Lite annorlunda sammandragningar/förvärkar på kvällen, tog Alvedon och gick och la mig tidigt. Fick sova nästan hela natten, men de kändes mer frammåt morgonen. Hade småonda värkar på förmiddagen men blev ondare frammåt lunch. Fortfarande inte regelbundna och långt isär. Tidig eftermiddag gjorde det väldigt ont i själva värkarna, men de var minst 5min paus mellan dem, oftast mer, så jag började undra hur j'kla ont det skulle göra om detta bara var latensfas fortfarande

Jag ville inte åka in för tidigt och riskera att bli hemskickad, så jag stog ut hemma nån timme till, men tillslut gick vattnet så vi åkte in.
Värkarna blev annorlunda när jag gick in mot förlossningen så jag ville absolut inte gå mer och fick skjuts in på rullstol rakt in på förlossningsrummet (slapp för-kontrollen för jag såg nog väldigt födande ut

). Visade sig att jag var fullt öppen!

Sen blev det en 15 min som blev jobbiga när jag väl var på förlossningen, för jag ville ha smärtlindring, men det var i princip dags för krystning och mitt huvud hann inte riktigt mer. Andades in för mycket lustgas i och typ svimmade halvt av i kanske en minut, men återhämtade mig snabbt. Som tur var så var värkarna fortfarande rätt långt isär, så jag hann samla mig i pauserna och fatta att det faktsikt var slutet av förlossningen och jag redan klarat av det mesta redan

Så när mitt huvud väl var med i matchen igen så gick krystningen himla bra och det kändes faktiskt väldigt häftigt att föda barn, trots att det såklart gjorde ont. Efter 1,5h på förlossningen så kom det ut en liten tjej, väldigt frisk och pigg
Fick gosa med henne en stund och jag var så himla nöjd och stolt!

Moderkakan ville inte släppa trots oxitosynspruta, akupunktur och tryck på magen, så efter ca 30min så bestämdes det att jag behövde in på operation för att få ut den. Pappan fick ta bebis och barnmorskan förklarade lugnt vad som skulle hända och jag blev snabbt förberedd och ivägrullad till annat rum. Istället för sövning så fick jag ryggbedövning, jag som hade velat ha den några timmar tidigare

Var vaken helt tiden och allt kändes väldigt lugnt och proffsigt. Jag förlorade en del blod så dagen efter fick jag blodpåse, sen var jag mycket piggare och vi åkte hem 1 dygn efter att hon var född