Antagligen har detta avhandlats tidigare men jag hittar ingen bra tråd....
Jag har fått återkommande bekymmer med att somna. Härom dagen låg jag och vred mig i tre timmar innan jag slocknade. Det krånglar till allt så förfärligt eftersom min ork är lite skör. Jag behöver vara koncentrerad för att kunna jobba.

Förr kunde jag somna hur och var som helst. Hade jag en stund över lutade jag huvudet åt sidan och sov. I väntrum, på tåget, på lunchen - var och när som helst som sagt. Exet brukade säga att det var bråttom att säga något medan jag fortfarande satt på sängkanten, så fort jag börjat luta mig mot liggande läge hade jag somnat. Detta med sömnsvårigheter är alltså skapligt nytt sedan några år tillbaka och har blivit värre och värre. Gamla kärringar ska visst ha det såhär, men jag behöver sömnen för att kunna jobba.

Finns det enkla receptfria alternativ som inte gör en knäpp dagen efter eller påverkar andra mediciner? Inga jäkla örtteer dock, det är så äckligt att jag kväljs.

För min del somnar jag numera enbart om jag har öronproppar. Det är som en trygghet, hjärnan har ställt in sig på att öronproppar = sova. Det händer att jag vrider mig men det är betydligt lättare att somna med öronproppar än utan. Det är som att hela huvudet hamnar i någon form av vakuum.

Presis som med @LindgrenV S öronproppar kan man lära kroppen signaler för att nu är det dags att slappna av/ sova. Tex kan man använda just öronproppar eller bestämma en viss avslappnings/sov punkt. Tryck på den punkt du bestämt ska vara "knappen" när du ska sova och till slut lär sig kroppen signalen tyvärr händer ju inte detta över en natt men om det är ett oregelbundet problem kan det vara värt ett försök :)

Jag har alltid haft en annorlunda dygnsrytm, min sovtid är mellan 02,00 och 9-10 nångång och ruckar jag på den annat än i korta perioder slutar jag fungera.

Hur löser du det praktiskt? Med
jobb och så? fast du kanske inte jobbar?

Till TS: det finns oerhört milda
receptbelagda preparat också. Det kan vara bra att bryta negativa inspmningsspiraler. Alltså tabletter som får dig att somna-
sen sover du av dig själv.

Nej jag jobbar inte längre sen jag fick en häst i huvet.
När jag fortfarande jobbade så styrde jag tiden själv då jag hade egen firma och var jag ute på jobb nånstans så fanns det alltid nånstans att däcka på kvällen, i en kalvbox tex. eller hos nån häst (som ibland använde mig som huvudkudde). :love:

Jag fixar insomningtbl från Spanien , jag jobbar ganska mycket natt o ibland vill kroppen vara vaken på natten ..känner jag att jag inte ska somna tar jag en tbl och sover sött efter en halvtimme ung
händer en gång i månaden ung , innan tog jag valeriana men det funka inte så bra o vanliga sömntbl törs jag inte ta

Åh vad tråkigt att du inte kan jobba mera. Särskilt när du kunde lösa
det praktiskt på jobbet...!

Jag sover också en konstig rytm,
men framförallt för mycket ...

Jag fixar insomningtbl från Spanien , jag jobbar ganska mycket natt o ibland vill kroppen vara vaken på natten ..känner jag att jag inte ska somna tar jag en tbl och sover sött efter en halvtimme ung
händer en gång i månaden ung , innan tog jag valeriana men det funka inte så bra o vanliga sömntbl törs jag inte ta
Vad är det för tabletter från Spanien? Varför vågar du ta dem och inte vanliga sömntabletter? :)

näe, att ta upp läkartid för att jag inte sover emellanåt är alldeles för mycket krut för nåt så banalt. Och klimakteriet har jag passerat för ett gäng år sedan.

Ska kolla på apoteket efter valeriana

Sömnsvårigheter brukar ju komma under klimakteriet men kan hänga kvar länge. Jag som haft olika klimakteriebesvär under 10 år har fått sömnsvårigheterna på senare år. För mig fungerar valeriana bra, somnar oftast efter en halvtimme. Om det inte skulle fungera tar jag till spikmattan.

Vad är det för tabletter från Spanien? Varför vågar du ta dem och inte vanliga sömntabletter? :)

Det är bara vanliga insomningtbl...här är det recept på såna och läkarna är sega på o skriva ut recepten..men grejen är att jag tar som s¨sällan o vill ha hemma när jag har nätter jag bara tvinnar runt
Det blev så bara för jag har vänner som bor o bodde där ...och så har jag mycket vänner som åker dit då o då så då får dom köpa hem ...

dom jag har heter dormirel 25 mg

Jag har med haft problem med sömnen på sistone. Det är jobbigt de dagar jag ska upp och jobba. Sover som bäst mellan typ 4-9:cool:

Jag tar inderal som gör en dåsig ( mot hypertyreos)

Viktigt är dock att jag alltid måste ha ipaden jämte mig med nån serie ( just nu Teen Wolf:devil:) eller film från netflix på.
Kan jag somna utan det är jag typ utmattad och det händer inte så ofta.
Har även dormeasan vid behov.

Presis som med @LindgrenV S öronproppar kan man lära kroppen signaler för att nu är det dags att slappna av/ sova. Tex kan man använda just öronproppar eller bestämma en viss avslappnings/sov punkt. Tryck på den punkt du bestämt ska vara "knappen" när du ska sova och till slut lär sig kroppen signalen tyvärr händer ju inte detta över en natt men om det är ett oregelbundet problem kan det vara värt ett försök :)

Jag kunde förut somna på någon minut just på detta sätt. För mig handlade om att ligga på sidan = sova. Så la jag mig på sidan gäspade jag ganska direkt och somnade sen. Detta fungerade i flera år. Tyvärr har jag råkat avprogrammera mig och inte hittat tillbaka till detta fantastiska knep.

Om tankarna far brukade jag också ta ett ord som jag upprepade om och om igen men det gällde att inte släppa in någon tanke. Detta är supersvårt men fungerar också om man lyckas.

• Gilla
Reactions: Is
Antagligen har detta avhandlats tidigare men jag hittar ingen bra tråd....
Jag har fått återkommande bekymmer med att somna. Härom dagen låg jag och vred mig i tre timmar innan jag slocknade. Det krånglar till allt så förfärligt eftersom min ork är lite skör. Jag behöver vara koncentrerad för att kunna jobba.

Förr kunde jag somna hur och var som helst. Hade jag en stund över lutade jag huvudet åt sidan och sov. I väntrum, på tåget, på lunchen - var och när som helst som sagt. Exet brukade säga att det var bråttom att säga något medan jag fortfarande satt på sängkanten, så fort jag börjat luta mig mot liggande läge hade jag somnat. Detta med sömnsvårigheter är alltså skapligt nytt sedan några år tillbaka och har blivit värre och värre. Gamla kärringar ska visst ha det såhär, men jag behöver sömnen för att kunna jobba.

Finns det enkla receptfria alternativ som inte gör en knäpp dagen efter eller påverkar andra mediciner? Inga jäkla örtteer dock, det är så äckligt att jag kväljs.

Jag har svårt att somna ibland, ungefär som du beskriver, och det som funkar bäst för mig är ljudböcker. Helst lästa av nån med behaglig och trygg röst, i jämn ganska låg ljudstyrka. Jag köper engelska ljudböcker och har i mobilen, appen har en funktion så att den stänger av sig själv efter en viss tid. Funkar klockrent, oftast har jag somnat på tio minuter, istället för att ligga vaken ett par timmar. Ljudboken fångar uppmärksamheten så att tankarna slutar snurra, och vips så somnar man.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 327
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur