Sommarsemester, hur gör ni?

Nordthor

Trådstartare
Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester efter sambons men det verkar som att båda inom en snar framtid kommer att gå på semesterrotation på våra respektive arbeten. Tråkigt (och ganska så troligt scenario) är att vi kommer att ha semester olika perioder och aldrig få vara hela familjen ledig och samlad under sommaren. Detta är kanske standard hos många (de flesta) men i vår familj är det nytt. Jag som strax ska börja jobba efter föräldra"ledigheten" är helt utmattad av att ha varit själv hemma med sonen i över ett år. Med den erfarenheten i bagaget inser jag redan nu att semester aldrig mer kommer att vara semester (särskilt inte om vi kommer i otakt med våra respektive semesterperioder).

Hur har ni andra det? Finns det liksom något positivt med ovan nämnda scenario? Får ni vila något under er semester? (Jag är väl införstådd med att det inte bör klagas, vi valde ju ett liv med barn tillslut.) Ville mest bara ha lite nya infallsvinklar eftersom mitt katastroftänk kickade in direkt när jag insåg hur vi antagligen kommer att ha det nu framöver.

Inte helt säker på om min "fråga" är solklar. Förtydligar gärna vid behov!
 
Jag blev ensamstående lagom till att kunna ta semester efter många års pluggandet och föräldraledigheter. Förra året var mina barn lediga hela sommaren under mina barnveckor, och jag hoppas kunna göra samma sak i år. För mig är det lugnare att ha alla hemma än att jobba och alla ska åt olika håll :rofl:
 
Jag blev ensamstående lagom till att kunna ta semester efter många års pluggandet och föräldraledigheter. Förra året var mina barn lediga hela sommaren under mina barnveckor, och jag hoppas kunna göra samma sak i år. För mig är det lugnare att ha alla hemma än att jobba och alla ska åt olika håll :rofl:
Hur fick du ihop det med jobbet? Var du ledig varannan vecka då? Förstår att det var lugnare att ha alla hemma än att dagligen behöva "sprida ut" dem för att sedan samla ihop dem igen :crazy:
 
Hur fick du ihop det med jobbet? Var du ledig varannan vecka då? Förstår att det var lugnare att ha alla hemma än att dagligen behöva "sprida ut" dem för att sedan samla ihop dem igen :crazy:

Ja precis, jag jobbade barnfri vecka och var ledig barnvecka. Varvade semesterdagar och föräldradagar för att kunna göra så. Mitt arbete är inte beroende av att jag är på plats utan de som är på jobbet tar de uppgifter som finns.
 
Var har sparat föräldrardagar för att kunna vara lediga samtidigt. Än så länge har de löst sig endå dock. Vi tänker att vi får ta semester tidigare eller senare och åka någonstans annars
 
Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester efter sambons men det verkar som att båda inom en snar framtid kommer att gå på semesterrotation på våra respektive arbeten. Tråkigt (och ganska så troligt scenario) är att vi kommer att ha semester olika perioder och aldrig få vara hela familjen ledig och samlad under sommaren. Detta är kanske standard hos många (de flesta) men i vår familj är det nytt. Jag som strax ska börja jobba efter föräldra"ledigheten" är helt utmattad av att ha varit själv hemma med sonen i över ett år. Med den erfarenheten i bagaget inser jag redan nu att semester aldrig mer kommer att vara semester (särskilt inte om vi kommer i otakt med våra respektive semesterperioder).

Hur har ni andra det? Finns det liksom något positivt med ovan nämnda scenario? Får ni vila något under er semester? (Jag är väl införstådd med att det inte bör klagas, vi valde ju ett liv med barn tillslut.) Ville mest bara ha lite nya infallsvinklar eftersom mitt katastroftänk kickade in direkt när jag insåg hur vi antagligen kommer att ha det nu framöver.

Inte helt säker på om min "fråga" är solklar. Förtydligar gärna vid behov!
Jag har 1-2 veckor själv, han är ledig ca 8 veckor mellan juni-augusti och de veckorna jag tar själv är de han inte är ledig under stängningsperioden på förskolan (den kommer ju eventuellt också in som en faktor sen för er) jag brukar vara själv hemma om jobba två veckor och sen har vi ca 2 veckor ihop.
 
På min arbetsplats har vi också roterande semester, men sambon och jag har tyvärr aldrig varit bortskämda med semester samtidigt, eller åtminstone inte en hel period. Jag har löst det så att jag ofta tagit lite extra föräldraledigt för att få mer tid ihop.
 
Jag har 1-2 veckor själv, han är ledig ca 8 veckor mellan juni-augusti och de veckorna jag tar själv är de han inte är ledig under stängningsperioden på förskolan (den kommer ju eventuellt också in som en faktor sen för er) jag brukar vara själv hemma om jobba två veckor och sen har vi ca 2 veckor ihop.
Ja, det där med stängningsperiod är något som jag oroar mig för också. Hur löser man sånt? (Får väl sitta ned I båten till vi får info från förskolan nu i vår.) Som tur är kommer jag att jobba 80% från och med hösten vilket innebär ungefär 2-3 (max 4) arbetspass/vecka med vår reducering för obekväma arbetstider så sånt kanske löser sig ändå. Det kanske rentav löser somrarna för oss också men jag har svart bälte i att oroa mig i förväg...
 
Ja, det där med stängningsperiod är något som jag oroar mig för också. Hur löser man sånt? (Får väl sitta ned I båten till vi får info från förskolan nu i vår.) Som tur är kommer jag att jobba 80% från och med hösten vilket innebär ungefär 2-3 (max 4) arbetspass/vecka med vår reducering för obekväma arbetstider så sånt kanske löser sig ändå. Det kanske rentav löser somrarna för oss också men jag har svart bälte i att oroa mig i förväg...
antingen får man semester, har föräldradagar kvar eller så får barnet vara på annan förskola eller med andra anhöriga/vänner. Vi har valt att inte ha sommarförskola hittills och har inte heller haft några problem att lösa det.
 
Vi har inte semesterperioder men min sambo är ganska fast med industrisemestern och jag har ett jobb där det är svårt att få ledigt alla de veckorna, förra året la vi lite omlott, jag var ledig en vecka ensam med barnen, sedan två tillsammans och därefter var min sambo ledig en vecka ensam och sedan tog vi ytterligare tre ihop. I år kommer jag inte ha möjlighet till sex veckors semester så jag planerar för att vara ledig fyra veckor, jobba en och sedan vara ledig en till medan min sambo tar fem på rad. Jag tyckte det var toppen att ta varsin vecka ensamma med barnen faktiskt, då reste den som var ledig iväg med dem till mor/farföräldrar och den som jobbade kunde jobba så mycket som behövdes och rå sig själv i huset på kvällarna.
 
Jag har varit föräldraledig alternativt jobbat som lärare och därför varit ledig på somrarna, sedan vi fick barn, så sambon har tagit semester när jag sagt att han ska vara ledig, oftast har det löst sig med hans jobb.
 
Vi har inte semesterperioder men min sambo är ganska fast med industrisemestern och jag har ett jobb där det är svårt att få ledigt alla de veckorna, förra året la vi lite omlott, jag var ledig en vecka ensam med barnen, sedan två tillsammans och därefter var min sambo ledig en vecka ensam och sedan tog vi ytterligare tre ihop. I år kommer jag inte ha möjlighet till sex veckors semester så jag planerar för att vara ledig fyra veckor, jobba en och sedan vara ledig en till medan min sambo tar fem på rad. Jag tyckte det var toppen att ta varsin vecka ensamma med barnen faktiskt, då reste den som var ledig iväg med dem till mor/farföräldrar och den som jobbade kunde jobba så mycket som behövdes och rå sig själv i huset på kvällarna.
Det har jag inte ens tänkt på, att man kanske kan få till lite ensamtid (semester) med det upplägget!
 
Jag och barnens pappa har haft turen att alltid kunna ha samma semesterperiod. Jag har dock alltid en vecka mer ledighet än pappan och har medvetet tagit den veckan innan han går på ledighet, för jag behöver en vecka för att komma i fas. När vi gått av på semester samtidigt har jag blivit stressad över allt jag vill hinna med ;)

Barnens mormor har en sådan tjänst så att hon är ledig hela sommarlovet vilket är en ynnest för oss. Våra barn har tack och lov varit hos henne innan och efter vår semester.
 
Det har jag inte ens tänkt på, att man kanske kan få till lite ensamtid (semester) med det upplägget!
För mig är det guld värt. Min sambo har ju inte semester på det sättet men är ledig mycket och kommer ju vara ledig ännu mer. Tidigare somrar har han tagit föräldraledigt 4-6 veckor men nu när han byter jobb blir det Max två veckor jag blir helt ensam under stängningsveckorna (och barnet blir 5 nu så det är ju inte många år till vi behöver ta hänsyn till det..) men innan hade det kunnat bli alla fyra och jag kände som du, jag pallar inte 4 veckor själv på min ”semester”. 1-2 kan man ju åka iväg och göra roliga saker, men förra sommaren blev vi av olika skäl kvar i stan vår ensamma vecka (sjukdomar på olika håll) när alla andra var borta, det var gothiacupvecka (inte så kul med museer eller Liseberg och för dåligt väder för att bada) den veckan var rätt trist för både mig och barnet. Till slut åkte vi ut till barnets kompis land och våldgästade 😂.
 
På mitt jobb stänger vi helt i 4 veckor de flesta gånger har vi haft samma veckor jag och sambon hos honom måste minst en person jobba. Både på dagis och fritids blev det sammanslaget.
 
Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester efter sambons men det verkar som att båda inom en snar framtid kommer att gå på semesterrotation på våra respektive arbeten. Tråkigt (och ganska så troligt scenario) är att vi kommer att ha semester olika perioder och aldrig få vara hela familjen ledig och samlad under sommaren. Detta är kanske standard hos många (de flesta) men i vår familj är det nytt. Jag som strax ska börja jobba efter föräldra"ledigheten" är helt utmattad av att ha varit själv hemma med sonen i över ett år. Med den erfarenheten i bagaget inser jag redan nu att semester aldrig mer kommer att vara semester (särskilt inte om vi kommer i otakt med våra respektive semesterperioder).

Hur har ni andra det? Finns det liksom något positivt med ovan nämnda scenario? Får ni vila något under er semester? (Jag är väl införstådd med att det inte bör klagas, vi valde ju ett liv med barn tillslut.) Ville mest bara ha lite nya infallsvinklar eftersom mitt katastroftänk kickade in direkt när jag insåg hur vi antagligen kommer att ha det nu framöver.

Inte helt säker på om min "fråga" är solklar. Förtydligar gärna vid behov!

Det finns väl en anledning varför man skämtar om att "komma till jobbet och vila upp sig".

Vi brukar inte ha semester särskilt mycket tillsammans, 1-2 veckor max. Jag tror jag förstår vad du menar med vila upp sig och nej, det gör vi inte. Det hade vi inte gjort med gemensam semester heller eftersom vi har så mycket att göra. Då blir det ju så att någon jobbar på gården och den andra sköter ungarna.

Det är stundvis jobbigt men vi är nog ganska van vid det, vi har inte mycket utrymme för vila heller under helgerna t ex. Att ge varandra sovmorgon är det mesta vi kan bjuda varandra på i tid.

Äldsta är så pass gammal att hon leker självständigt med andra barn med ytterst lite stöd och så klart markservice (fixa mellis och mat).

Det är ju en helt ny värld som öppnar sig! Idag har det varit tre andra barn på besök samtidigt här och det innebar egentligen att jag hade ett barn mindre att ta hand om. Och eftersom yngsta sov middag hade jag inget barn 😄
 
Nu är det länge sedan för min del, men både jag och dotterns pappa hade hyfsad ,möjlighet att bestämma över när vi tog semester på våra respektive jobb. För att få en så sammanhängande ledighet som möjligt för dottern så gick vi "omlott", så om jag t.ex. tog semester först hade jag två veckor ensam med dottern först, sedan två veckor tillsammans och så två veckor då pappan hade semester tillsammans med dottern när jag var tillbaka på jobbet. Och någonstans "mitt i" de veckorna låg förskolans stängningsveckor, oftast 3 eller 4 veckor. Jag tyckte det funkade fint att göra så och tyckte aldrig det var särskilt jobbigt att vara ensam med dottern, varken under föräldraledigheten eller under andra ledigheter. Och även om man behöver ta hand om sitt barn även om man är ledig från jobbet, så tyckte jag att det var skönt att "vila upp mig" från jobb, förskola etc. och "bara vara". Kommer det finnas tid för dig @Nordthor att gå tillbaka till jobbet innan semestern och att din partner då är hemma med barnet? Tänker att det kan vara lite skönt med lite andningspaus från föräldraskapet innan det är dags för semester?
 
Jag förstår dig. Jag tyckte inte heller att semester ensam med ett litet barn var semester på riktigt.

Vi har lyckats lösa det de flesta somrar. Några somrar har vi gått omlott och haft som minst 1-2 veckor tillsammans. Men idealet är helt klart semester tillsammans.

Hoppas att ni lyckas lösa det så det blir bra för er!
 
Förra året var min nyss fyllda två och kändes som han behövde en lång ledighet. Så både jag och maken tog 6 veckor och gick lite omlott så barnet fick vara hemma 8 veckor ❤️
 
Nu är det länge sedan för min del, men både jag och dotterns pappa hade hyfsad ,möjlighet att bestämma över när vi tog semester på våra respektive jobb. För att få en så sammanhängande ledighet som möjligt för dottern så gick vi "omlott", så om jag t.ex. tog semester först hade jag två veckor ensam med dottern först, sedan två veckor tillsammans och så två veckor då pappan hade semester tillsammans med dottern när jag var tillbaka på jobbet. Och någonstans "mitt i" de veckorna låg förskolans stängningsveckor, oftast 3 eller 4 veckor. Jag tyckte det funkade fint att göra så och tyckte aldrig det var särskilt jobbigt att vara ensam med dottern, varken under föräldraledigheten eller under andra ledigheter. Och även om man behöver ta hand om sitt barn även om man är ledig från jobbet, så tyckte jag att det var skönt att "vila upp mig" från jobb, förskola etc. och "bara vara". Kommer det finnas tid för dig @Nordthor att gå tillbaka till jobbet innan semestern och att din partner då är hemma med barnet? Tänker att det kan vara lite skönt med lite andningspaus från föräldraskapet innan det är dags för semester?
Ja, jag kommer att börja jobba på fredag och sambon är hemma till slutet av augusti. Med andra ord, inga problem denna sommaren. Men eftersom jag är en såndär som oroar sig i förväg så har jag liksom redan hetsat upp mig över kommande somrar (oavsett om behov finns eller ej).

Tycker dock att det är intressant att höra hur ni andra löst era semestrar. Det hjälper mig att kunna snickra på någon typ av plan b vilket alltid lindrar för min del när oron knackar på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 356
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp