Sorgligt att se, ang. alfarullning...

lady_vip

Trådstartare
Var på en mycket uppskattad träning igår med unghunden i med ett gäng som jag tränar med ett par gånger om året, vi har samma ras och eftersom rasen inte är så vanlig så har vi lite träffar då och då.

Jag tänker inte nämna varesig, ras, plats eller träningstyp då säkert någon kan känna sig träffad eller liknande, det vill jag undvika...

Allt var frid och fröjd, vi tränade och dagens "expert" gick runt och visade och instruerade, själv fick jag värdefulla tips. Så kommer hon till en stor hane som aldrig fått någon riktig fostran, han får göra som han vill och i brist på konsekvens och sysselsättning är han ju ett riktigt kräk, en sån hund där jag brukar leka med tanken på att ta hem den och se hur den förändras i mitt hem (ni tänker säkert samma tanke ibland).

Hunden hoppar då upp i ansiktet på henne flera gånger och hon fyar honom och markerar att det inte är OK. Det kan jag köpa, men det hon gör sedan, det köper jag inte. Hon tar denna hund, välter ner honom, lägger honom på rygg och sätter sig över honom... En sk alfarullning... han fortsätter gorgla men blir till slut tyst. Andras reaktioner var "ja, han blev ju lugn iaf", "man såg riktigt hur avslppnad han blev"... Mmm, visst, som om du är avslappnad efter ett övergrepp.

Jag fick lära mig på detta forumet för ett par år sedan att alfarullning är förbjudet och vi har haft flera diskussioner om det. En vargforskare berättade sedan för mig att det kan förstöra en hund för livet. Gör du det på en varg så kan du drömma om att överhuvudtaget få komma i närheten igen, en hund är mer förlåtande och kan klara det ett par gånger, men många fixar inte det alls. "Experten" i detta fallet sa "man kan behöva göra det ett par gånger men sen lär de sig". Jaha, vadå??? Att inte lita på folk, jag tror personligen att hon förstörde ännu mer i hunden, dessutom kommer nu antagligen matte och husse göra samma sak hemma...

För att klargöra så ska en alfarullning göras frivilligt, dvs om en varg har gjort ett övertramp så får den sig en lusing, den lägger sig då på rygg för att visa underkastelse. Jag kan se samma beteende hon min veka tik, hon lägger sig frivilligt, en alfarullning på "människovis" skulle förstört henne totalt...

Man blir mörkrädd med tanke på hur aktad denna person är och hur ingen annan reagerade, själv gick jag och kokte, men är yngst och är inte tillräckligt tuff för att ingripa...

//E

Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

om man nu ska göra alfarullningar så ska man bannemej inte göra det på någon annans hund. men det är lite komplext det där, min tik kan t ex dra ner min hanne och alltså göra en "ofrivillig" alfarullning. men sådant gör de nog inte mot hundar de inte känner. hon har gjort det för att markera att hon faktiskt är chef och han ska inte komma och tro att han är nåt. lite i uppfostringssyfte alltså. dessutom ruskar han av sig obehag väldigt fort så en liten varnande morrning kan han glömma bort...

Jag har aldrig hört att det skulle vara förbjudet och på Kolmården när vi var på temadag och hälsade på vargarna nämde de ingenting om det heller. Samma sak i somras när vår ena tik välte ner en annan tik två ggr på raken, det var ingen frivillig läggning av den andra tiken utan en maktdemonstration vid en uppgörelse.

Den välta tiken hade försökt sätta sig upp och gav sig på igen när hon släpptes den första gången, andra gången gick det blixtsnabbt och fradgan sprutade och bägge visade tänderna men inget mer hände än att hon hamnade på rygg. När hon sen släpptes upp var det lugnt efteråt och inga sura miner, men inte var det frivilligt från hennes sida att ligga på rygg med vår tik över sig! :eek:

Inte förbjudet enligt lag, "förbjudet".

Att brotta ner en hund/varg är ett övergrepp, de lär sig ingenting skulle jag vilja hävda. Att markera ett övertramp räcker för min del att jag lutar mig över min hund och använder ett nej.

Hinner inte skriva mer, återkommer...

//E

Det är ju tur att det finns någon instruktör som har kurage att ta itu med en odräglig hund.
Vad är det för skitsnack att en alfarullning är förbjuden?

Problemen är att de som skaffar sig hundar förmänskligar dessa djur, och försöker sätta in mänskliga värderingar som hunden saknar och aldrig heller kommar att få.
Hundar har sina medfödda och inlärda instinkter och ingenting annat.

Vad jag kan hålla med om är att de alfarullningar som beskrivs, och som det vanligen går till, är att det blir en kamp mellan människan (matte, husse eller annan människa) och hunden. Den kampen avbryts innan hunden har gett sig och då har det blivit sjufalt fel. Det är samma sak med att läsa paragrafer, man ger upp för tidigt och hunden segrar.
Den i inlägget beskrivna rullningen höll ju på till dess hunden var helt lugn. Alltså ett utmärkt exempel på hur man gör en ledarskapshandling.
Hade ledaren slagit hunden, då hade det däremot varit käpprätt åt
h-vete

Det är ju hundägaren, matte eller husse som under lugna former ska göra dessa dominanshandlingar, förslagsvis framför TV:n, eftersom de kan ta mycket lång tid innan en tjurig hund gett sig. Men den kampen tjänar man igen flerfaldigt.
Fortsatt upprepning i avstressade situationer gör att hunden får en ledare som den avgudar, och framför allt inte har någon rädsla för sin ledare.
Dessa ledarskapshandlingar ska man göra direkt från det man hämtar valpen och framåt, då behöver man aldrig ha dessa problem med bångstyriga hundar.

Alfarullningar ska aldrig vara en bestraffning för olydnad. Alfarullningen är en dominanshandling, och när hunden vet sin plats, kan man bestraffa med ett morrande nej och slipper att slita i koppel eller annan kamp med hunden.

Senast ändrad:

ojdå. jag som trodde vi människor var mycket intelligentare än hunden och alltså klunde överlista den... enda gången jag tycker att alfarullningar kan vara befogat är när en hund försöker uppfostra sin ägare. men då är det EN enda gång det ska ske. har väldigt svårt att se vitsen med att gång på gång trycka ner sin hund. så går det knappast till i hundflocken. det finns andra, "hundigare" sätt att visa sin dominans på. ett är att vakta åtråvärda saker. jag har tillbringat timmar och åter timmar med att titta på mina hundar och hur de kommunicerar. och sedan börjat bete mig efter det. efter att jag börjat lära mig vad det betyder (jag tolkade fel några gånger) har jag ändrat och filat och jag behöver då inte trycka ner den busige labben på samma sätt som min tik behöver göra. och eftersom jag aldrig kommer få en hunds snabbhet och timing så hade jag ändå inte kunnat göra det precis rätt. och vad händer? jo jag är tryggare än tiken och han vill hellre vara nära mig än henne. han lyssnar på mig och det var länge länge sedan han blev "bestraffad". ett nej är alltså inte längre ett straff utan ett kommando som vilket annat.

tiken är så vek i sig själv så henne kan man inte köra såna dominanshandlingar på. det hade knäckt henne på nolltid.

nu blev det lite utsvävat, men det jag ville ha fram är att ledarskap kan man inte slå sig fram till. det måste man förtjäna och vi har redan ett mentalt övertag (eller bör ha) över hunden. varför inte utnyttja det i första hand?

Det är ju hundägaren, matte eller husse som under lugna former ska göra dessa dominanshandlingar, förslagsvis framför TV:n, eftersom de kan ta mycket lång tid innan en tjurig hund gett sig. Men den kampen tjänar man igen flerfaldigt.
Fortsatt upprepning i avstressade situationer gör att hunden får en ledare som den avgudar, och framför allt inte har någon rädsla för sin ledare.
Dessa ledarskapshandlingar ska man göra direkt från det man hämtar valpen och framåt, då behöver man aldrig ha dessa problem med bångstyriga hundar.

En bra ledare behöver aldrig använda sig av fysiskt våld. Du har nog missförstått vad ledarskap går ut på.

hmm.. Jag måste nog hålla med Pangaren i vissa bitar.

Du skriver:
En bra ledare behöver aldrig använda sig av fysiskt våld. Du har nog missförstått vad ledarskap går ut på.

Jag svarar:
Om man har misslyckat från början med ledarskapet, har en hane som tror han är KUNGEN själv.

Elak och aggresiv mot andra hundar och dessutom hotar sin ägare när hon/han försöker få honom lugn .

Då tycker jag att en ordentligt gjord alfarullning kan vara befogad, räknat med att man vet vad man håller på med som ÄGARE.
Dock måste man veta att man INTE förlorar om man går in för att "alfarulla" hunden.

Att sedan som i Lady Vip:s fall att en intruktör visar det helt öppet inför en massa "kursare" är ju olyckligt.

Om du måste tvinga ner hunden så har det ju redan gått snett. För det första så förstår den inte mer för det, den förstår bara att den blir överfallen, tur att hunden i detta fall var hyffsat vänligt inställd, han kunde lätt känt sig oerhört trängd och bitit.

Alfarullning är en frivillig handling, inget man tvingar fram. Så fort du måste tvinga hunden att ligga på rygg och hålla fast så blir det ju fel. Om jag ryter på min hund så lägger hon sig ner illa kvickt, jag har aldrig provat, men hade jag dominerat henne ännu mer så är jag helt övertygat om att hon hade lagt sig på rygg själv. Det är (för mig) rätt, jag visar att gränsen är nådd och hunden förstår och visar sin underkastelse mot mig.

Jag jagar mycket med mina hundar och inget illa mot jägare, jag är en själv, men det är inte så sällan som de agerar så som du beskriver och tror att det är rätt. Självklart kan jag tycka att du ska kunna hålla fast hunden utan att den får panik, det kan uppstå situationer då du behöver kunna det (ex vid olyckor osv), och då även när den ligger på rygg, det handlar ju om ett förtroende mellan ägare och hund. Läste för inte så länge sedan i en jakttidning att man skulle prova hur pass tiken uppfostrat sina valp genom att brotta ner den och se hur lång tid det tog innan den slappnade av, ju snabbare desto mer uppfostad valp, DET är bullshit!! Min W är otroligt vek och hade jag utövad detta ofta på henne som valp så tror jag inte att jag hade kunnat ha henne kvar idag, hon hade varit ett vrak. Du kan inte dominera så, det gör man genom enkla övningar, gå ut först genom dörren, enkla nej-övningar, varsågod osv.

Inte fan ger du en odräglig unge en lusing för att den ska lära sig, den lär sig bara att den ska undvika dig och absolut inte lita på dig. Då är det misshandel och det finns ingen som säger "vad skönt att någon tog tag i den odrägliga ungen".

//E

Om du får hunden att rulla frivilligt ja, allt tvång ger bara obehag.

Jag kan tycka OK om du tar den i nackskinnet eller rister hunden eller vad du gör när den gjort ett övertramp, det viktiga är ju där att det går fram i huvudet vad felet vad och att det var just fel. Är hunden elak och aggressiv så beror det ju på något, då får man gå djupare in i problemet, plocka isär det och försöka lösa det, och en alfarullning är ingen lösning.

//E

Att tag i nackskinnet är ju verkligen ett bottenskrap. Det är i princip alltid hunden som går segrande från det eftersom att du släpper innan hunden har gett sig. Ge ett snabbt nyp istället.

Alfarullning är nog både en frivillig handling och en dominanshandling (till exempel om dominansförhållandet inte är klart mellan två hundar). Jag är dock tveksam till alfarullning som uppfostran. Om det är hund som försöker dominera så kanske det kan vara behövligt men i det fall du beskriver så var det väl mer en fråga om uppfostran än dominans.

Om man nu som Du skriver misslyckats med ledarskapet från början så kan du aldrig någonsin få tillbaka det genom våld eller alfarullning.

Tala om för mig hur man tar tillbaks ett ledarskap från en Fruktansvärt dominat hanne
utan att ta i lite mer!

Går aldrig att tala om hur man ska uppfostra, träna en hund som man aldrig sett.

Men det säger sig själv att en hund som inte har tillräckligt med tillit till dig som ledare kan aldrig få bättre tillit med ökat våld. Bättra på relationen istället så ska du se att "ledarskapet" blir bättre.

Du kan genom våld eller tuffare tag kuva en hund, men det kallar jag inte ledarskap.

Som någon ovan skrev: Ledarskap är något man förtjänar och inte tar.

Senast ändrad av en moderator:

det finns andra sätt. tur är väl det för dem som råkat få hundar på 40-50 kg och uppåt. dessa går ut på att man ska få ett övertag utan att man behöver ge sig in i en potentiellt farlig kamp med sin hund. men de tänker jag inte gå in på nu. men som ett exempel har vi en handikappad tjej i vår träningsgrupp som inte har en chans att komma åt sin hund rent fysiskt. de provade med en kastkedja, men servicehund som den var apporterade skrället tillbaka kedjan. då började tjejen tänka ut en plan, och när den var genomförd så vips! tog de en seger i lydnadsettan. detta var inte en särskilt dominant hund, men hon hade kommit på att hon var rörligare och kunde skita i vad matte sa.

cillamuffins skrev:
ojdå. jag som trodde vi människor var mycket intelligentare än hunden och alltså klunde överlista den... enda gången jag tycker att alfarullningar kan vara befogat är när en hund försöker uppfostra sin ägare. men då är det EN enda gång det ska ske. har väldigt svårt att se vitsen med att gång på gång trycka ner sin hund. så går det knappast till i hundflocken. det finns andra, "hundigare" sätt att visa sin dominans på. ett är att vakta åtråvärda saker. jag har tillbringat timmar och åter timmar med att titta på mina hundar och hur de kommunicerar. och sedan börjat bete mig efter det. efter att jag börjat lära mig vad det betyder (jag tolkade fel några gånger) har jag ändrat och filat och jag behöver då inte trycka ner den busige labben på samma sätt som min tik behöver göra. och eftersom jag aldrig kommer få en hunds snabbhet och timing så hade jag ändå inte kunnat göra det precis rätt. och vad händer? jo jag är tryggare än tiken och han vill hellre vara nära mig än henne. han lyssnar på mig och det var länge länge sedan han blev "bestraffad". ett nej är alltså inte längre ett straff utan ett kommando som vilket annat.

tiken är så vek i sig själv så henne kan man inte köra såna dominanshandlingar på. det hade knäckt henne på nolltid.

nu blev det lite utsvävat, men det jag ville ha fram är att ledarskap kan man inte slå sig fram till. det måste man förtjäna och vi har redan ett mentalt övertag (eller bör ha) över hunden. varför inte utnyttja det i första hand?

Hu vad jobbigt att läsa när du inte använder stor bokstav ;) Allt blir en stor gröt.

det är för att det är så jobbigt att trycka in shift-knappen. lite styckesindelning kanske inte hade skadat dock...

Vi är nog lata på olika sätt :D För tyvärr så hoppar jag ofta över vad du skriver, om du skrivit långt. För jag tycker det är jobbigt att läsa. Men du skriver säkert mycket vettigt som jag missar :crazy: ;)

Att dominera en hund är som jag tidigare skrev inte någon handling som normalt skall göras på det sätt du beskrev. Jag har fortfarande full förståelse för den instruktör som gjorde det även om det var inför publik. Det är helt klart av din beskrivning att ägaren inte hade den kontroll av hunden man kan fordra. Hellre då att ta i en trilskande hund än att den ska förstöra för andra.

Alfarullning eller vad man nu kallar dominanshandlingen är om den görs rätt ingen omvälvande händelse. Framför all om man gör rätt är det endast en mental påfrestning, ingen egentlig fysisk.

Olika människor gör dominanshandlingar på olika sätt. Det enklaste och i alla lägen skonsammaste är att leka med valpen (från det den hämtats) och sedan ta fast hunden och hålla den till dess den är HELT avslappad. Lek sedan upp den igen så att den ser att du inte är arg på den. För varje gång du gör detta minskar tiden till avslappning och snart räcker det med ett morrande nej för att "stänga av valpen. Du har då skapat en av- och på knapp i hunden.
Du har då blivit den ledare valpen behöver för att fungera bra.
En vek hund kanske det räcker med en par ggr. en hårdare behöver fler upprepningar.
Väntar man till dess att hunden är vuxen då krävs det ibland hårda tag. Allt beror ju på hur hård eller vek hunden är.

Varför jag skriver att man ska göra detta i lugn och ro, utan störningar är att man i pressade situationer alltid sänder fel signaler till sin hund och då blir all sjufalt värre.
Framför allt skall det inte dominanshandlingar användas som bestraffning. Har man dominerat sin hund på ett riktigt sätt räcker det med en morrning, struntar hunden i det då ska den ha smisk på fingrarna (ett nyp i skinnet). Alltså en varning och därefter bestraffning.
Går en valp eller en hund till en annans matskål så kommer en morrning, respekteras inte den då smäller det. Så gör hundarna själva och så bör vi också göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 629
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 447
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 690
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka