Soleksem! (misstänksam)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 814
T

Tiggertjejen

Jag misstänker att min häst ligger i riskzonen för att få solexem på sin mule, då den är vit (se bild). Vet att man kan smörja in med helosansol, men finns det inget annat som skyddar typ en vecka eller så (det gör väl inte helosan?) eftersom betet inte ligger granne med mig direkt (ett par mil dit).

Kommentera gärna vad ni tror även om inte bilden är så bra!

sweety1.jpg

Sv: Soleksem! (misstänksam)

Om de får solexem eller ej vet man aldrig i förväg är bara att vänta och se. Jag har faktiskt istället för helosansol (som jag tycker försvinner direkt) använt en dyr solskyddskräm för människor med 25 i solskyddsfaktor. Just denna kräm är fullkomligt hopplös att få av på sig själv då den är så fet att man knappt lyckas få av den med tvål ens. Den håller nog i flera dagar på en häst och även om den var dyr att köpa så är den extremt dryg har haft tuben i flera år nu.
Den heter Clinique - Special defense sun block 25SPF ultra protection

att bli solbränd på mulen är inte soleksem.
grisar blir solbrända och kors juver ochså.
min cremefärgade katts nos börjar mörkna nu av solen.
prova helosans solkyddssalva.

Oj, clinique på hästen! :o
Jag har en kräm för människor köpt på apoteket med 25 faktor och den är också hopplös att få bort utan tvål och hjälper super.
(jag blev inte ett dugg bränd i ansiktet när jag var i alperna 1 vecka.
Jag måste ha hög faktor annars får jag blåsor i ansiktet av sån stark sol).
Den kostar under 100 spänn.
Men man kan ju också smeta på zinkpasta. (som alla engelsmän brukar ha jämt)

Helosan-sol är jag inte så imponerad över, den försvinner fort.

Senast ändrad av en moderator:

Man får solexem av solbestrålningen - solskyddfaktor används för att skydda mot denna solbestrålning. Helosansol är exakt samma fast mkt sämre den har också solskyddsfaktor 25 men har mkt sämre hållbarhet än dyrare solkrämer. Kanske vissa skall lära sig ett och annat innan de vräker ur sig saker. Mkt intresant skulle det vara att få höra din förklaring till hur solexem uppstår. /Gylle - sjuksköterskeutbildning samt har själv solexem så jag vet nog vad jag talar om. Och tilläggas kan att sedan jag började använda denna kräm istället för helosansol(som är ett billighetsalternativ till de som inte vill kosta på hästen dyra krämer) så har jag inte ens haft tendens till solexem på mina rosamulade hästar.

burton skrev:
Oj, clinique på hästen! :o
Jag har en kräm för människor köpt på apoteket med 25 faktor och den är också hopplös att få bort utan tvål och hjälper super.
(jag blev inte ett dugg bränd i ansiktet när jag var i alperna 1 vecka.
Jag måste ha hög faktor annars får jag blåsor i ansiktet av sån stark sol).
Den kostar under 100 spänn.
Men man kan ju också smeta på zinkpasta. (som alla engelsmän brukar ha jämt)

Helosan-sol är jag inte så imponerad över, den försvinner fort.

Köpte den till mig själv inför Cypernresa, men höll på att bli tokig hopplös att få av dessutom så tät så man svettades under den ? Därför gav jag den villigt till hästarna när jag kom hem.. :angel:

Klart pållarna ska ha det bästa!! :)
En del människokrämer och salvor är ju precis lika bra på pållar, det känns som om många hästsalvor o krämer mest är billigt blask som ändå inte hjälper.

Min veterinär rådde mig att köpa hydrokortison-kräm till hästen för ett av insekter sönderbitet hudparti som ingen hästprodukt fungerade på och det var mycket bättre på några få smörjningar.

Men det var ju just den jag ville ha ett alternativ till!

Vad är Zinkpasta? Hur får man tag på det? Hur fungerar det?

Clinique köper du i fina parfymaffärer eller på åhlens parfymavdelning.
Det förvånar mig inte om priset ligger på 500-lappen för en pyttetub.
Men deras produkter brukar vara dryga.

Zinkpasta är ett helt vitt klegg, är lite som kanadensisk lera typ.
Jag har aldrig köpt det själv, men man brukar alltid se engelsmän kleta in sig i för mycket sånt så de ser alldeles blåa ut.(de har väl så känslig hy så de blir uppbrända annars)
Fråga på apoteket efter det!

Annars är typ Eucerin solskyddsfaktor 24 (el. kanske det finns högre ändå) ett bra alternativ.(apoteket) Gå till apoteket så finns där säkert flera feta solskyddskrämer att välja mellan som kommer fungera bra och sitta kvar (en del är gjorda för att tåla mycket sol o bad, även i saltvatten) :)

Tack för hjälpen, jag ska in på apoteket!

Hakar på.. Jag har en valack som brukar få käck solBRÄND mule, dvs röd, flagig och öm. Senare på säsongen har han en solbränna, dvs pigmentering och då kan han gå utan solskydd. Iaf, jag använder Helosan sol, är är väl nöjd utom det att efter tre svep i blött gräs med mulen och en klining på knäet är all helosan borta.

MEN, jag har inte vågat prova 'människokrämer' (jag har massor, jag har sjukt lätt att bli bränd, även i svensk sol, och får soleksaem på låren och baken) eftersom han har 'känslig hy' :devil: Jag hara ldrig lyckats räkna ut VAD det är han är känslig mot, det är iaf inte parfym för jag kan bada honom i parfymerat människoshampoo och tvätta täcken etc i parfymerat tvättmedel. Men NÅT är det som gör att han reagerar VÄLDIGT starkt på vissa produkter (häst såväl som människo). Jag har lusläst innehållsförteckningar men inte hittat någon röd tråd eller skyldig ingrediens.

Och få BÅDE solreaktion OCH allergisk reaktion från salvan känns väldigt olycklig. Men vet n någon MILD kräm som ändå sitter kvar? Extrem super duper mild? Och inte zinkpasta, han hatar mig om jag försöker på det och drar mulen i backen för att bli av med det (det som är kvar efter han torkat av det i håret på mig vill säga :angel:)

Det finns ju solkrämer anpassade för barn. :idea:
Antar att dom är mildare för känslig hy.

Tänkte just på sammma sak. Mild solskydds kräm för barn med hög solskydds faktor, och inte speciellt dyr.

knoppan skrev:
Det finns ju solkrämer anpassade för barn. :idea:
Antar att dom är mildare för känslig hy.

Jo, men eftersom jag inte vet VAD det är han reagerar allergiskt mot så är det tyvärr ingen garanti. Han har alltså INTE reagerat på håt parfymerat människoshampoo, eller hårt parfymerat tvättmedel. Me fick jättereaktion av en mjukgörande kräm för BABY.. Så mild och barnanpassad är som ingen garanti =/ Vore bra mycket lättare om jag kom på VAD han reagerade på =/

Man kan ju inte göra mer än prova på sin häst tyvärr.
En här hade ju t.om. clinique på sin häst som fungerade bra.
Det kan ju finnas "hästkrämer" som ens häst inte heller tål om man har otur. Eller läderfetter.

Just helosanen såg trådskaparen inte som en lösning då hästen skulle gå på sommarbete en bit ifrån och då inte hade möjlighet att smörja på varje dag utan ville ha nåt som kunde sitta kvar lite bättre.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 313
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 562
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka