Sv: Sömstick runt om
Jag anlitade en hovslagare som stallägaren där jag har min häst uppstallad rekommenderade. Jag reagerade lite på att personen lät väldigt tvekande när jag frågade om det stämde att han var hovslagare. Men vi bestämde tid till dagen efter hur som helst (vilket var väldigt snabbt kan jag tycka så här i efterhand).
När jag kom ut till stallet på kvällen och inspekterade jobbet ute i den aningen mörka hagen såg jag redan då att något såg konstigt ut. Det såg så slarvigt gjort ut liksom. Men hon verkade må bra så jag åkte hem.
Dagen efter ringer stallägaren och meddelar att hon markerar på höger fram.
Jag blir orolig och börjar fundera på om det kan bero på skoningen dagen innan. Då slår det mig att jag ju faktiskt litat blint på stallägarens rekommendationer, jag kontaktar SHF för att se om han är medlem där. Det är han inte... Nu börjar jag bli riktigt orolig.
Jag åker tidigt från jobbet ut till hästen för att se med egna ögon hur hon ser ut.
Upptäcker att hon haltar och inte riktigt vill kliva på framfötterna. När jag undersöker arbetet upptäcker jag att skon inte är passad till hoven, den är avverkad så mycket att bakdelen på hoven nästan tar i backen samt att det är sömhål överallt på randen ovanför sömmarna och det är dessutom avskalat utanpå hoven som om någon använt ett stämjärn för att passa hoven till skon och inte tvärt om!!! Jag är fortfarande chockad! Jag har ägt hästen i 4 veckor, köpte henne för mycket pengar och så händer detta. Jag har aldrig snålat på något till mina djur och det sista jag skulle snåla in på är hovslagare och veterinärer så detta känns fruktansvärt. Det värsta av allt är att personen ifråga inte ens meddelade mig att han spikat fel upp till 5 gånger i varje hov utan bara lämnar en "faktura" och drar. Trodde han verkligen att han skulle komma undan med detta?!
Jag hoppas och ber till någon allsmäktig som vill lyssna att det inte blir någon stelkrampsinfektion (hon är vaccinerad för 2,5 år sedan, på gränsen alltså) eller hovbölder!
Den riktiga hovslagaren kommer förhoppningsvis imorgon eller övermorgon för att se över hovarna. Men jag vill nog ändå ta dit en veterinär först. Iallafall för att dokumentera skadorna som åsamkats hästen.
Jag är nog fortfarande i chocktillstånd för jag kan inte tänka klart riktigt. Vill helst av allt åka ut till stallet och lägga mig i hennes box för att passa henne tills hon får vård.
Jag som ligger i hårdträning och skulle tävla på lördag. Det blir inget med det... Min högsta önskan är bara att hon blir frisk och att jag kan sätta dit den jäveln!