Som förbytt !

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare spralla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 097
S

spralla

Red Frasse i går kväll ensam och hon var helt knäpp :(
Jag vet inte vad det berodde på, men hon var totalt samarbetsovillig och ville ingenting. Sur och grinig och lat. Dessutom skapade hon spöken av allt :devil:
Stressade och ville inte alls lyssna på mig. Precis som om jag inte satt på helt enkelt. Till slut blev jag arg och jag vet att det är fel väg att gå. Kommer hon att minnas detta till nästa gång ? Och vad gör jag nästa gång hon gör så här ? Jag menar, vad kan man göra för att de skall tänka på något annat. Tex koncentrera sig på något, få något annat att arbete med osv osv
Tacksam för hjälp :bow:

Vad jag hört så är hästarna några väldigt förlåtande djur! :)

Så om Frasse då hoppar och skuttar och ser spöken i alla buskar skall man bara igonera det och mana framåt eller skall man tillrättavisa med mild ton ?
:confused:

Hästar har humörsvängningar - precis som vi. Mitt sto skiftar rejält i humöret mellan varven. Vad jag gör en så´n dag som du beskriver är att jag gör övningar där hästen får koncentrera sig. Det kan t.ex. vara en snubblig runda i skogen, eller ett pass på ridbanan med mycket sidvärtes förflyttningar. Och skulle det vara helt oregerligt, kan jag nöja mig med ett mycket kort pass - bara jag slutar med något som jag är nöjd med.

;) Krocket

hästar har ju också dåliga dagar! håller med... rid inte med så höga krav just den dagen ifall hästen är lite "knäpp" :)

Jag förstår att de också har humörsvängingar och det kan jag villigt acceptera ! Det är bara det att det var 2 gånger i rad som hon var likadan och därmed kändes det inte som att det var något tillfälligt. Får se hur hon är i kväll
:devil:

Om du inte har erfarenhet av ston sedan tidigare kan jag tipsa dig om att massor av ston har rejäla :devil: humörsvängningar ungefär var 3:e vecka (beror på brunsten). Mitt sto svackar rejält när hon är på väg ut ur brunsten, andra är däremot besvärliga när de brunstar. Själv är jag besvärlig lite när som - kan inte direkt härleda det till min brunst, precis... :D

Mitt sto är oftast kinkigt i 3-4 dagar, så 2 är inte mycket, tycker jag.

Om det är rejäla humörsvängningar kan man ge örter som dämpar. :)

;) Krocket

Jag har erfarenhet av ston tidigare, men det var länge sedan jag ägde ett sto.Har haft vallacker mest. Just därför att jag hört så mycket negativt om ston så tvekade jag länge innan jag köpte detta sto.
Du förklarar detta med brunsten och det kan vara det. Hon har varit brunstig och är inte speciell svår då. Kanske kan det vara så att en del som du säger får humörsvängningar när de är på väg ur brunsten.
Jag har kanske förklarat mig dåligt. Hon har inte varit jobbig 2 dagar i rad utan medräknat i går kväll så har hon varit jobbig nu sammanlagt 3 ridturer utsträckt på 2 veckor ! Så jag börjar allvarligt fundera på om hon har hittat på något nytt som hon kommer att fortsätta med. Då kommer man att bli galen på henne !
Jag minns att jag tagit upp detta förut när hon var jobbig och fick då till svar av någon att det kan bero på att de är uttråkade och har överskottsenergi...

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
842
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka