Erfarenheter av hög feber +kolik?

drekaflúga

Trådstartare
Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i.

Bakgrund:
Jag har kontakt med två veterinärer den ena har varit ut två gånger och väntar henne inom kort.
Bor 45 mil från närmsta nattöppna klinik så det är bara jourvet som gäller.
Islandshästen det gäller är 24 år med mkt god hälsa, lite fet.
Hästen har inte varit i kontakt med andra hästar än sin kompis på 6mån.

Började visa milda koliksymptom i tisdags genom att ligga ner och vifta med svans. Inget rullande. Feber. I övrigt god aptit, drack bajsade.
Veterinär kom på kvällen tis. Då hade han normal puls, fina slemhinnor, veterinären kände inget stopp, bra tarmljud, sondad med vatten och fick kramplösande, smärtstillande.
Mådde efter det som en prins. Åt fortsatt de små tussar han blev bjuden, drack, bajsade som en normal häst. Ingen feber. När smärtlindringen igår släppte kom febern tillbaka. Vill nu inte äta utan bara vila.
Veterinären kom tillbaka vid tre. Han har då fortfarande samma status som innan. Normal puls. Hon misstänker bukhålinflammation och tar ett bukhinnepunktat som är normalt så det utesluts. Han får nu samma mediciner som igår plus NSAID.

Mår jättebra efter behandlingen, hungrig som en varg men får bara tussar såklart. Mår bra inatt men blir successivt sämre.

Nu imorse hade han 40 i feber och vill ej äta. Ligger bara. Väntar åter på veterinären. Hon kommer ta blodprov.

Kort, har någon varit med om en häst med sådana milda koliksymptom men så mycket feber? Det känns som tiden är räknad för vår pigga gammelman, magkänslan är inte bra...
 
Min tant fick kolik när vi var på kurs. Hon ville inte äta (mycket ovanligt!), stog och hängde olyckligt och hade feber. Normala tarmljud.

Veterinären som kom ut ansåg att det var en allmän infektion, jag fick mer eller mindre tvinga hen att behandla det som en kolik. Inget stopp bakifrån, men vi slangade och hittade ett stopp i typ magsäcken (var många år sen så minns inte exakt). Vet tog också diverse blodprov för att kolla vilken bacill hon hade.

Jag var i totalt upplösningstillstånd pga tidigare tarmupphängning på mjälten som nästan tog hästs liv.

Hon mådde bättre när proppen kommit ut.

Blodproverna kom tillbaka negativa på allt, precis som jag visste att dom skulle göra.
 
Min tant fick kolik när vi var på kurs. Hon ville inte äta (mycket ovanligt!), stog och hängde olyckligt och hade feber. Normala tarmljud.

Veterinären som kom ut ansåg att det var en allmän infektion, jag fick mer eller mindre tvinga hen att behandla det som en kolik. Inget stopp bakifrån, men vi slangade och hittade ett stopp i typ magsäcken (var många år sen så minns inte exakt). Vet tog också diverse blodprov för att kolla vilken bacill hon hade.

Jag var i totalt upplösningstillstånd pga tidigare tarmupphängning på mjälten som nästan tog hästs liv.

Hon mådde bättre när proppen kommit ut.

Blodproverna kom tillbaka negativa på allt, precis som jag visste att dom skulle göra.
Sånt här blir jag svettig men peppad av att höra... När ens magkänsla stämmer men man måste pusha en veterinär. Tack för input.
 
Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i.

Bakgrund:
Jag har kontakt med två veterinärer den ena har varit ut två gånger och väntar henne inom kort.
Bor 45 mil från närmsta nattöppna klinik så det är bara jourvet som gäller.
Islandshästen det gäller är 24 år med mkt god hälsa, lite fet.
Hästen har inte varit i kontakt med andra hästar än sin kompis på 6mån.

Började visa milda koliksymptom i tisdags genom att ligga ner och vifta med svans. Inget rullande. Feber. I övrigt god aptit, drack bajsade.
Veterinär kom på kvällen tis. Då hade han normal puls, fina slemhinnor, veterinären kände inget stopp, bra tarmljud, sondad med vatten och fick kramplösande, smärtstillande.
Mådde efter det som en prins. Åt fortsatt de små tussar han blev bjuden, drack, bajsade som en normal häst. Ingen feber. När smärtlindringen igår släppte kom febern tillbaka. Vill nu inte äta utan bara vila.
Veterinären kom tillbaka vid tre. Han har då fortfarande samma status som innan. Normal puls. Hon misstänker bukhålinflammation och tar ett bukhinnepunktat som är normalt så det utesluts. Han får nu samma mediciner som igår plus NSAID.

Mår jättebra efter behandlingen, hungrig som en varg men får bara tussar såklart. Mår bra inatt men blir successivt sämre.

Nu imorse hade han 40 i feber och vill ej äta. Ligger bara. Väntar åter på veterinären. Hon kommer ta blodprov.

Kort, har någon varit med om en häst med sådana milda koliksymptom men så mycket feber? Det känns som tiden är räknad för vår pigga gammelman, magkänslan är inte bra...
Top 3 diagnoser vid koliksymptom och feber brukar va Corona (speciellt vintertid och ibland utan att man har nån aning om varifrån smittan skulle kommit), Kolit (inflammerad tarm) eller bukhinneinflammation. (Alla diagnoser kan vara med eller utan diarre eller förstoppning)
 
Idag ringde veterinären och varnade för att många fåglar och katter i området drabbats av salmonella. Salmonella kan utlösa kolit hos häst. Behandling skiljer inte den han får nu men det är ändå bra att tänka på handhygienen plus om min andra häst drabbas finns en förklaring. Det känns osannolikt men ändå bra att ha i åtanke.

För övrigt svarar han bra på behandlingen och imorgon ska den börja glesas ut. Så det är då det visar sig.
 
Idag ringde veterinären och varnade för att många fåglar och katter i området drabbats av salmonella. Salmonella kan utlösa kolit hos häst. Behandling skiljer inte den han får nu men det är ändå bra att tänka på handhygienen plus om min andra häst drabbas finns en förklaring. Det känns osannolikt men ändå bra att ha i åtanke.

För övrigt svarar han bra på behandlingen och imorgon ska den börja glesas ut. Så det är då det visar sig.

Hoppas verkligen det reder ut sig! Har själv haft kolit på min häst så det blev djursjukhus, för evigt tacksam för att det gick vägen ❤️
 
Vi hade en häst i stallet som hade bukhinneinflammation med samma symptom som din. Fick kompletterande behandling mot magsår, trots att de inte såg det på undersökningarna. Men det kan vara bra som komplement. Hästen stod på SLU i 11 dagar men är nu tillbaka hemma och jobbar på att gå upp i vikt.
 
Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i.

Bakgrund:
Jag har kontakt med två veterinärer den ena har varit ut två gånger och väntar henne inom kort.
Bor 45 mil från närmsta nattöppna klinik så det är bara jourvet som gäller.
Islandshästen det gäller är 24 år med mkt god hälsa, lite fet.
Hästen har inte varit i kontakt med andra hästar än sin kompis på 6mån.

Började visa milda koliksymptom i tisdags genom att ligga ner och vifta med svans. Inget rullande. Feber. I övrigt god aptit, drack bajsade.
Veterinär kom på kvällen tis. Då hade han normal puls, fina slemhinnor, veterinären kände inget stopp, bra tarmljud, sondad med vatten och fick kramplösande, smärtstillande.
Mådde efter det som en prins. Åt fortsatt de små tussar han blev bjuden, drack, bajsade som en normal häst. Ingen feber. När smärtlindringen igår släppte kom febern tillbaka. Vill nu inte äta utan bara vila.
Veterinären kom tillbaka vid tre. Han har då fortfarande samma status som innan. Normal puls. Hon misstänker bukhålinflammation och tar ett bukhinnepunktat som är normalt så det utesluts. Han får nu samma mediciner som igår plus NSAID.

Mår jättebra efter behandlingen, hungrig som en varg men får bara tussar såklart. Mår bra inatt men blir successivt sämre.

Nu imorse hade han 40 i feber och vill ej äta. Ligger bara. Väntar åter på veterinären. Hon kommer ta blodprov.

Kort, har någon varit med om en häst med sådana milda koliksymptom men så mycket feber? Det känns som tiden är räknad för vår pigga gammelman, magkänslan är inte bra...
Ekvint coronavirus kan ge precis sådana symptom och är vanligaste anledningen till feber och kolik. Finns flera rapporter där det uppstått spontant trots att inga hästar kommit, lämnat eller besökt.

Vi har nyss haft ett utbrott av det i stallet där jag står och samtliga hästar utom en som fick hög feber hade även koliksymptom. Alla tillfrisknade på ca en vecka

Håller tummarna att hästen snart mår bra igen oavsett vad det är
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 413
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 198
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
6 989
Senast: Hund!
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp