Solcellsventilator hästsläp Biltema eller annan?

Bukefalos 30 år!

Leeelot

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av hästsläp med en monterad fläkt, o om det gör nytta?
Har ett Forzabsläp-21, så hyfsat nytt. Upplever dock att det blir varmt i det trots öppna takluckor (har två) Har inga fönster monterade, vet det finns man kan sätta i skötardörrarna. Kör gärna med övre bakluckan öppen, men inte på motorväg. Största problemet är ju dock inte när släpet är på rull, utan när man står still på tävlingplats eller (hemska tanke): en bilkö🥴
Så frågan är då om Biltemafläkten i rubriken (den som finns på båtavdelningen) ger ett bra blås?
Eller det finns betydligt bättre? O gärna länk till sådan isf. Tanken är att sätta den i skötardörren på motsatt sida hästen står ( lättare att borra hål i dörren än i taket, så behöver ju liksom vara bra blås)

Den gör ingen större skillnad och fungerar bara i sol. Så för att ventilera lite vid stillastående visst. Men du får mycket mer effekt att installera öppningsbara fönster i fronten - även vid stillastående.
BIltemafläktens luftdrag blåser inte ut en tändare på 10 cm avstånd som jämförelse.

Det här är så himla tråkigt tycker jag, att tillverkare inte "bryr sig" tillräckligt.
För att få rimlig naturlig ventilation på en hästtransport krävs motsvarande ca 20% av golvytan en häst (per häst då om man har flera) nyttjar i öppningar. Det är väldigt mycket jämfört med hur släp normalt ser ut.

Har tyvärr ingen erfarenhet av fläkten ifråga men borde gå att köpa lösa trycker jag..
Mitt gamla Ume-släp från 80-talet hade fläkt installerad O_o

Den gör ingen större skillnad och fungerar bara i sol. Så för att ventilera lite vid stillastående visst. Men du får mycket mer effekt att installera öppningsbara fönster i fronten - även vid stillastående.
BIltemafläktens luftdrag blåser inte ut en tändare på 10 cm avstånd som jämförelse.
Den har iof ett batteri som laddar upp o håller laddningen, så ska ju funka även när det inte är sol!? Men låter ju inte bra med luftstyrkan ändå (eller den obefintliga)🫩
Det finns ett galler o spjäll i fronten, som ska sköta ventilationen… Det går inte att montera i fronten, utan de monteras i skötardörrarna. Har funderat på det, men tror inte det gör så mkt! Har dessutom en delad skötardörr, så när man står still så kan man ha den, eller förvisso hela dörren öppen om man vill! Men det löser ju inte under färd.

Den har iof ett batteri som laddar upp o håller laddningen, så ska ju funka även när det inte är sol!? Men låter ju inte bra med luftstyrkan ändå (eller den obefintliga)🫩
Det finns ett galler o spjäll i fronten, som ska sköta ventilationen… Det går inte att montera i fronten, utan de monteras i skötardörrarna. Har funderat på det, men tror inte det gör så mkt! Har dessutom en delad skötardörr, så när man står still så kan man ha den, eller förvisso hela dörren öppen om man vill! Men det löser ju inte under färd.
Jo men den laddar inte om det inte är sol, men den version jag hade ventilerade hela tiden. Då tog batteriet slut. Och den kickade inte igång förrän det var sol igen.

Googlade för att se då det är ny modell nu. Vet inte om det är nuvarande eller någon annan men där klagar de på att den inte startade om automatiskt vid sol när batteriet var slut. Utan behövde manuellt startas om. Kan vara värt att kolla.

Fönster i fronten menade jag fönster fram, inte just bara fronten. Det gör jättestor skillnad på sidorna över skötardörr/sadelkammare.
Jag har taklucka, ett öppningsbart fönster över skötardörr, ett över sadelkammardörren och de tre gör mycket större skillnad under färd än bara taklucka. (Sen har jag två fönster på vardera "långsida" med men de gör inte så stor skillnad)

Det här är så himla tråkigt tycker jag, att tillverkare inte "bryr sig" tillräckligt.
För att få rimlig naturlig ventilation på en hästtransport krävs motsvarande ca 20% av golvytan en häst (per häst då om man har flera) nyttjar i öppningar. Det är väldigt mycket jämfört med hur släp normalt ser ut.

Har tyvärr ingen erfarenhet av fläkten ifråga men borde gå att köpa lösa trycker jag..
Mitt gamla Ume-släp från 80-talet hade fläkt installerad O_o
Läste att släp utan någon form av öppningar (taklucka, fönster), är typade för att köra med övre luckan nere, annars klarar de inte bestämmelserna om ventilation.

Läste att släp utan någon form av öppningar (taklucka, fönster), är typade för att köra med övre luckan nere, annars klarar de inte bestämmelserna om ventilation.
Möjligt, men för de flesta räcker inte fönster/taklucka till heller för att stänga överluckan..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka