soleksem eller knotteksem?

P

puppe

Hur vet man skillnad på det egentligen? eller är det inte nån skillnad? Har nämligen en eksemhäst(ponny) det blir vår första säsong. Jag har bara tagit förgivet att det är mygg och knott han är allergisk mot, men nu har många funderat om han är allergisk mot solen eller mot myggen:confused: Och jag har varit tvungen att svara att jag VET faktiskt inte. Men det verkar vara insekter som är de som ger honom klåda och stora våta utslag i man,svansrot och idag märkte jag även att han fått i ansiktet.Jag bör väl tillägga att han har eksemtäcke,jag tvättar honom en gång i veckan med probshampo och använder dagligen probolja och häst deo. Hur sjutton gör ni egentligen då ni tvättar hästens ansikte:confused::o:crazy:
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

Jag har oxå en exem-ponny som bor första sommaren hos oss..
jag har läst på en del inför "säsongen" och vad jag har förstått så hänger knott/mygg allergi och solallergi ihop.
Alltså att om dom är allergiska mot knott, så är dom även oftast allergiska mot sol...
Så det är nog både och som din ponny har allergi mot...
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

okej! Det var kanske det jag lite också var inne på . Vad använder du för förebyggande produkter?
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

Jag smörjer svansroten och manen med Helosan-sol.
Har även Zink-pasta på dom värsta ställena.
Det har hjälp bra än så länge...

För flugfäna använder jag en mygg/flug spray jag köpte på Granngården.
Nu har det inte kommit några knott än här där vi bor...får se hur det går då????
Jag har beställt ett exemtäcke men det har inte kommit än...
Det är nog det bästa att ha exemtäcke!!!

Tycker så synd om henne... Hon kliar sej så pälsen rasar:(
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

Hur vet man skillnad på det egentligen? eller är det inte nån skillnad? Har nämligen en eksemhäst(ponny) det blir vår första säsong. Jag har bara tagit förgivet att det är mygg och knott han är allergisk mot, men nu har många funderat om han är allergisk mot solen eller mot myggen:confused: Och jag har varit tvungen att svara att jag VET faktiskt inte. Men det verkar vara insekter som är de som ger honom klåda och stora våta utslag i man,svansrot och idag märkte jag även att han fått i ansiktet.Jag bör väl tillägga att han har eksemtäcke,jag tvättar honom en gång i veckan med probshampo och använder dagligen probolja och häst deo. Hur sjutton gör ni egentligen då ni tvättar hästens ansikte:confused::o:crazy:

Har dom solexem reagerar dom innan knotten kommer .
Våran shettis började klia sej förra veckan då knott o mygg kom.
Så hon har "bara " exem mot insekter.
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

KL

har bara hört/ läst om eksemhästar men vet inte riktigt vad det innebär och ha en eksemponny så jag tar den ypperliga chansen och lära mig mer om detta så jag hoppas att ni kan berätta mer



// vickis som är nyfiken
 
Sv: soleksem eller knotteksem?

Okeej! Då kan det nog vara så att vår är allergisk mot mygg/knott.För det har vi:mad: Egentligen har han inte börjat klia man och svans ännu,men jag ser att det börjat.Tycker att proboljan gjort så att de sår som finns där läker snabbare(det kommer skorpa på) Men det kliar nåt förfärligt under magen (vid virvlarna) och då har han ju täcke som täcker där:confused: Han håller på att försöka sparka sig under magen och när man kliar där håller han ju på att falla omkull....:p:eek:
 

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 007
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp