Sommarbete?

nowa

Trådstartare
(vet inte vart jag ska lägga denna fråga, flytta tråden till behörig plats om önskas)

Har funderingar på att ha uthyrning på sommarbete 2011. Vill inte ta mer ensilage utan köper hö istället, så då kan vi lika gärna använda marken till något roligare.

Men, jag undrar vad skulle vara önskvärt på ett sommarbete? och framför allt, vad kan man ta betalt?

Finns 8 tunnland, förhoppningsvis mer då grannen ska avvekla fårverksamhet och vi står på tur på att få använda marken.
Dom 8 tunnlanden har där inte gått djur på över 30 år, förrän 2010, så man kan väl säga att det är ganska parasitfritt.
Ingen gödning på 5 år, så det är ganska tunt och liten risk för fång
Finns en rundcorall, 2 boxar till hands, även ett utrymme på ca 50 kvm som är helt myggfritt pga vindduk och plast"flerpar" så ingen ohyra kan ta sig in och underbara ridterräng med ås och sjö.

Har tänkt annonsera för ponnier och Islandshästar då vi själva har Islandshästar.

Saltsten, vatten och daglig tillsyn

Vad mer ska man tänka på?

Vad kan man ta betalt?

Skulle 6-8 hästar vara ett rimligt antal hästar på den marken?
 
Sv: Sommarbete?

Jag tycker nog 4 max 6 hästar är lagom om betet ska räcka bra hela sommaren.

Jag skulle nog kunna tänka mig att betala en tusenlapp per månad för tillsyn och vatten och en bra ridterräng.
 
Sv: Sommarbete?

Jag betalade i somras 500:-/ häst för hela betessäsongen. Då fick jag stängsla upp själv ( Delvis) samt själv åka dit och passa djuren varje dag, vatten ur å.
 
Sv: Sommarbete?

Vi tar 1000 kr + moms per häst per månad. Då fixar vi med vatten och tillsyn samt ev sårvård. Om den som har beteshäst hos oss dessutom vill använda ridbana/ridhus/stallet för att spola etc så tar vi ytterligare 350 kr per häst per månad för detta.
 
Sv: Sommarbete?

Att tänka på;

Skriv ordentliga avtal, både mail och mobilnummer så du kan få kontakt med hästägaren om något händer. Be att få se legitimation i samband med kontraktsskrivningen och anteckna personnumret.

Skriv in vad som händer om hästen skadas/blir sjuk (vem ska sköta hästen under konvalescens, vem som ev. tillkallar veterinär och, med tanke på att det bara gäller sommarbete, om avtalet ska upphöra då),

vad du ska/får göra om hästen behöver hovslagare,

reglera skötseln av de två boxarna - vem ströar, mockar osv.

ha någon form av "prövotid" ifall hästarna inte funkar ihop,

ha med något om att hästen inte får hämtas innan full betalning erlagts - kanske förskottsbetalning för hela betesperioden?

och reglera vad som händer om hästen inte hämtas alls.

Kräv i vart fall kopia av passet (förstår att ägaren inte vill lämna det ifrån sig, men du ska kunna visa upp det inom viss tid och om ägaren då är på semester kan det kanske i nödfall funka med en kopia).

Begär att få se vaccinations- och försäkringsintyg innan hästarna släpps ut i hagen.

Fundera över om du vill ha ren sto-/valackflock eller blandad flock, ev. föl? Hingstar?

Tillgång till sadelkammare eftersom du skriver att det är underbar ridterräng...

Uj, uj - hängslen och livrem, det är min stil det... :angel:
 
Sv: Sommarbete?

Tack för svar
Tack flaekja, förstår precis, hängslor o livrem:rofl:
Det är ju så lätt att sitta här o tänka, jaja det är ju bara att.... det är inte så svårt att.. osv..
Det fick ju mig att minnas (så kort minnet är i bland asså) att jag hade en tjej här med sin häst, skulle betala en struntsumma i månaden men betalningen kom inte, o det blev lite obekvämt. När det då tas upp, fick jag till svar att hon inte hade några pengar.. Men.. jaha.. så blev man någon annans bank..

Ska verkligen tänka över det här. Har även hört något om staket. Att det är min skyldighet som markägare att staket är "godkänt" för om hästarna river staketet och trampar sönder grannens gräsmatta ex, så kommer det att gå på min försäkring. Någon som vet om detta stämmer, och isf vilken försäkring? Gårdsförsäkringen? min hästsförsäkring (även om det inte är min privata häst utan en sommarhäst) eller är det så att man ska täckna en försäkring för sommarbete/hagar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp