Sommaraktiviteter för uttråkad

mian1

Trådstartare
Nu är det sommarlov och min dotter ska vara hemma från dagis fram tills mitten av augusti. Det har hon nog inget emot, men hon saknar lekkamrater för det finns det inga där vi bor. Vi besöker kompisar med jämnåriga barn så ofta vi kan, men när det inte finns barn att leka med blir hon lätt uttråkad om vi inte hittar på något.
Min fantasi är ganska usel. Det är tänkt att hon ska gå på ridskolan en dag i veckan och om det är fint väder kan vi ju åka och bada. Men alla dagar som det inte är badväder eller ridskola? Vad gör man då för att en 4-åring inte ska tycka att det är pest? Så gott som alla aktiviteter som anordnas av föreningar eller kommunen är för äldre barn.
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Köp fröer och plantera ätbara saker tillsammans. Ta ut målarfärg i trädgården, se till att ha ett stort papper (modell parrersrulle) måla mer pensel, händer och fötter. Plocka bär av alla de slag och baka paj tillsammans. Ha en tjejdag där ni sätter upp varandras hår, målar naglar och snakar om privata saker (jo, man kan det med en 4-åring). Packa picknickkorgen och gör en utflykt. Glöm inte lite bra böcker som du kan läsa för henne när ni ligger och vilar på maten.

Vad som helst blir roligt om man anpassar det efter barnets ålder. Hoppas ni får en rolig sommar!
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Kanske kan ni göra en rolig bussutflykt (ta en buss i närheten och åk till ändstationen och ha picknick)?

Arbeta med lera.

Gör såna där garnbollar (där man sätter ihop två runda pappskivor med hål i mitten och lindar garn. Blir sen en bolltoffs).
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Det finns ett och annat man kan hitta på med en liten knatte:

- Åk till en 4H-gård och klappa djur
- Åk på lekparksutflykt till ett annat bostadsområde/samhälle där ni inte har varit.
- Hitta en ankdamm och mata ankor
- Spana in vad museerna har för barnaktiviteter
- Åk till biblioteket
- Bygg en lekstuga eller något annat byggigt, en koja kanske
- Gör grejer till lekstugan/kojan, t ex matvaror i trolldeg eller cernit, servis i lera
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Grilla korv!
Meta
Sova i tält på tomten(så kan man gå in om man vill)
Fånga grodyngel
Låna en bok om smådjur och titta på myrstackar och leta efter ugglebajs
Gör lekdeg
Gör godis
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

:bow:

Jag är inte så pysslig, men min man är en hejare på glitterlim :D
Med på aktiviteterna, om de är långa, behöver vi ha en nyfödd lillebror, men det ska väl gå det med.
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Bara att se ditt nick gav mig ytterligare ett uppslag :idea: Jag har ju köpt saltströare för att träna specialsök med Kerstin hemma. Att leka hundskola är det roligaste Lillan vet och nu kan jag ju böja mig igen så att vi kan fortsätta att träna. Lillan har ju varit med på hundkursen en gång så hon har full koll på hur man gör och frågan är om hunden inte lyder henne bättre än mig :grin:
Att spåra i skogen med Ester brukar också vara uppskattat. Vi gör ett korvspår åt Ester och så gömmer vi en påse lördagsgodis där spåret tar slut.
 
Sv: Sommaraktiviteter för uttråkad

Kanske kan ni göra en rolig bussutflykt (ta en buss i närheten och åk till ändstationen och ha picknick)?
Buss älskar min tjej. Varje gång vi är i stan och ska åka hem undrar hon om vi inte kan åka buss. Billigt nöje!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 382
Senast: FannyN
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp