Sorglig vecka för islandshästvärlden...

Die_Frau

Trådstartare
Vilken tråkig vecka det har varit, två kända, mycket erfarna och kunniga islandshästprofiler har ju lämnat oss. Först duktiga uppfödaren och debattören Maggan Pålsson och sedan den unika profilen Reynir Aðalsteinsson, tillika en av de unika 5 isländska mästarna, nu är de bara fyra kvar...

Jag minns Maggan som en oerhört färgstark kvinna som var på hästarnas och uppfödarnas sida. Många goda tips, lärdomar och skratt har jag fått genom åren genom att både följa hennes blogg, men även möta henne ute på olika islandshäst event. Tänk att hon fick vara med om Flipis storhet som avelshingst och se sin fina Von producera ännu en godkänd hingst i Vaki. Men det känns också som det finns ett oerhört tomrum efter henne, vem ska nu våga starta debatter, ifrågasätta och sätta press på både aktörer inom den svenska aveln, SIF och islandshästsverige i stort?!! All heder åt Maggan för hennes mod och osvikliga arbete för alla hästars väl och ve.

Reynir Aðalsteinsson fick jag tyvärr aldrig chansen att träffa och samspråka med. Men kan säga att hans bok Rida islandshäst är en av de mest lästa böckerna i min bokhylla. Önskar så att jag hade haft chansen att får rida kurs för honom när han var på besök i Sverige. En riktig ridkonstnär som verkligen kunde samspela med hästar och förmedla känslan för detta samspel till sina elever, medmänniskor och men även i bokform.
http://www.hestafrettir.se/nyheter/2652/
 
Senast ändrad:
Sv: Sorglig vecka för islandshästvärlden...

Fruktansvärt tragiskt! :( De har både betytt mycket för islandshästens utveckling och jag har alltid beundrat Reynirs ridning... Mina tankar går till deras nära och kära.
 
Sv: Sorglig vecka för islandshästvärlden...

Men hjälp, det här hade jag helt missat - så oerhört sorgligt!

Jag red för Reynir ett par gånger för många år sen när jag i stort sett var helt grön på ridning och han kom och höll kurs på gården jag stod på då. Jag önskar att jag hade fått chansen att göra det en gång till nu när jag har lite mer kött på benen. Han var verkligen en fantastisk hästmänniska och jag minns hur alla hästar dansade fram när han red dem.
 
Sv: Sorglig vecka för islandshästvärlden...

Ja jättesorgligt!

Margareta har jag inte träffat personligen tyvärr, men vet vad hon gjort för islandshästen i Sverige och när jag från början kom i kontakt med rasen för en herrans massa år sedan var hennes namn ett av de första man kom ihåg och lärde sig, inte bara pga Flipi utan även för hennes brinnande och outsinliga engagemang för rasen!

Jag har turen att rida för en tränare som själv har jobbat och tränar mycket för Reynir och Atli och Eyjolfur, detta är något jag är oerhört glad för! Deras gedigna kunskap och hästmannaskap är ovärderlig och att genom min tränare få ta del av den kunskapen är fantastiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp