Söndagsångest

Jag har söndagsångest.
Det finns kollegor som fryser ut mig och har så gjort under en längre tid.
Chefen är medveten om det.
Ingenting görs eller har gjorts.

Normalt försöker jag bara trycka undan allt men ibland kommer det över mig.

Fan ta dem.

Jag har söndagsångest.

Fan ta dem.
Koppla in facket?

Ja jösses.
Vuxna människor liksom. Hela högen.
För ett år sedan bad jag om nya arbetsuppgifter eftersom jag inte kände mig som en del av gruppen längre, jag var inte välkommen. Det fick jag i alla fall (och ett "tråkigt att du känner så") så tekniskt sett jobbar jag inte så många % med dem.
Men är ändå gruppmöten, frukostrast, luncher..

En annan (numera fd) kollega har också sagt till chefen om det hon har märkt. Ibland undrar man ju om det är fel på en själv.

Men måndag kommer det bli oavsett vad jag gör så får försöka att inte tänka på det. Måndagar är de värsta dagarna, sen behöver jag antagligen inte se dem mer under veckan.

Men eftersom det skett under lång tid och chefen inte bryr sig så måste du tyvärr ta det vidare. Huvud i sanden kommen nog leda till sjukskrivning till slut ❤️
Ja det är ju svårt att veta.. hur jobbigt kommer det bli om jag börjar ställa krav vs hur jobbigt det är just nu (och i längden).

Vi har ett pågående arbetsmiljöarbete (inte pga detta) där vi ska ha enskilda intervjuer med en utomstående. Antar att jag får försöka vara ärlig då och att det är ok att bryta ihop.

Jag har söndagsångest.

Fan ta dem.
Min mamma kopplade in facket och till slut arbetsrättsjurist. Mobbing och kränkande särbehandling är inte okej.
Hon fick rätt och en rejäl summa.

Ja det är ju svårt att veta.. hur jobbigt kommer det bli om jag börjar ställa krav vs hur jobbigt det är just nu (och i längden).

Vi har ett pågående arbetsmiljöarbete (inte pga detta) där vi ska ha enskilda intervjuer med en utomstående. Antar att jag får försöka vara ärlig då och att det är ok att bryta ihop.
Kontakta ditt arbetsmiljöombud helst förra veckan...

Denne har tystnadsplikt och tar det inte vidare om du inte vill det, men det kommer troligen att kännas betydligt bättre för dig efter att ha pratat med någon om det och då blir det lättare att prata med den utomstående sedan.

Min mamma kopplade in facket och till slut arbetsrättsjurist. Mobbing och kränkande särbehandling är inte okej.
Hon fick rätt och en rejäl summa.
Det är så svårt bara, liksom.. jag vet ju inte om mailen alla får utom jag.
Det är svårt att vara konkret med "hen hälsar på alla utom mig" och liknande saker.
Har fått höra att några undviker att äta lunch om jag är med, eller äter väldigt snabbt osv. Men jag vet ju inte hur de beter sig när jag inte är med?

Det är så svårt bara, liksom.. jag vet ju inte om mailen alla får utom jag.
Det är svårt att vara konkret med "hen hälsar på alla utom mig" och liknande saker.
Har fått höra att några undviker att äta lunch om jag är med, eller äter väldigt snabbt osv. Men jag vet ju inte hur de beter sig när jag inte är med?
Jag tycker det ändå låter som konkreta saker.
1. Mail skickas till alla utom dig.
2. Man hälsar på alla utom dig
3. Det undviks att äta lunch om du är med
4. Chefen vet om detta men gör inget

Det är tydliga exempel på mobbing och kränkande särbehandling

Men tack alla!
Idag fick jag höra att en annan medarbetare känner sig utsatt av samma person.
Det får bli ett mail till skyddsombudet.
Bra och modigt av er båda att ta tag i det hela. Det är ju inte ni som är problemet. :heart

Jag tror att stoppa huvudet i sanden i längden leder till en sämre situation för dig, men jag fattar ju att det är skitjobbigt, särskilt när man upplever det där icke schyssta beteendet som luddigt.

Bra och modigt av er båda att ta tag i det hela. Det är ju inte ni som är problemet. :heart

Jag tror att stoppa huvudet i sanden i längden leder till en sämre situation för dig, men jag fattar ju att det är skitjobbigt, särskilt när man upplever det där icke schyssta beteendet som luddigt.
Ja det är skitjobbigt! Det är liksom klassisk utfrysning..
Har jobbat deltid under en längre tid nu (varit utlånad till en annan verksamhet 50% och sen föräldraledig) och har delvis helt egna arbetsuppgifter (annars jobbar vi rätt tight i gruppen...) och det har nog "räddat" mig helt klart.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har ett behov av att få ventilera den här händelsen och som synes i texten nedan så är de individerna jag skulle kunnat ventilera...
Svar
18
· Visningar
1 774
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 327
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 876
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V