Sommarbete?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Flickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 117
F

Flickan

Behöver hästen foder under sommarbetet om den har ett fint och rikt bete? Mvh.Linda:banana:

Sv: Sommarbete?!

våra hästar äter bara bara det gröna gräset i hagen som är 4 hektar stor på sommaren

Våra hästar klara sig bra på det gröna gräset. En häst som tävlas och tränas mycket kan ju behöva kraftfoder utöver gräset;)

Nej oftast inte om det inte är nåt speciellt...
En vanlig ridponny klarar sig utmärkt på betet..

Jag hade nog gett min häst mineraler iafl, typ pelletsform. Och en saltsten i hagen.

Jo saltsten brukar vi ha, men annars så nej det behövs inte.
Mineraler behövs mestadels vintertid, så nej.

min häst kommer att få en liten del (kanske 1 kg ½havre, ½ korn) kraftfoder om dagen trots bete nästan rygnet runt,.. men det beror på att han har svårt att hålla hullet och plus att jag ska träna o tävla i sommar.. men ja kommer inte ge några mineraler eftersom det finns tällräckligt av det i vårat gräs (det har varit analyserat något tidigare år), men kommer var amkt noga med salt.. både salt i maten och saltsten i hagen!

jag tänkte precis samma sak som du! :) kan man ge hästen lite havre efter ridning de dagar hon rids? eller måste hon få varje dag för att kunna tillgodogöra sig kraften?

FridaJ skrev:
jag tänkte precis samma sak som du! :) kan man ge hästen lite havre efter ridning de dagar hon rids? eller måste hon få varje dag för att kunna tillgodogöra sig kraften?

Många missuppfattar kraftfoder som om det vore nån slags nödvändighet för att hästen ska få "kraft" och "energi" till att jobba.

Om hästen håller sig rund och fin behöver den inte någon kraftfoder ALLS. Om du vill belöna den efter ridturen så kan du en näve havre bara!
Mineraltillskott kan däremot vara bra att ge litegrann - men det behöver inte tillföras dagligen, räcker med varannan dag eller så.

Åååå ! Sommarbetesfrågor ! Vilket vårtecken :bump:
Jag längtar tills hela forumet svämmar över med betesfrågor :cool:

Alla våra hästar klarar sig på bara gräs även fast de tränas och tävlas. Ponnyerna tävlar hoppning på Msv nivå och halvbloden tävlar 1.10. Men det beror väl lite på vilken kvalite det är på betet också. Givetvis har de saltsten i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka