Solkläder eller solkräm?

Spirit

Trådstartare
Vilket ska man välja?
Vi åker till Turkiet i höst & blir borta i 2 veckor, Evelina kommer vara ca 13 månader.

Sitter & tittar på sk solkläder & solfilt med "inbyggd" solskyddsfaktor 50+, finns lite att välja på som sagt.

Ni som har varit på solsemester med barn, vilket föredrog ni & vad är smidigast?

Solkläder eller ni smorde in barnet x- antal gånger om dagen?
Vi badar mycket och är ute på båtturer.

Fördelen jag kan se med en dress, te.x shorts, t-shirt & kanske en legionärskeps är att det blir mindre hud att smörja & man slipper en trilskande 1 åring som INTE vill stå still eller vänta med att bada tills krämen har gått in i huden, frågan är om kläderna är bekväma för barnet?

Någon som har erfarenhet?

Sv: Solkläder eller solkräm?

Hade solskyddskläder på vår 1 åring då vi var utomlands. Hade som en hel baddräckt med korta armar och korta ben. Tyckte den verkade smidig och bekväm, är ju i samma material som badkläder.

Kommer köra med solskyddskläder på båda våra barn (2½ och 15 mån) nu i april då vi ska utomlands.

Vi hade soldress på Rasmus när vi var på kreta, han var 23 månader då. De första dagarna funkade den bra, sen satte sig sanden i tyget och skavde på honom så de blev det t-shirt istället.

Tyget blev verkligen superläbbigt och sanden gick inte att skölja bort.

29466593.jpg

När mina barn var små var "solkläder" alldeles nytt, så jag har aldrig provat. Däremot har mina barn alltid varit "välsmorda", hatt på huvudet och alltid tshirt på överkroppen.

Numera finns ju solcreme på sprayflaska, väldigt smidigt. Spruta och gnid in :)

Vi var i Egyptien när sonen var drygt 1,5 år. Vi hade solkläder och smorde det som stack fram. Fungerade fint fint, det ända är att kläderna kan bli kalla när det badat.

Jag höll på att bli ovänn med en ryska som tyckte att min son frös i kläderna, Jag tyckte å andra sidan hon var knäpp som lät sin lilla dotter vara helt utan kläder mitt i solen. Olika kulturer ;)

Solkläder rekommenderas helt klart!

Först och främst innehåller ju alla solkrämer ingredienser som inte är toppenbra (inte så att man blir dålig eller nåt sånt, men helt klart bättre att inte använda massor då). Det gäller även de krämerna som är för barn om jag förstått det rätt (själv har jag bara kört på de två varianter som fått högsta respektive näst högsta betyg i mätningar, båda med spf50).

Sen, hur roligt tycker barnen det är att bli insmorda hela tiden? Min dotter står knappt ut med att bli insmörjd på det som sticker ut från solkläderna, hur skulle hon då tåla upprepade insmörjningar av hela kroppen. Men det är säkert olika från barn till barn.

Vi har valt tvådelade set (med korta ben och ärmar) hela tiden eftersom det underlättar blöjbyte.

Att sand skulle fastna har vi inte varit med om, men blöta och kalla kan de såklart bli, men de torkar extremfort.

Här kan du läsa ett test av solskyddskläder:
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=183332

Vi har haft ett set från sunmate och ett från kappAhl och varit nöjd med båda.

Solkläder är toppen, vi har haft flera olika varianter och Fredrik väljer själv hellre solkläderna än badbyxor. :D Så jag tror att de är sköna oxå. Men man får vara beredd att smöja oxå! Till blöjbarn så skulle jag välja två delat, just för att göra det enkelt med blöjor, de kan vara bra att ha medans man leker på stranden eller likn men i vattnet är det ju rätt bra att slippa! :D

Vi har solskyddskläder från sunmate, de tvådelade med korta ärmar och ben. Tycker de funkar bra. Torkar relativt snabbt. Köpte dem ganska stora så William har haft dem både när han var 7 månader och när han var 1,5 år när vi varit på canarieöarna. Det blir ju inte så mycket att smörja om man har solskyddskläderna och det underlättar!

Jag rekommenderar ocksa kladerna, de ar kanon!!

Vi akte till Mauritius nar vara flickor var 20 manader och smorde in dem med faktor 50 pa morgonen (alltid spray, aldrig kram), sen pa med solkladerna (all-in-one som gick till knana och halva armarna ungefar), hatt etc, och sa smorde vi in de oskyddade kroppsdelarna regelbundet under dagen, efter bad osv.
De blev inte ens roda nagonstans pa hela tiden vi var dar (2v) och fick bara en mycket latt solbranna dar kladerna inte suttit.

Oslagbart och superbekvamt!!

Senast ändrad:

Solskyddsdräkt!! :laugh: Men köp en av bra märke! Fanns något test som jag läste i Vi Föräldrar och där var vår dräkt med som bästa köp vad gäller solskydd, det är en Sunblock.
De billigare märkena fick sämre vad gäller just själva solskyddet.

Sen ska/bör ni ha solkräm på utsatta ställen; fötter, händer, ev ansikte (eller en rejäl hatt/keps med brätte som skuggar både ansikte och öron.

Vår son har trivts bra i sin dräkt och verkar svalare i den än i bomullskläder, trots att den är svart till färgen och har långa ärmar och ben. Vi köpte den när vi åkte till Cypern när han var 11 månader och sedan har han använt den hela sommaren 2009 också (blev 1,5 år i maj). Den är ganska tight i storleken och vi köpte en som var rätt stor och vek upp ärmar och ben (vilket går utmärkt) på utlandsresan.

*kl*

Tack för alla svaren :bow:
Blir att jag köper 2 set t-shirt, knälånga shorts & någon huvudbonad, så hon har ombyte.

Har ni använt badblöja eller tät badbyxa under?

Vi använde inget under. De gånger sonen råkade bajsa i byxorna så stannade det kvar (de sitter åt om rumpan, iallafall gjorde våra det) så man hann byta. Kiss brydde jag mig faktiskt inte om.

Tror set också hette sunblock, köpte det på Baby Proffsen. Inga problem med kvalitén, det höll tills han växte ur det.

Vi har använt badblöja under. Tänk dock på att kisset går rakt igenom badblöjan så ni byter till en vanlig om ni inte längre ska vara på stranden/vid poolen. Williams kusin satt i sin vagn när vi var på strandrestaurangen och åt lunch. Det var lite blött i den sen kan jag säga.

Tack :bow:

Då blir det både badblöja, tät badbyxa, solkläder & solkräm med hög faktor med ned när vi åker i höst.

Tänk på att badblöjan ofta binder inne det mesta kiss så blöjan blir rätt tung att bada med, vi använder badbyxa med blöjfunktion ( dvs bajset stannar och kisset stannar inte kvar ) och som sitter jättebra :)

Tänk på att badblöjan ofta binder inne det mesta kiss så blöjan blir rätt tung att bada med, vi använder badbyxa med blöjfunktion ( dvs bajset stannar och kisset stannar inte kvar ) och som sitter jättebra :)

Det kan vara bra att tänka på, man vill ogärna släpa med sig mer än nödvändigt.

Såhär har vi gjort när vi varit iväg till Thailand och Mexico med barnen:
solskyddskläder, gärna med långa ben/ärmar. Och rejäl solhatt eller solskyddskeps. Ansikte, fötter och händer smörjes.
Det blir mkt smörja och fixa med ändå..

Såhär har vi gjort när vi varit iväg till Thailand och Mexico med barnen:
solskyddskläder, gärna med långa ben/ärmar. Och rejäl solhatt eller solskyddskeps. Ansikte, fötter och händer smörjes.
Det blir mkt smörja och fixa med ändå..

Var lite så jag tänkte ang smörjningen, Evelina kommer vara strax över året & jag tvivlar hon kommer finna sig i att blir smord flera gånger om dagen.
Men jag har själv ingen erfarenhet av dom kläderna & har ingen i min bekantskap som har använt eller vet någon.

Solkläder hade underlättat & jag behöver inte vara orolig för att hon skulle vara oskyddad, även man är noga med att vara i skuggan, blir man ändå solbränd utomlands.

Såna har vi med, som vi även använder när vi är i bassäng här hemma. Även vår soldräkt funkade så, att bajset stannade kvar. Jag tänkte faktiskt aldrig tanken på att ha blöja under, det behövdes inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka