Antagligen har detta avhandlats tidigare men jag hittar ingen bra tråd....
Jag har fått återkommande bekymmer med att somna. Härom dagen låg jag och vred mig i tre timmar innan jag slocknade. Det krånglar till allt så förfärligt eftersom min ork är lite skör. Jag behöver vara koncentrerad för att kunna jobba.
Förr kunde jag somna hur och var som helst. Hade jag en stund över lutade jag huvudet åt sidan och sov. I väntrum, på tåget, på lunchen - var och när som helst som sagt. Exet brukade säga att det var bråttom att säga något medan jag fortfarande satt på sängkanten, så fort jag börjat luta mig mot liggande läge hade jag somnat. Detta med sömnsvårigheter är alltså skapligt nytt sedan några år tillbaka och har blivit värre och värre. Gamla kärringar ska visst ha det såhär, men jag behöver sömnen för att kunna jobba.
Finns det enkla receptfria alternativ som inte gör en knäpp dagen efter eller påverkar andra mediciner? Inga jäkla örtteer dock, det är så äckligt att jag kväljs.
För min del somnar jag numera enbart om jag har öronproppar. Det är som en trygghet, hjärnan har ställt in sig på att öronproppar = sova. Det händer att jag vrider mig men det är betydligt lättare att somna med öronproppar än utan. Det är som att hela huvudet hamnar i någon form av vakuum.