Sommarsemester, hur gör ni?

Sommaren 2025 kommer ert barn upplevas annorlunda än det gör idag eftersom det är 1,5 år äldre då. Det enda man vet med småbarn att de utvecklas och förändras.

Vi har alltid kört omlott med en vecka var ensam med barnen/barnet och 3-4 veckor tillsammans. Vissa år har ensamveckan varit hemsk och andra år har den varit ljuvlig. (Mitt tips är inte ha ensamsemester och vara gravid med tvåan. Det var en pärs och kunde ha undvikits om pappan hade tagit föräldradagar under min ensamsemester, men vi fattade inte hur jobbigt det var att vara gravid och ta hand om ett småbarn.)
 
Bra tråd @Nordthor ! Vi har diskuterat det här mycket här hemma faktiskt, just för att särskilt mitt jobb är rätt oflexibelt med sommarsemester (vi måste vara minst 50% på plats hela sommaren och alla vill ha ledigt samma veckor = tjafs inför varje sommar). Vi vill inte behöva ha dottern (eller bebisen som kommer i vår) på någon sommarvariant på förskolan utan vill ha dem hemma de veckor det är stängt.

Vi tänker oss att vi löser det med en blandning av omlottsemester (en går en vecka tidigare och åker till sina föräldrar med ungarna = den som jobbar får lite egentid, och sen har en av oss en vecka själv med barnen på slutet och gör likadant), sparad FL samt ev med hjälp från farmor och farfar vid behov. Jag skulle tycka att det vore jättetråkigt att inte ha nån gemensam semester med maken så det kommer vi undvika in i det längsta.

För oss blir detta aktuellt först sommaren 26 eftersom vi väntar barn nu i vår. Men vi har ändå diskuterat det här en jäkla massa redan nu :D.
 
Sommaren 2025 kommer ert barn upplevas annorlunda än det gör idag eftersom det är 1,5 år äldre då. Det enda man vet med småbarn att de utvecklas och förändras.

Vi har alltid kört omlott med en vecka var ensam med barnen/barnet och 3-4 veckor tillsammans. Vissa år har ensamveckan varit hemsk och andra år har den varit ljuvlig. (Mitt tips är inte ha ensamsemester och vara gravid med tvåan. Det var en pärs och kunde ha undvikits om pappan hade tagit föräldradagar under min ensamsemester, men vi fattade inte hur jobbigt det var att vara gravid och ta hand om ett småbarn.)
Det där att små barn är i ständig förändring är också en typisk parameter som jag envisas med att ofta glömma bort. Tack för påminnelsen :)
 
Sommaren 2025 kommer ert barn upplevas annorlunda än det gör idag eftersom det är 1,5 år äldre då. Det enda man vet med småbarn att de utvecklas och förändras.

Vi har alltid kört omlott med en vecka var ensam med barnen/barnet och 3-4 veckor tillsammans. Vissa år har ensamveckan varit hemsk och andra år har den varit ljuvlig.
Vi har gjort ungefär samma. Jag har åkt på utflykt när mannen jobbat, från att grabben var tre iaf (när han var två minns jag inte :idea:). Vi åker till Stockholm med tåg och går på Junibacken och museum typ :)

Min man brukar nog ta med grabben till sommarstugan..
 
Här bestäms vilka veckor som förskolorna stänger/verksamheten flyttas till annan fsk först efter att alla föräldrar lämnat in vilka veckor barnen ska ha semester. Det går alltså inte riktigt att undvika dem på förhand. Så vi råkade få en vecka då sonen fick gå på en annan förskola, precis innan sin semester. Och det gick jättebra :) Han älskade att vara på ett nytt ställe med ny gård och nya grejer. Några av personalen från hans ordinarie förskola var också där, barn också, men flera nya okända med såklart. Vi var lite oroliga innan men jag vill mest förmedla att det nog i de flesta fall går alldeles utmärkt att vara på en annan förskola också!

Till trådstarten så har varken jag eller min man några svårigheter att få de veckor vi vill ha på våra respektive jobb så vi brukar ha full gemensam semester, kanske någon vecka överlapp på en av oss. Jag har mycket mer semester än min man så han brukar ta både fl+semester för att få lång ledighet medan jag bara tar semester.
 
Ja, jag kommer att börja jobba på fredag och sambon är hemma till slutet av augusti. Med andra ord, inga problem denna sommaren. Men eftersom jag är en såndär som oroar sig i förväg så har jag liksom redan hetsat upp mig över kommande somrar (oavsett om behov finns eller ej).

Tycker dock att det är intressant att höra hur ni andra löst era semestrar. Det hjälper mig att kunna snickra på någon typ av plan b vilket alltid lindrar för min del när oron knackar på.
Det låter ju jättebra inför din jobbstart och kommande somrar! När jag själv började jobba efter föräldraledigheten tyckte jag det kändes som LYX att kunna åka iväg till jobbet och veta att dottern blev väl omhändertagen hemma (av sin pappa för det mesta, av sin farfar en dag i veckan) så att jag bara kunde fokusera på jobbet och mig själv de dagarna jag jobbade. Få dricka kaffe ifred. Få tänka en tanke från början till slut. :)

Och så får ni ju sommaren lediga ihop nu i alla fall, så får ni se hur det blir kommande somrar. En sak att ta med i beräkningen (som är skitsvårt när man "sitter fast" mitt i att vara småbarnsförälder) är att barnet kommer att växa och utvecklas. En självklar sak, kanske, men det är ju faktiskt något som i högsta grad påverkar hur livet tillsammans (ensam) med barnet upplevs! Även om du har ett rätt litet barn just nu och tycker det är jobbigt med passning, omhändertagande, sömn osv så kan det kännas HELT annorlunda om ett år, för att inte tala om hur det är om två år! Det kommer inte "alltid" att vara som det är just nu, även om det som sagt kan vara jättesvårt att se emellanåt! (Minns hur jag själv satt med en nyfödd, skrikande dotter i famnen mitt i natten och förtvivlat tänkte "ska det vara såhär i 18 år nu?!?" Självklart fattade jag egentligen att det inte skulle det, men det är som sagt lite svårt att se när man är mitt i det jobbiga) Personligen tycker jag att det i det stora hela har blivit trevligare för varje år att vara förälder! :)
 
Vi har hittills struntat fullständigt i att dottern på snart fem ska få så lång ledighet som möjligt utan prioriterat att vi som familj ska kunna få vara hemma tillsammans. I år (förra sommaren var vi dock föräldralediga 50% båda två) är första året jag har en kollega med samma uppgifter så vi kanske behöver deala lite, hon har också småbarn vars omsorg har stängningsveckor och de brukar väl ligga lite samtidigt. Men tidigare år har jag jobbat typ en halvdag i veckan hela semestern för att plocka undan det värsta och tagit fem veckor istället. Och så brukar jag försöka lägga in typ någon extra dag här och där. Tycker det gör mycket!

Just nu är barnen ändå lediga en dag i veckan, men det gjorde jag en sommar, dvs tog ut varje onsdag hela sommaren utöver fyra veckors semester. Var toppen!
 
Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester efter sambons men det verkar som att båda inom en snar framtid kommer att gå på semesterrotation på våra respektive arbeten. Tråkigt (och ganska så troligt scenario) är att vi kommer att ha semester olika perioder och aldrig få vara hela familjen ledig och samlad under sommaren. Detta är kanske standard hos många (de flesta) men i vår familj är det nytt. Jag som strax ska börja jobba efter föräldra"ledigheten" är helt utmattad av att ha varit själv hemma med sonen i över ett år. Med den erfarenheten i bagaget inser jag redan nu att semester aldrig mer kommer att vara semester (särskilt inte om vi kommer i otakt med våra respektive semesterperioder).

Hur har ni andra det? Finns det liksom något positivt med ovan nämnda scenario? Får ni vila något under er semester? (Jag är väl införstådd med att det inte bör klagas, vi valde ju ett liv med barn tillslut.) Ville mest bara ha lite nya infallsvinklar eftersom mitt katastroftänk kickade in direkt när jag insåg hur vi antagligen kommer att ha det nu framöver.

Inte helt säker på om min "fråga" är solklar. Förtydligar gärna vid behov!
Sen får man inte glömma att det är stor skillnad att vara ledig med någon som kommer hem på kvällen och att vara det helt ensam. Jag tycker det är helt ok att vara en vecka på landet med storkusiner och faster Där jag kan (kanske, om det inte regnar 😂) sitta på den solvarma stentrappan och läsa bok med ett glas vin när barnet somnar och prata med svägerskan än att vara helt ensam i stan som vi var förra sommaren en hel vecka utan att någon av oss fick social stimulans. Om jag minns rätt är din sambo ”färdig” nu och då ses ni väl iaf även om han jobbar och du är ledig och du kan komma iväg och träna osv. På sommaren är ju dagarna så mycket längre..
Vi har ju bollat det tidigare men jag var/är också själv mycket och det blir lättare men också lite bökigare, tex var ju en del saker tusen gånger enklare med pyttebarn utan så mycket mer än basala behov och en femåring som behöver träffa jämnåriga. Och annat är tusen gånger lättare nu.
 
Ja, det där med stängningsperiod är något som jag oroar mig för också. Hur löser man sånt? (Får väl sitta ned I båten till vi får info från förskolan nu i vår.) Som tur är kommer jag att jobba 80% från och med hösten vilket innebär ungefär 2-3 (max 4) arbetspass/vecka med vår reducering för obekväma arbetstider så sånt kanske löser sig ändå. Det kanske rentav löser somrarna för oss också men jag har svart bälte i att oroa mig i förväg...
Tänker de samlar ihop barn och har en förskola i kommunen öppen? Det var så för oss. De hade trevlig och liten verksamhet på sommaren, mysig såvitt jag uppfattade den.
 
Tänker de samlar ihop barn och har en förskola i kommunen öppen? Det var så för oss. De hade trevlig och liten verksamhet på sommaren, mysig såvitt jag uppfattade den.

Precis! Så har de gjort hos oss och har man tur är det ens "egen" förskola som är öppen. Äldsta har varit där under sådana perioder och haft det jättemysigt, (redan sommaren som 2 åring).När det har varit på annan förskola har vi försökt lösa det med att ta semester då, men egentligen mest för att vi själva tyckt det vore besvärligare att skjutsa åt fel håll osv än att jag tror att barnen skulle ha det sämre där, min hade nog älskat lite nya äventyr och de försöker alltid schemalägga personalen så att alla barn har någon bekant personal på plats.
 
Precis! Så har de gjort hos oss och har man tur är det ens "egen" förskola som är öppen. Äldsta har varit där under sådana perioder och haft det jättemysigt, (redan sommaren som 2 åring).När det har varit på annan förskola har vi försökt lösa det med att ta semester då, men egentligen mest för att vi själva tyckt det vore besvärligare att skjutsa åt fel håll osv än att jag tror att barnen skulle ha det sämre där, min hade nog älskat lite nya äventyr och de försöker alltid schemalägga personalen så att alla barn har någon bekant personal på plats.
Jo samma här :) vi hade turen med att vår fsk var öppen under den period vi behövde den. Men det var nya barn och en del ny personal och de verkade ha härligt somrigt och mysigt. Mycket sommar o semesterkänsla på aktiviteten.
 
Mina föräldrar hade aldrig semester samtidigt när vi var små, utan först var den ena ledig fyra veckor och sen den andra för att vi skulle slippa fritids/förskola (hatade det som pesten, alltså verkligen hatade, på den nivån att vi grät och skrek och klängde oss fast i föräldrarnas ben för att slippa) och för att slippa ligga mor- och farföräldrar till last alltför mycket. Min mamma har aldrig fått bestämma när hon vill ha semester utan har tilldelats en semesterperiod, pappa fick då ta den som blev över.

Dock är jag äldst och fram tills jag var nio var mamma föräldraledig i längre perioder och jobbade egentligen bara en kortare period på några år strax innan jag började förskoleklassen. När hon var hemma med yngre syskon hölls även de äldre barnen hemma bortsett från skolplikten så klart. Men med tanke på de stora åldersskillnaderna hade hon ju större barn som var mer självgående och kunde roa sina syskon när hon väl började jobba igen efter sista barnet. Hon har också ett jobb som gör att hon är hemma en del vardagar och ännu mer när vi var mindre och hon jobbade deltid, så även på de veckor pappa hade semester var hela familjen ledig fler dagar än bara lördag-söndag.

Efter att den yngsta ungen blev så stor att hon slapp barnomsorgen har mina föräldrar kunnat vara lediga tillsammans men det blir inte alltid så eftersom det kanske inte alltid passar pappas jobb att ta så tidig alternativt sen semester som mamma kan tvingas till genom sina semesterperioder. Men nuförtiden har de alltid minst två veckor ihop i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 356
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp