköna att rida i.

Har smala långa fötter (strl 40) och långa smala vader.

Sv: Söker vattentät ridstövel

Cavallo hade någon modell tidage... har sett reklam för det.
Själv så använder jag Aigle Ecuyer konstläderstövlar när det behövs vattentäta ridstövlar. Kanske inte så fancy, men de funkar alldeles utmärkt!

Prova Muckboots. MOdellen för ryttare heter Tyne. Dom är ngt små i fötterna så ta en strl större än vad du har egentligen. Dom är suveränt sköna!

Smal vardå? I vad eller fot?

Jag har Graninges med dragkedja bak och mina vader är ungefär 34 cm. De sitter bra där jag är bredast, blir lite strutiga upptill om man ska vara kinkig. Ska du ha smalare stövlar för du nog måttsy.

Googla Muckboots så hittar du dom :idea:

Knapplån

Jag har också Muck boot. Kanske inte världens snyggaste men täta och varma! Jag har slutat med raggsockor på vintern när jag har dem.

Kostar lite men är värda det.

Jacson har en egen muck boot som kostar mindre än hälften av originalet. Nackdelen med gummi är att det alltid går sönder om man har dem när man mockar, jag antar att det är ammoniak som inte är bra för gummit i längden.

Hm... Inte är det såna jag har.... Muck Boot Company står det på mina. Har nog ingen bra bild på dem.. Men här är ett dåligt försök iaf

(eftersom jag håller på att flytta så har jag inte alla grejer med mig, annars hade jag kunnat ta kort på mina och visa)

Jag har köpt mina på "Till Häst" i Örebro. Men man kan även beställa från en hemsida http://www.muckboots.se/
Jag ville dock prova först eftersom jag har ett ben som krånglar efter ett benbrott.

Skaften passar nog både dom med grova vader och dom med smala men säkrast är nog att du provar först ifall du har smala vader. Dom är mycket stretchiga i den övre delen. Foten är stadig och mycket trevlig att gå och rida i.

Det finns flera Graningemodeller än "vanliga" och "med dragkedja". En av modellerna med kil SKULLE skulle faktiskt kunna passa dig.
Den "gamla modellen" (med en liten "kil-flärp" på foten?) var annars jättebra. Finns säkert att få tag på "nästan nya" på radannons.

Jag skrev det bara som ett tips eftersom de är betydligt billigare än muck bootsen, inte för att jag tvivlade på att du hade originalet. Det finns bilder på det där internätet på muck bootsen. Jacsonstöveln tycker jag inte är skön att att rida så muck bootsen är kanske bättre om det är tanken.

har inte läst hela tråden nu så ni får ursäkta mig om jag skriver ngt som redan sagts.
Men tretorn, är inte de vattentäta?
Kostar ju dock en del :cry:

Har ett par såna MH stövlar och dom är ju bekväma och slitstarka till ett bra pris, dock är dom ju klumpiga jämfört med t.ex. Cavallo. Finns säkert i smalare vidder, men dom är överlag rätt så rymliga. Framförallt så är foten väldigt bred. (vilket jag bara tycker är bekvämt iofs ;) Men dom blir ju som sagt lite klumpiga...)

Men dom finns ju i en nättare modell också? Sportive high rider 2 heter dom. Har sånna själv och dom är ganska nätta fram till. Dock fanns dom bara i två vad-vidder så dom är lite för breda för mej som har smala ben.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Sirap
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka