Sömstick runt om

eldione

Trådstartare
Om en häst får sömstick runt om så den blir halt, då är väl inte detta ett tillfälligt misstag?
Är detta något man kan acceptera av en hovslagare en gång eller ska man byta?

Sv: Sömstick runt om

Vadå runt om ? På varje söm menar du ? svårt att tro en hovis sömsticker på vartenda söm...ett sömstick får man i viss mån acceptera..tex om hästen plötsligt drar åt sig benet just som sömen ska slås i. Eller du kanske menar sömtryck ??

Menar du att hovslagaren lyckats med konststycket att sömsticka hästen på alla fyra fötterna vid samma skoningstillfälle???
OJ! i så fall...

Jag hade nog börjat med att ställa hovis ifråga mot väggen och krävt ersättning för den behandling som följer efter, efterosm sömstick lätt kan leda till hovbölder - man gör ju en stickkanal in i hovkapseln där bakterier lät kan ta sig in.

Sen vete katten om jag hade vågat prova samma hovis en gång till, beror nog på vad jag i övrigt har för erfarenheter av hovisen (och vad jag får höra för undanflykter när hovis ställs mot väggen).
Är det en utbildad hovis du anlitat?

Definitivt oacceptabelt. Sömstick är något som absolut måste tillhöra ovanligheterna. Överhuvudtaget skall väl inte hästen ha ont efter en skoning ens direkt efter. Så mycket känsla måste väl en hovslagare ha när sömmen slås i att man bromsar sig, drar ut sömmen och slår in en ny, om man märker att det kan komma det minsta fel.
Hälsning Maja

Sömstick tillhör väl knappast ovanligheterna ? en hovslagare kan ju aldrig garantera sig mot att hästen plötsligt drar åt sig benet när den sömmar...blandar du inte i hop med sömtryck ?? Dessutom märks ju ett sömstick på en gång, medands ett sömtryck kan märkas senare..

nej, en erfaren hovslagare sömsticker absolut inte ofta sina patienter. :mad: Ibland kan man dock vara tvungen att sätta sömtagen lite för högt, tex om hästen har dåliga eller trasiga hovväggar. Detta måste också vara det som hänt i ditt fall.

hur menar du med runt om? Det låter ju lite konstigt om hovisen lyckats göra sömstick på varje söm i hästens hov. Då skulle jag ta mig en ordentlig funderare på vad jag har för hovslagare.

sen beror det på; min häst fick troligen sömTRYCK en gång när han drog åt sig benet under skoningen; vilket inte märktes förens efter några dagar i en markering i hans vänster ben.
hovisen togs ut igen och drog ur sömmen och direkt efter gick hästen som vanligt.
Det är skillnad på sömstick ock sömtryck; ett sömstick märks ju på en gång; då det ger en otrolig smärta hos hästen.

I övrigt kan man känna om en plötslig hälta/markering kommit pga aömtryck genom att känna på varje söm; ofta blir sömmen varm där sömtrycket är.

ojdå, kanske var sömtryck jag menade? Håller inte så jättestor koll och så lyssnade jag inte jättenoga :p

Men suck...hur erfaren och superduktig man än är kan man faktiskt aldrig gardera sig mot oförutsedda händelser...har jag sagt att en hovis sömsticker samma häst flera gånger ?? snackar förståss om hovslagare i allmänhet ingen speciell..men kanske du har stenhästar..vem vet..

okej, sömtryck var det...
Så frågan blir såhär:" Om en häst får sömtryck runt om så den blir halt, då är väl inte detta ett tillfälligt misstag?
Är detta något man kan acceptera av en hovslagare en gång eller ska man byta?"

:smirk:

eldione skrev:
okej, sömtryck var det...
Så frågan blir såhär:" Om en häst får sömtryck runt om så den blir halt, då är väl inte detta ett tillfälligt misstag?
Är detta något man kan acceptera av en hovslagare en gång eller ska man byta?"

:smirk:

Min ene häst är otroligt tunn i hornet så oavsett hur hovslagaren gör så får han ( om än lindrigt) lite sömtryck efter varje skoning.
Detta yttrar sig i att han blir varm i hovarna o är motvillig till hårdare arbete. Men jag känner min häst o VET att han reagarer så här så 2-3 dagar efter skoning är det enbart skritt-runder för hans del. Gäller alltså att planera hovslagaren väl så att det inte krockar med tävling/träning.

byt hovslagare! men förespråkare för barfota som jag är! utan skor har man inte sånna problem!

labella skrev:
byt hovslagare! men förespråkare för barfota som jag är! utan skor har man inte sånna problem!

det är likadant med vilken hvslagare jag än har...
Nu får just denna hästen handsmidda skor där hovslagaren sätter sömhålen längre ut just för att minsa trycket så mycket som möjligt, alltså gör han ALLT han kan, denna hästen är bara otroligt känslig i sitt horn.
barfota gång är helt omöjligt för denna hästen, provat i omgångar och han får hovbölder på studs bara han trampar på en liten sten... just nu är han barfota men har då pga skada gått på bete sedan i maj. veterinären har "förbjudit" mig att låta honom gå utan skor då han har så dåiga/känslig hovar...

många hästar med dåligt horn har försemrad cirkulation i hovarna som gör hovarna oelastiska och torra och det tar lång tid att åter ställa hovarna så att de klarar av att gå barfota min häst har varit otroligt ömfotad plattfot halt och haft sprukna hovar men jag tog av skorna i våras och släpte henne på bete men jag har arbetat henne oxå men då i ridhuset eller på gräs har gått utmärkt! nu börjar hovarna se skapliga ut. :rofl:

Jag hade definitivt inte accepterat det.
Såvida man inte vet med sig att man har en häst som mer än en hovis lyckats göra ömfotad för mindre. Då är det kanske ingen tillfällighet att hästen är öm.

Det är klurigt... Jag har nämligen hört att det är detta som hänt min kompis häst, vi har samma hovslagare. Har haft honom i flera år och aldrig vart missnöjd med honom utan han skor fint och är vänlig mot hästarna. Min hästs hovar ser stora och fina ut med bra vinklar, aldrig haft några problem efter skoningen... Och så kommer det här, då är frågan om jag ska byta eller inte *suck*

Alla hästar kan tyvärr inte gå utan skor. Jag hade mer än gärna låtit min valack gå skolös, men eftersom han inte ens kan gå till och från hagen utan skor utan att hoven börjar stasas sönder och han är jätteöm så är det ingen bra idé. Har fått lära mig spika på tappskor själv för att han ska slippa stå inne i väntan på att hovis kan komma ut.

Jo ALLA friska hästar kan gå utan skor!
Men dock inte alla som rids eller tränas på något sätt.
Verkar ha blivet hysteri detta med barfotagång, hästen skall gå barfota trots att det i vissa fall kan klassas som djurplågeri.

Och nej jag är ingen motståndare till barfota gång, jag är förespråkare för det!

Jag anlitade en hovslagare som stallägaren där jag har min häst uppstallad rekommenderade. Jag reagerade lite på att personen lät väldigt tvekande när jag frågade om det stämde att han var hovslagare. Men vi bestämde tid till dagen efter hur som helst (vilket var väldigt snabbt kan jag tycka så här i efterhand).
När jag kom ut till stallet på kvällen och inspekterade jobbet ute i den aningen mörka hagen såg jag redan då att något såg konstigt ut. Det såg så slarvigt gjort ut liksom. Men hon verkade må bra så jag åkte hem.
Dagen efter ringer stallägaren och meddelar att hon markerar på höger fram.
Jag blir orolig och börjar fundera på om det kan bero på skoningen dagen innan. Då slår det mig att jag ju faktiskt litat blint på stallägarens rekommendationer, jag kontaktar SHF för att se om han är medlem där. Det är han inte... Nu börjar jag bli riktigt orolig.
Jag åker tidigt från jobbet ut till hästen för att se med egna ögon hur hon ser ut.
Upptäcker att hon haltar och inte riktigt vill kliva på framfötterna. När jag undersöker arbetet upptäcker jag att skon inte är passad till hoven, den är avverkad så mycket att bakdelen på hoven nästan tar i backen samt att det är sömhål överallt på randen ovanför sömmarna och det är dessutom avskalat utanpå hoven som om någon använt ett stämjärn för att passa hoven till skon och inte tvärt om!!! Jag är fortfarande chockad! Jag har ägt hästen i 4 veckor, köpte henne för mycket pengar och så händer detta. Jag har aldrig snålat på något till mina djur och det sista jag skulle snåla in på är hovslagare och veterinärer så detta känns fruktansvärt. Det värsta av allt är att personen ifråga inte ens meddelade mig att han spikat fel upp till 5 gånger i varje hov utan bara lämnar en "faktura" och drar. Trodde han verkligen att han skulle komma undan med detta?!
Jag hoppas och ber till någon allsmäktig som vill lyssna att det inte blir någon stelkrampsinfektion (hon är vaccinerad för 2,5 år sedan, på gränsen alltså) eller hovbölder!
Den riktiga hovslagaren kommer förhoppningsvis imorgon eller övermorgon för att se över hovarna. Men jag vill nog ändå ta dit en veterinär först. Iallafall för att dokumentera skadorna som åsamkats hästen.
Jag är nog fortfarande i chocktillstånd för jag kan inte tänka klart riktigt. Vill helst av allt åka ut till stallet och lägga mig i hennes box för att passa henne tills hon får vård.
Jag som ligger i hårdträning och skulle tävla på lördag. Det blir inget med det... Min högsta önskan är bara att hon blir frisk och att jag kan sätta dit den jäveln!

Det är svårt, men om du har haft samma hovslagare i flera år och att det funkat bra, så är kanske en gång = ingen gång...

Kan säga att jag själv skulle ha ny hovslagare när jag bytt stall, och några timmar efter var hästen jättehalt på ena benet(sömstick)... Jag ringde och sa det till hovslagaren och sen bytte jag till en annan...
Men det var juh också första gången som jag hade den hovslagaren...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka