Sommarföräldrar 2023

Sivan.zoot

Trådstartare
Hej!

Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd, jag hoppas att det inte bara är jag som väntar barn i sommar:)

Det är mitt första barn och jag gick in i vecka 13 igår. Hur mår ni andra? ☺️
 
Hej!

Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd, jag hoppas att det inte bara är jag som väntar barn i sommar:)

Det är mitt första barn och jag gick in i vecka 13 igår. Hur mår ni andra? ☺️
Jag skriver med anonymt nick ett tag, men jag finns här :) Gick in i vecka 13 idag så vi är ju väldigt nära varandra då! Det är mitt första barn också.

Jag mår i det stora hela helt okej, men sen någon vecka tillbaka mår jag illa på kvällen vilket är jobbigt. Sen är det lite annat smått och gott också som gör att det känns som mycket.

Har KUB-ultraljudet på torsdag så är såklart lite nervös inför det. Har inte vågat känna någon glädje än, känns för tidigt. Men känner ingen stor oro egentligen, utan det är bara så det känns - att jag inte vågar vara glad ännu. Såg ett litet pickande hjärta i vecka 9, det känns dock väldigt långt borta nu trots att det inte alls är längesen egentligen. Men jag hoppas såklart innerligt att KUB-testet går bra, då kanske jag vågar tro lite mer :)
 
Kul att sommartråden är startad! Det är bara jag som är gravid i min närhet, så det känns roligt att följa några i samma sits :)

Jag gick in i vecka 12 idag. Jag och min sambo blev väldigt överraskade över hur fort det gick att bli gravida, och tanken på att barnet kommer redan till sommaren är lite överväldigande.

Jag har haft det jobbigt sen typ vecka 6. Har känts som PMS, som jag i vanliga fall lider rejält av. Jag har varit ledsen, arg och låg. Ingenting har känts roligt och jag har knappt kunnat glädjas åt graviditeten - trots att jag längtade innan. Men nu har det förhoppningsvis börjat vända! Sista två dagarna har jag vaknat på gott humör plötsligt och haft lust att göra saker, så nu hoppas jag verkligen att det håller i sig.

Vi ska på KUB 10:e januari och det ser jag verkligen fram emot och hoppas att allting ser bra ut därinne.
 
Vad kul att ni är några fler som väntar barn i sommar!☀️

Vi kämpade länge för vår krabat, flera missfall och utredning ligger i bagaget.

Illamåendet önskar jag ingen, kunde aldrig föreställa mig innan hur det sen kändes. Jag har varit trött hela dagarna och mått väldigt illa på kvällarna från vecka 7 fram tills nu. Om jag är väldigt trött kan illamåendet komma men det känns som jag är i en vändning nu, peppar, peppar :)

Själv gjorde jag KUB i fredags, blev helt plötsligt så verkligt jämfört med VUL som jag också genomförde i vecka 9. Nu ser man konturerna av ett barn, så coolt att det går så fort! Håller tummarna för er på KUB och att allt går bra 😊

Just nu efter KUB känns det som att det är en otroligt lång väntan innan något nytt sker. Jag har fått tid för RUL 20 februari och inget annat är planerat innan det. Jag får hoppas att ungen vill börja sparka och ge sig till känna innan så man har lite mer som händer under dessa veckorna.
 
Vad kul att ni är några fler som väntar barn i sommar!☀️

Vi kämpade länge för vår krabat, flera missfall och utredning ligger i bagaget.

Illamåendet önskar jag ingen, kunde aldrig föreställa mig innan hur det sen kändes. Jag har varit trött hela dagarna och mått väldigt illa på kvällarna från vecka 7 fram tills nu. Om jag är väldigt trött kan illamåendet komma men det känns som jag är i en vändning nu, peppar, peppar :)

Själv gjorde jag KUB i fredags, blev helt plötsligt så verkligt jämfört med VUL som jag också genomförde i vecka 9. Nu ser man konturerna av ett barn, så coolt att det går så fort! Håller tummarna för er på KUB och att allt går bra 😊

Just nu efter KUB känns det som att det är en otroligt lång väntan innan något nytt sker. Jag har fått tid för RUL 20 februari och inget annat är planerat innan det. Jag får hoppas att ungen vill börja sparka och ge sig till känna innan så man har lite mer som händer under dessa veckorna.
Jag har faktiskt varit förvånad över hur lite man faktiskt kollar fostret i början! Hade jag och min man inte köpt ett tidigt UL hade vårt första UL varit nu på torsdag när vi gör KUB. Nästan en hel trimester, och med två besök hos BM där de liksom bara utgått från att där är något och att den lever. För mig är det lite märkligt... eller vilket ord jag nu ska beskriva det med 😅 Och ja, ser allt bra ut på KUB så är mitt nästa besök hos BM i början av mars, det är ju superlångt bort!
 
Jag kliver också in här lite försiktigt. Verkar inte som att jag har hunnit lika långt i min graviditet som er andra, är i v.7 nu.

Är också väldigt förvånad över hur lite BM kollat såhär långt :o Varit på mitt första besök där och trodde liksom att de skulle säkerställa graviditet med blodprov eller dylikt? Men så var det ju inte, haha! Har inte så många symtom, är mest väldigt trött, har ont i brösten och kan bli lite illamående om det går för långt mellan måltider. Sa till BM att jag har lite svårt att tro att det är något där, men då sa hon "du har ju precis räknat upp de där symtomen för mig, det är tecken på att något händer!". Har även fått positivt på tre graviditetstest vid tre olika tillfällen, så jag får väl lita på att något är på gång.
 
Jag har faktiskt varit förvånad över hur lite man faktiskt kollar fostret i början! Hade jag och min man inte köpt ett tidigt UL hade vårt första UL varit nu på torsdag när vi gör KUB. Nästan en hel trimester, och med två besök hos BM där de liksom bara utgått från att där är något och att den lever. För mig är det lite märkligt... eller vilket ord jag nu ska beskriva det med 😅 Och ja, ser allt bra ut på KUB så är mitt nästa besök hos BM i början av mars, det är ju superlångt bort!
KUB idag med bra resultat så nu skriver jag med mitt vanliga nick istället :)


Det var en envis liten en som inte alls ville visa upp sig i olika vinklar för alla mått som behövdes, så jag fick ställa mig upp och hoppa omkring och hon som gjorde ultraljudet buffade på magen flera gånger för att få den lille att flytta på sig. I början låg den och sov med benen i kors - lite kul för jag sitter alltid med benen i kors och ligger jag på rygg har jag nästan alltid benen i kors också 😅 Men efter lite rörelse vaknade den till och skuttade omkring, och alla mått kunde tas efter mycket möda och stort besvär 😄 Blev helt klart mer verkligt för mig när man såg hur den rörde sig, att det såg ut som en liten bebis och så fick vi höra hjärtljuden 🥰


Blev inbokad på RUL i slutet av februari också, så fortfarande långt borta men lite mer än en vecka före tiden hos BM iaf 😁
 
KUB idag och allt såg mycket bra ut! Så overkligt att se den sprattla omkring där på skärmen. Har varit orolig inför det här, så nu känns det lite lättare att andas när det såg så fint ut allting.

Mitt humör fortsätter dock att svaja tyvärr. På lördagen satt jag och grät på en busshållplats efter att jag och sambon varit och veckohandlat, utan att kunna säga varför. Och sen på söndagen var jag på strålande humör plötsligt. Idag är också en bra dag. Känns iaf lite lättare nu att stå ut med humörsvängningarna när jag sett resultatet, men hoppas verkligen att det planar ut snart.
 
KUB idag med bra resultat så nu skriver jag med mitt vanliga nick istället :)


Det var en envis liten en som inte alls ville visa upp sig i olika vinklar för alla mått som behövdes, så jag fick ställa mig upp och hoppa omkring och hon som gjorde ultraljudet buffade på magen flera gånger för att få den lille att flytta på sig. I början låg den och sov med benen i kors - lite kul för jag sitter alltid med benen i kors och ligger jag på rygg har jag nästan alltid benen i kors också 😅 Men efter lite rörelse vaknade den till och skuttade omkring, och alla mått kunde tas efter mycket möda och stort besvär 😄 Blev helt klart mer verkligt för mig när man såg hur den rörde sig, att det såg ut som en liten bebis och så fick vi höra hjärtljuden 🥰


Blev inbokad på RUL i slutet av februari också, så fortfarande långt borta men lite mer än en vecka före tiden hos BM iaf 😁
Nej men 😍❤️
 
Här känns det som symptomen försvunnit. Kanske att min mage växer men osäker om det bara är tarmarna och all mat. För en sak är säker jag är så hungrig😅 Min största craving just nu är semlor. I onsdags köpte jag 4 semlor från caféet på väg hem från jobbet. Var schysst och delade med mig till karl:n, men hade lätt kunnat gömt och äta alla själv under flera dagar (äter hetvägg, så torra semlor spelar ingen roll) 😅Bästa tiden på året när det gäller bakverk om ni frågar mig!

Hur mår ni andra, känner ni av er graviditet eller är ni oxå inne i spökveckorna? Har ni fått några cravings? 😊
 
Här känns det som symptomen försvunnit. Kanske att min mage växer men osäker om det bara är tarmarna och all mat. För en sak är säker jag är så hungrig😅 Min största craving just nu är semlor. I onsdags köpte jag 4 semlor från caféet på väg hem från jobbet. Var schysst och delade med mig till karl:n, men hade lätt kunnat gömt och äta alla själv under flera dagar (äter hetvägg, så torra semlor spelar ingen roll) 😅Bästa tiden på året när det gäller bakverk om ni frågar mig!

Hur mår ni andra, känner ni av er graviditet eller är ni oxå inne i spökveckorna? Har ni fått några cravings? 😊
I grunden känner jag mig ganska som vanligt nu, vilket är väldigt skönt. MEN, om jag missköter mig låter kroppen mig veta det ordentligt 😅 Var väldigt nära att svimma pga blodsockerfall förra veckan, hade slarvat med att äta var tredje timme. Som ogravid har jag kört periodisk fasta de senaste åren och bara ätit två mål och det mellan kl 12 och 20, så det känns så himla ovant att äta så himla ofta nu haha. Har såklart också gått upp i vikt nu när jag äter mer än jag normalt gör. Men det får vara som det är, kroppen behöver bevisligen äta mer och då får jag bara leva med det.
Min andra tydliga grej är att jag inte kan äta stora måltider på kvällen, då blir jag väldigt illamående och har varit nära att spy några gånger (men bara spytt en gång peppar peppar).

Mina cravings jag haft hittills har mer handlat om konsistenser än om smak. I början hade jag craving på potatismos. Sen dess har det varit saker som tex spaghetti, couscous och morötter (för "crunchet"). Första två månaderna ville jag inte äta något sött vilket var en chock pga jag är en riktig sockerråtta egentligen, men nu har sötsuget kommit tillbaka nåååågot. Dock inte alls på den nivån jag har som ogravid. Kanske bra tänker vissa, och absolut - men också tråååkigt när det är fredagkväll och kroppen ba "En morot hade varit gott nu hörru!" 🤪 och när jag då tänkt att äh, en bit choklad är väl roligare en fredag så har det liksom inte blivit samma känsla som när man gått och suktat efter den där chokladkakan hela veckan och äääntligen får äta den 🤷‍♀️
 
Här känns det som symptomen försvunnit. Kanske att min mage växer men osäker om det bara är tarmarna och all mat. För en sak är säker jag är så hungrig😅 Min största craving just nu är semlor. I onsdags köpte jag 4 semlor från caféet på väg hem från jobbet. Var schysst och delade med mig till karl:n, men hade lätt kunnat gömt och äta alla själv under flera dagar (äter hetvägg, så torra semlor spelar ingen roll) 😅Bästa tiden på året när det gäller bakverk om ni frågar mig!

Hur mår ni andra, känner ni av er graviditet eller är ni oxå inne i spökveckorna? Har ni fått några cravings? 😊

Vecka 15 här nu och tack och lov så har mina humörsvängningar faktiskt gått över nu, hurra! Den förlamande tröttheten också, om jag sover 20:30-05:30 så är jag pigg hela dagen - en klar förbättring! Har inga cravings och nu är jag inte lika hungrig heller som jag var under första trimestern. Däremot så är blodsockret besvärligt, om jag inte äter i tid så blir jag låg och kan typ inte tänka på nåt annat än mat 😅
 
Haha, tänk vad konstigt vissa saker blir när man är gravid ändå. Upplever att vissa livsmedel har en annan smak än när jag inte var gravid. Kul det där med moroten på fredagen @McFlurry , men förstå besvikelsen, haha. 🥕

@liasa Vad skönt att det värsta veckorna (peppar, peppar) förmodligen gått förbi nu. :)

Jag gick in i vecka 17 igår. Fortfarande inga känningar att det är någon i min mage. Vi har ett ultraljud på jobbet som är för ett annat djurslag än människa. Jag och min kollega testade och se om vi kunde se den lilla i min mage. Vi såg halva huvudet. Men ett halvt rörande huvud, så ja något är det allt. Längtar ihjäl mig till rul. 🐣

Hur ska ni göra, kommer ni ta reda på kön om det går på rul, eller vill ni få det som en överraskning? :)
 
Haha, tänk vad konstigt vissa saker blir när man är gravid ändå. Upplever att vissa livsmedel har en annan smak än när jag inte var gravid. Kul det där med moroten på fredagen @McFlurry , men förstå besvikelsen, haha. 🥕

@liasa Vad skönt att det värsta veckorna (peppar, peppar) förmodligen gått förbi nu. :)

Jag gick in i vecka 17 igår. Fortfarande inga känningar att det är någon i min mage. Vi har ett ultraljud på jobbet som är för ett annat djurslag än människa. Jag och min kollega testade och se om vi kunde se den lilla i min mage. Vi såg halva huvudet. Men ett halvt rörande huvud, så ja något är det allt. Längtar ihjäl mig till rul. 🐣

Hur ska ni göra, kommer ni ta reda på kön om det går på rul, eller vill ni få det som en överraskning? :)

Eller hur! Ser också mycket fram emot rul :) Vi vill ta reda på kön. Det är väldigt viktigt för min sambo att barnet har ett namn innan födseln. Han har en kompis som inte gav sitt barn något namn på typ tre månader (?) och sen fick ett brev hem från skatteverket. Jag tror väl knappast att vi kommer vänta tre månader med att bestämma namn, men han vill iallafall väldigt gärna bestämma innan och inte mig emot. Hur ska ni göra? Och har ni börjat fundera på namn?
 
Eller hur! Ser också mycket fram emot rul :) Vi vill ta reda på kön. Det är väldigt viktigt för min sambo att barnet har ett namn innan födseln. Han har en kompis som inte gav sitt barn något namn på typ tre månader (?) och sen fick ett brev hem från skatteverket. Jag tror väl knappast att vi kommer vänta tre månader med att bestämma namn, men han vill iallafall väldigt gärna bestämma innan och inte mig emot. Hur ska ni göra? Och har ni börjat fundera på namn?
Att ha namnförslag tror jag kan hjälpa med anknytningen men ha bestämt innan helt är jag inte säker på att det funkar. Många behöver träffa bebisen för att veta vilket namn som är rätt.
 
Att ha namnförslag tror jag kan hjälpa med anknytningen men ha bestämt innan helt är jag inte säker på att det funkar. Många behöver träffa bebisen för att veta vilket namn som är rätt.
Jo, har också hört det - men min sambo tror inte det kommer gälla oss ;) Jag tänker att vi bestämmer ett namn, men sen får vi se helt enkelt. Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det kommer vara när barnet kommit ut.
 
Att ha namnförslag tror jag kan hjälpa med anknytningen men ha bestämt innan helt är jag inte säker på att det funkar. Många behöver träffa bebisen för att veta vilket namn som är rätt.
Jo, har också hört det - men min sambo tror inte det kommer gälla oss ;) Jag tänker att vi bestämmer ett namn, men sen får vi se helt enkelt. Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det kommer vara när barnet kommit ut.

Vi gick nog lite mot strömmen när det gällde namn. Vår flickas namn har nämligen varit bestämt sen flera år, både för- och mellannamn, så för oss fanns det inget annat. Vi har dock valt släktnamn som vi båda har stark anknytning till, vilket kanske har underlättat, men det har gjort att det inte funnits något utrymme för ”passar hon i detta?”. Precis när hon fötts sa undersköterskan som var med ”Ja, nu ska ni bara komma på vad hon ska heta också!” varpå jag lugnt kunde säga ”Hon ska heta XXX, det är redan bestämt.” Och så blev det.

För mig har det varit viktigt att välja namn som jag kan motivera. Att kunna berätta varför hon heter som hon gör och vilka hon är uppkallad efter - och för att hon ska bära sina namn med stolthet, för det är inte helt moderna namn.
Det finns ju så många fina namn men det kändes lättare att välja när det ligger mycket bakom.
 
Haha, tänk vad konstigt vissa saker blir när man är gravid ändå. Upplever att vissa livsmedel har en annan smak än när jag inte var gravid. Kul det där med moroten på fredagen @McFlurry , men förstå besvikelsen, haha. 🥕

Hur ska ni göra, kommer ni ta reda på kön om det går på rul, eller vill ni få det som en överraskning? :)
Ja det är superkonstigt, jag är liksom VERKLIGEN en sockerråtta i vanliga fall 😅

Ang kön så kommer vi absolut försöka kolla upp det. Så jag hoppas den lilla vill avslöja sig på RUL ;)

Och ang namn så har vi haft ett tjejnamn klart sedan länge. Men pojknamn är svååårt. Mellannamn är också klart sedan länge, både om det blir en tjej eller pojke. Det är två släktnamn. Tjejnamnet är dock bara ett jag hittade (minns inte ens var haha) för över ett år sedan som sen fastnade både hos mig och mannen.
 
Vi kommer oxå ta reda på vad det är för kön om det går😀. Har alltid vilja ha det som en överraskning, men i och med vårt bagage som vi haft så kände vi nu att vi ville ta reda på könet just för att det ska bli mer verkligt. Vi har ett pojknamn, blir det en kille då kommer han med stor sannolikhet få heta Ivar. Det blir iaf arbetsnamnet om det nu inte skulle passa, men vi hoppas😍
Är ni hemliga med namn eller har ni några på förslag som ni vill dela? 😀

Om vi får en tjej är vi inne på Ruth eller Märta men här är vi inte lika säkra 😊
 
Hej Buke,
Efter en längre tids frånvaro så blir min återdebut sommarföräldrae 2022-tråden.

Efter tre års krångel så kommer en liten frisk kille komma i början på juni. ❤️

Eftersom sambon har en del genetiska skavanker så gjordes ett moderkaksprov i november som var perfekt trots hans hälsoskavanker och min ålder (jag har en så kallad geriatrisk graviditet).

RUL var precis lika bra som moderkaksprovet och lillkillen låg på exakt samma sätt som jag, sambon, sambons dotter och min mamma sover på så genetiken är stark ibland. Nu är det låååång väntan tills 20/2 då nästan barnmorskekontroll är.

EDIT: 2023 ffs telefonen du behöver ju inte spä på gravid förvirringen 😒
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 706
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp