Soppor i stora last!

AgentCarter

Trådstartare
Min tarm har bestämt sig för att börja balla ur med jämnare mellanrum och jag tänkte ge den lite vila nu i veckan (har gått ner minst 3 kg på inte ens en veckan så kända att jag får nog göra något åt det)

Så jag ska äta släta soppor två gånger om dagen, hur 17 får jag ihop det utan en stavmixer?
Och så vill jag väldigt gärna ha recept med, eftersom min fantasi är väldigt kort.
Jag äter det mesta som inte innehåller inälvor och blod:p

(Jag ska äta fil med, men kommer inte klara av att endast äta det under en vecka. Läkare är inkopplad)

Sv: Soppor i stora last!

en hel del hjälp har du av en elvisp om du saknar mixer. Skär smått och vispa när det är kokt. Potatis och purjosoppa, eller potatis och lök. Blomkål går också att koka riktigt mjuk och vispa sänder.

(fast det finns snorbilliga stavar i affären emellanåt. Runt hundralappen)

Jag köpte en stavmixer för ett tag sedan, bullrade så jäkla mycket och luktade bränt vid användning att jag fick skicka tillbaka den och få pengar för frakt+fri retur av affären. Har blivit lite avskräckt sedan dess.

Men elvispen var ett riktigt bra tips!

Rotsakssoppa: Koka potatisbitar och rotsaker (morot, selleri etc vad du gillar, morot och palsternacka tar längst tid att koka mjukt) i små bitar med hackad lök och pepparkorn. Passera (=tryck) de mjuka bitarna genom en sil och blanda med kokvatten till en puré. Den kan sedan späs med kokvatten, köpt buljong, mjölk och/eller grädde till lagom tjocklek. Krydda med peppar och salt. Puren kan också frysas så man kan koka stor sats på en gång.

Jordärtskockssoppa: Koka jordärtskockorna mjuka med hackad lök. Passera dem och spä sedan enlig ovan, vill man ha "mildare" smak kan man blanda med potatis.

I princip kan den här typen av soppor varieras i det oändliga med en eller flera sorters grönsaker. Blomkål går också bra och kokar snabbt.

Soppa på torkad svamp: Lägg torkad svamp i blöt ett par timmar. Koka sedan mjuk. Är bitarna för stora/hårda så sila av dem innan du tillsätter grädde/mjölk och gärna sherry eller madeira. Krydda med peppar och salt. Red till lagom konsistens.

Vill bara varna för jordärtskockssoppa om magen redan är dålig, många klarar inte av inulinet i skockorna. Min mage vill tyvärr inte acceptera jordärtskockor för det mesta (jag har Crohns) vilket är synd eftersom de är jättegoda.

:) Räk och morotsoppa :)
Koka 3-4 morötter mjuka i vatten med buljongtärning
1 ask räkost
1 burk creme frech
dill
mixa eller slå sönder med elvisp

Senast ändrad:

Det här är en god och lättlagad soppa:
Riv squash/zuccini på ett rivjärn. Fräs rivet i lite fett och häll på buljong, koka i 10 min.
Tillsätt färskost vitlök/örter eller annan sort som du tycker om, alltså typ Philadelphiaost (finns flera märken).
Låt osten smälta och allt bli varmt.

Du kan göra på samma sätt med morötter.

Broccolisoppa är också gott, med ädelost om du gillar det.
Tomatsoppa kan man göra i hundra olika varianter.
Morotssoppa också, prova att låta morötterna koka i typ 45 min i buljong och sedan tillsätta creme fraiche så har du en riktigt god och väldigt billig och mättande soppa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka