Sömn & sovrum

mian1

Trådstartare
Mina 2 barn sover inte så jättebra. Eller det är väl kanske vi föräldrar som inte sover så bra :grin:
6-åringen vaknar vid 4-tiden nästan varje natt och vill att någon skall komma in till henne. En av oss brukar då gå in till henne och lägga sig så somnar hon om på en gång. 2-åringen har hittills inte sovit en enda hel natt. Ibland är han vaken längre stunder på natten, antingen glad och sjungande eller jättearg, men oftast så är han bara orolig och vill ha vatten eller hålla handen. Jättejobbigt att inte få sova ordentligt!!! Dessutom är de ibland ganska svårsövda på kvällarna.

För ett tag sen var min man bortrest och då sov båda barnen i vårt sovrum. Annars har 6-åringen eget rum och 2-åringen sover i vårt rum. Varenda kväll somnade de på 5 minuter och sov sedan helt lugnt hela nätterna. Lillebrorsan vill ha vatten en gång eller två, men annars sov han :banana: Och jag med! Vaknade och kände mig PIGG! :)

På försök har vi flyttat in lillebrors säng i storasysters rum. De somnar fortare och sover mycket bättre än annars. Jättebra, MEN... vi har bara 2 små sovrum på övervåningen. Dotterns rum blir som en madrasserad cell med två sängar och hon vill ju gärna kunna få vara ifred om hon har kompisar hemma. Även om vi skulle investera i en våningsäng så är det ju en högst begränsad tid som storasyster vill ha den lille ligisten som rumskompis. Dessutom håller de varandra i handen på natten och då funkar ju inte våningsäng.
Det finns även ett sovrum på bottenvåningen, men jag tycker att det känns lite tidigt att flytta ifrån dem även om vi har babywatch.

Nån som har bra tips om hur man kan få till en bra lösning där barnen kan sova ihop så att jag också får sova, men att det ändå går att ha eget rum för dottern.

Sv: Sömn & sovrum

Kan ni inte ha "sovrummet" på bottenvåningen som "lekrum" åt dottern, där hon kan ha sina kompisar och så? Och så får de sova tillsammans i sovrummet så länge de vill?

Sv: Sömn & sovrum

Du har fått en jättebra lösning av feel. Vi har också ett lekrum (på nedervåningen nära köket) och ett gemensamt sovrum.

Vill också tipsa om att göra iordning en flaska vatten till lillebror som han kan ha i sängen och förse sig själv utan att behöva väcka er.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 075
Senast: Amha
·
Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka