Sommarföräldrar 2023

Hej Buke,
Efter en längre tids frånvaro så blir min återdebut sommarföräldrae 2022-tråden.

Efter tre års krångel så kommer en liten frisk kille komma i början på juni. ❤️

Eftersom sambon har en del genetiska skavanker så gjordes ett moderkaksprov i november som var perfekt trots hans hälsoskavanker och min ålder (jag har en så kallad geriatrisk graviditet).

RUL var precis lika bra som moderkaksprovet och lillkillen låg på exakt samma sätt som jag, sambon, sambons dotter och min mamma sover på så genetiken är stark ibland. Nu är det låååång väntan tills 20/2 då nästan barnmorskekontroll är.

EDIT: 2023 ffs telefonen du behöver ju inte spä på gravid förvirringen 😒

Men så underbart att höra! :heart En viss norrlänning hälsar och gratulerar också ;)
 
Mitt ena ärr efter titthålsoperationen i augusti förra året (typ tre veckor innan befruktning) stramar och gör mer ont nu än vad det gjorde när det läkte. Rent logiskt så tror jag väl inte att det är nått som jag behöver oroa mig för men skönt att jag ska till min barnmorska på måndag så jag kan fråga om det.
 
Kul att vi blir fler i gruppen! 😁
Jag var på ultraljud igår, det visade sig vara en envis lite pojk som absolut inte ville visa upp sig. Har haft en så stark känsla att det var en pojk där inne, vilket nu oxå blev bekräftat❤️ Fick mitt bf till 12 juli, vilket sagts på alla ultraljuden jag varit på. Det visade sig oxå att jag har moderkakan i framvägg så det lär dröja innan jag känner några sparkar eller rörelser.

Känns så himla bra, längtar så mycket efter att få träffa Ivar utanför magen nu❤️😍
 
Kul att vi blir fler i gruppen! 😁
Jag var på ultraljud igår, det visade sig vara en envis lite pojk som absolut inte ville visa upp sig. Har haft en så stark känsla att det var en pojk där inne, vilket nu oxå blev bekräftat❤️ Fick mitt bf till 12 juli, vilket sagts på alla ultraljuden jag varit på. Det visade sig oxå att jag har moderkakan i framvägg så det lär dröja innan jag känner några sparkar eller rörelser.

Känns så himla bra, längtar så mycket efter att få träffa Ivar utanför magen nu❤️😍
Ååh, en till som valt ett äldre namn till kommande barnet. 😍 Här är det en Sixten på bakning och känns så himla skönt att vissa nära anhöriga är okej med det för det var helt enkelt enda namnet jag och sambon var överens om. (Fy så många namn som tvärratades för att någon nån av oss ogillat hetat det 😂. Ett av min favoritnamn sedan typ alltid går tex fetbort för att mitt kukas-ex hette det och sambons favoritnamn heter en av mina bröder såatteh)

Jag har också moderkakan i framkant men uppfattade rörelser bra mycket tidigare än vad som var förväntat. Men de riktiga sparkarna som även sambon kan känna kom i vecka 21 tror jag det var. Är som att jag alltid känt dem ju så här i vecka 25 (24+4).
 
@Sivan.zoot Ivar är jättefint 😍 Vi har i princip bestämt namn men håller det hemligt iaf ett tag till 😁 Men tycker namn är väldigt kul, om än väldigt svårt! Mycket lättare att döpa hundarna, där behöver man ju aldrig oroa sig för att de har någon åsikt om sitt egna namn som vuxna 😅
 
RUL på onsdag ÄNTLIGEN! Tiden har sniglat sig fram. Är sjukt nyfiken på könet och så är jag såklart orolig för att allt inte ska se bra ut...

Men har börjat känna bebisen nu, så jag vet att den lever iaf 🥰 Kände den första gången i tisdags, och idag har jag tom känt den när jag suttit. Innan har jag behövt ligga på rygg, trycka handen lite mot magen och vänta på att den ska kännas. En mysig känsla, men väldigt overkligt - att en bebis lever och växer i min kropp är svårt att greppa 🙂
 
RUL på onsdag ÄNTLIGEN! Tiden har sniglat sig fram. Är sjukt nyfiken på könet och så är jag såklart orolig för att allt inte ska se bra ut...

Men har börjat känna bebisen nu, så jag vet att den lever iaf 🥰 Kände den första gången i tisdags, och idag har jag tom känt den när jag suttit. Innan har jag behövt ligga på rygg, trycka handen lite mot magen och vänta på att den ska kännas. En mysig känsla, men väldigt overkligt - att en bebis lever och växer i min kropp är svårt att greppa 🙂
Ååh vad kul med RUL. Håller tummarna för att allt kommer se bra ut och att ni får veta kön. 🤞

Buffar är magiska 😍 det blir mer på riktigt när de kommer.
 
Ååh vad kul med RUL. Håller tummarna för att allt kommer se bra ut och att ni får veta kön. 🤞

Buffar är magiska 😍 det blir mer på riktigt när de kommer.
RUL gick bra, det tog lite tid och barnmorskan suckade några gånger åt vår envisa bebis som absolut inte ville lägga sig i rätt position trots många försök 😅 Men allt såg bra ut och hon sa att det är en flicka 🥰

Har tydligen moderkakan i framvägg så inte så konstigt att jag inte känt bebis så mycket/tydligt. Men är glad att jag lyckats känna hennes rörelser trots allt 😊

Jag brydde mig verkligen inte om kön, alltså vilken sort det blev, men det känns fint nu att kunna skriva och säga henne/hon osv. Det blir lite mer verkligt att det är en specifik person där inne så att säga. Inte bara "den" eller "bebisen".
 
Jag är helt förälskad i äldre namn @bumpo , men det är väl som många säger att det har väl oxå att göra med om man känner eller kännt något med ett visst namn, då har namnet redan nyttjats. Känner ju ingen som heter det där gamla 20- och 30-talsnamnen och då känns de mer unika och fina enligt mig😁

Vad skönt att allt gått bra @McFlurry , håller helt med när det gäller kön. Men det blev mer verkligt när man fick veta 😊

Så vi är alltså än så länge sommargänget med moderkakerna i framvägg😎
Hur går det för er @liasa och @annersia?
 
Vecka 19 här nu, på måndag är det RUL. Ser så mycket fram emot det! Och blir lite avundsjuk på er som börjat känna bebis, jag har inte känt något än. Varit tvungen att googla fler gånger och läsa att det kan dröja ytterligare några veckor och ändå vara normalt, jag kanske också har moderkakan fram. Magen har vuxit iallafall! :)

Vi har preliminärbestämt att om det blir en pojke ska han hetta Gunnar, min farfar hette det och en av min sambos släktingar. Tycket det är fint och stadigt! Flicknamnet är inte bestämt än. Både jag och sambon tycker om ett namn som är väldigt få heter, men jag tvekar - oroar mig för att folk ska säga "oj" hela barnets liv. Så vi får se. Det är väldigt kul att fundera över namn iallafall :)
 
Jag är helt förälskad i äldre namn @bumpo , men det är väl som många säger att det har väl oxå att göra med om man känner eller kännt något med ett visst namn, då har namnet redan nyttjats. Känner ju ingen som heter det där gamla 20- och 30-talsnamnen och då känns de mer unika och fina enligt mig😁

Vad skönt att allt gått bra @McFlurry , håller helt med när det gäller kön. Men det blev mer verkligt när man fick veta 😊

Så vi är alltså än så länge sommargänget med moderkakerna i framvägg😎
Hur går det för er @liasa och @annersia?
Vad räknar du som ett äldre namn?
De jag tyckte var äldre när jag var liten är många barn som heter nu. Typ Astrid, Signe.
Medan 20-30tals namn inte riktigt kommit igång ännu, inte så många Lennart eller Sten nu
 
Vad räknar du som ett äldre namn?
De jag tyckte var äldre när jag var liten är många barn som heter nu. Typ Astrid, Signe.
Medan 20-30tals namn inte riktigt kommit igång ännu, inte så många Lennart eller Sten nu
Äldre namn för mig blir det precis som du skriver exempelvis Britta, Rut, Siv, Sten, tänker mig även Sivert, Sigvard mfl men här är jag osäker på när det namnen var populära. Vad som jag nu räknar som äldre namn kommer säkert om några år vara moderna. Precis som du skriver med Astrid och Signe. Allt går ju runt. När min mamma valde mitt namn var det ett äldre namn som sen tog omtag och några år efter jag föddes väldigt populärt. Det är väl fantastiskt det här med namn 😁😍
 
Ang namn så är det väl så att många väljer ett namn som någon av deras mor- eller farföräldrar heter eller hette, eller iaf i den generationen. Så vilka namn som är populära i nutid handlar mycket om vad 60-80åringarna heter (för att generalisera lite) när barnet föds 🙂

Vi har ju ett flicknamn + mellannamn bestämt sedan länge. Men kommer inte dela det här, kanske längre fram men kanske inte. Har inte riktigt bestämt mig 😁 Det är ett namn jag aldrig träffat någon som heter, lite äldre stuk och påminner om många namn som är högt upp på listorna av populära namn.

Jag har själv ett namn som är rätt ovanligt men det är inget konstigt namn så att säga 😅 Har aldrig varit helt glad i mitt namn men jag har alltid gillat att det inte är så vanligt. Har bara träffat en handfull personer genom livet med samma namn.
 
Jag är i v.14 nu, så jag verkar vara några veckor efter er andra. Jag har inte fått något tydligt datum än, men BM har sagt att BF borde vara ungefär 17-20/8. Så jag kommer få gå höggravid hela sommaren, förhoppningsvis blir det inte alltför varmt! Jag bor åtminstone nära en älv som brukar vara rätt så kall, om inte annat får jag gå ner dit och svalka av mig.

Jag gjorde KUB 7/2 och fick låg sannolikhet på det (tror det var 1:728 på trisomi 13 och runt 1:20000 på någon av de andra, minns inte helt), RUL kommer göras 23/3. Ser mycket fram emot det! Om lillen vill visa upp sig kommer jag vilja veta kön, är alldeles för nyfiken för att inte ta reda på det.

Jag har haft ganska stora problem med illamående såhär långt. Jag har inte kräkts något, men har mått illa ca dygnet runt och inte riktigt orkat göra något alls. Så jag har varit hemma från jobbet ganska mycket.. Det börjar bli bättre nu dock, så jag hoppas det går över helt snart.

Det har varit fint att läsa era uppdateringar även om jag inte skrivit så mycket själv! Tack @Sivan.zoot för påminnelsen!
 
Jag hade tid hos barnmorskan i måndags och fick höra hjärtljud. 😍 Tänk vad häftigt att höra trots att lillkillen lever rövare i magen varje dag så jag vet att det är något som växer där.

Jag fullkomligt älskar min barnmorska, hon är fantastisk och har haft en del i den stundtals rätt påfrestande resan vi gjort för att faktiskt få en bebis. Hon tog upp flertalet av mina frågor innan jag ens hann ställa dem bara för att hon vet vad som hänt och både min och sambons bakgrunder.

Jag har även bokat tid för Kikhostvaccin som jag kommer få på kontrollen i vecka 32. Plus mitt behov av att boa är enormt. Tack gode nått för att min pappa är bäst i världen och hjälper mig att måla om byråer (vi bor i en lägenhet och päronen har hus med friggebod och garage så det är enkelt att fixa saker där) och annat som bara MÅSTE lösas innan bebis kommer. 😂 Nu behöver vi bara boka in en lämplig tidpunkt för Ikea och allt som behövs där 😁
 
Vad räknar du som ett äldre namn?
De jag tyckte var äldre när jag var liten är många barn som heter nu. Typ Astrid, Signe.
Medan 20-30tals namn inte riktigt kommit igång ännu, inte så många Lennart eller Sten nu
Håller med, på förskolan heter de Astrid, Siri, Ingrid, Sixten, Folke, helny, Vilmer osv.. det mest originella namnet förutom de som har mer utländska namn är ett typiskt 70-tals namn, typ Anneli eller Katrin.
 
Håller med, på förskolan heter de Astrid, Siri, Ingrid, Sixten, Folke, helny, Vilmer osv.. det mest originella namnet förutom de som har mer utländska namn är ett typiskt 70-tals namn, typ Anneli eller Katrin.

Håller med, och för att inte glömma de populära äldre namnen som Alice, Oskar, Nils, Elsa osv. Ser man dessutom på namnlistor de senaste åren så är det äldre namn som är vanligast.
 
Så. Mycket. Sammandragningar. Idag. Var lite för ativ under dagens promenad efter några dagars sjukstuga här hemma. Det var inte poppis alls i livmodern. De gör ont ju.

Jag har även insett att stark mat (och eftersom jag är en med så är det inte ens så himla starkt men ändå) gör att Sixten rör sig så mycket att det går vågor i magen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 433
Senast: eyz
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp